Saturday 19 February 2011

Tanker om bok - Noen å diskutere bok med?






Først noen bok-rote-tanker. Skulle lete etter en bok i "bibliotek-korridoren" min i dag, og skrekk og gru, hele systemet mitt har kollapset etter "eksilet". Tidligere hadde jeg alle bok-hyllene ordnet med temaer og størrelser og alt på rett plass. Så her må jeg gjøre en innsats en dag. (Eksilet var at jeg måtte ut av mitt hus med rubb og stubb i 6 uker fordi gulvene skulle taes opp og varmerør isoleres, og firmaet som har gjort feilen stod for all flytting ut og inn...men bøkene fikk de ikke helt på rett plass ser jeg....akkurat den jobben får jeg vel gjøre selv da, uten å starte noen klage-sak på det.)

Litt i det filosofiske bok-hjørnet i dag:
Det er da et faktum at en glede eller interesse man har, forsterkes og blir en enda større opplevelse når det finnes andre der ute å dele den med. Man kan ikke snakke bok, foto, hage, slektsforskning, data, trening (for å nevne noen av mine egne "intense" hobbyer) - eller hva man nå er opptatt av - med plagsom iver med hvem som helst. I hvert fall ikke med noen som ikke har den interessen i det hele tatt. Og jeg må bare innrømme min store svakhet..(selv synes jeg egentlig det er en styrke - men jeg skjønner at jeg kan plage noen når jeg blir for ivrig med en av mine "hobby-innlegg") Derfor er det så velsignende godt å være sammen likesinnede - jeg deler gjerne mine venner og bekjente inn i kategorier, ikke noe negativt ment med det, men jeg har data-venner, foto-venner, trenings-venner, slektsforsker-venner og ikke minst litteratur-venner.
Det er dette siste jeg vil strø noen tanker om i dag:
Foruten et par lesesirkler, en del bokglade kolleger, og naboer, og forumet bokelskere.no, og bokblogger, ikke minst Rose-Marie sin - må jeg bare innrømme at også Facebook har sine positive sider her - altså når det gjelder å "treffe" likesinnede. På FB har jeg hagevenner fra Hagegal-forumet og slektsforsker-venner, og ikke minst det siste året: noen å diskutere bok og film med.
På FB kan man faktisk promotere sin Blogg, man kan annonsere at nye poster er oppe; man får respons på det man gjør, man får tips om nyheter på bok- og film-fronten, man kan utveksle synspunkter, få ideer, bli motivert og inspirert.....her er et lite eksempel:
Sist natt fikk jeg lyst til å gjøre litt arbeid på en bok jeg alltid har likt godt -Girl with a Pearl Earring, da arbeidet var ferdig, klikket jeg på linken Share med FB - og ikke lenge etter var en hyggelig diskusjon på gang:

6 comments:

  1. Jeg har så mye jeg ville sagt om dette tema, at jeg ikke får nesten ikke frem et ord :-)

    Jeg bor i en liten bygd hvor jeg ikke har mer enn en håndfull mennesker, stort sett familie, å snakke med - men så er det jo hagegal, FB, blogg, lesesirkelforum, bokelskere etc, etc - love it!!

    ReplyDelete
  2. Ja, er det ikke utrolig...FB og web generelt gjør jo at vi kan være hvor som helst i verden, på en annen planet også for den saks skyld - og likevel ha kontakt med utrolig mange interessante mennesker. FB virker jo nærmest også som det vi betegner "jungeltelegraf". Eksempel: en av våre hagevenner er i en flytteprosess for tiden, det kommer velmenende råd og morsomme betraktninger fra hele landet. En annen har nettopp publisert en interessant plantebok...jeg har slekt og venner i USA som legger ut bilder og notiser om seg og sine, hager og gjøremål. Jeg har en gammel "grandtante" som har med sin laptop på vinteropphold i Spania...hun er på FB..det er bare en ADVARSEL, man må disiplinere seg. Nå ser jeg veldig lite TV, jeg jobber mye på data, og da er det lettvint innimellom å klikke seg inn på FB...
    Men tilbake til bok: På FB har jeg kontakt med lesevenner, lesesirkelvenner, forfattere, lydbokopplesere, bibliotekfolk, "Bok-i-media"-folk..kan det bli bedre for en bokelsker...

    ReplyDelete
  3. Så enig, så enig! Jeg bor også på et lite sted, men jobber på en diger skole som norsklærer. De som er interesserte i litteratur her på øya bor spredt, og jeg treffer dem ikke så ofte jeg kunne ønske. Norsklærerne på skolen min blir matt når jeg hele tida vil diskutere bøker.... Hva gjør man da? Man har litteraturblogg, litteraturvenner på facebook, og blir oppmuntret og trøstet av å lese innlegg som ditt. Ta gjerne en tur innom bloggen min. www.sogeland.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Fin blogg du har med mye litteratur, og et herlig bilde på toppen...ser du har en del likt med meg i din fagkrets. (Har du sett "undervisnings-opplegget" mitt om "Girl" i bloggen min....)

    ReplyDelete
  5. Ja, er det ikke morsomt! Jeg bor riktignok i Oslo-området, er med i tre boksirkler - og likevel er det ikke nok! I tillegg har jeg blogg, bruker FB og www.bokelskere.no aktivt - bare for å nevne noe! Jeg ser minimalt på TV, så jeg har i grunnen ikke så veldig dårlig samvittighet for tiden jeg tilbringer foran Mac´en min. ;-)

    Etter at jeg ble aktiv på nettet, har jeg aldri lest så mye GODE bøker som jeg gjør nå! Det er SÅ mye enklere å velge riktig at du godeste! Og så møter man så mange spennende og interessante mennesker!

    ReplyDelete
  6. Og så er du så utrolig motiverende og inspirerende for andre Rose-Marie!

    ReplyDelete