Thursday 26 September 2013

Tanker om bok - Edith Holden: Naturdagbok fra året 1906 av en engelsk dame

Tittel:Naturdagbok fra året 1906 av en engelsk dame
Forfatter:Edith Holden
Forlag:J.W.Cappelens Forlag A.S
Utgivelsesdato:01.01.1979
ISBN:9788202043261
Språk/målform:Bokmål
Innbinding:Innbundet
Originaltittel:The country diary of an edwardian lady
Antall sider:192
Den norske utgaven er oversatt av Kari Kémeny, Terje Johanssen og Torstein Bugge Høverstad.
Kalligrafi av Leif Bakk

Boken er ikke å få kjøpt lengre, den finnes i enkelte antikvariater.

Fra forlagets side:

Meget nøyaktig, meget observant og med stor naturkjærlighet førte Edith Holden sin dagbok gjennom året 1906. Hun følger trærne fra kvistene er nakne til de henger fulle av frukt; fuglene fra hekkingen til ungene forlater redet; marken fra den ligger vinterbrun til grøden bringes i hus. Og hele tiden illustrerer hun sine inntrykk med akvareller, som hver for seg er et lite kunststykke. Innflettet i iakttagelsene finnes et rikt dryss av små og lengre, kjente og ukjente dikt med motiv fra naturen - også de skrevet i nydelig håndskrift. Hele denne usedvanlig vakre boken er gjenngitt nøyaktig slik den ble funnet i en skuff 70 år etter at den ble laget.

Mine tanker om Naturdagbok fra året 1906:

Dette er virkelig en av mine favorittbøker - en bok jeg aldri vil skille meg med. Jeg bruker den mye, den inspirerer til fotografering i naturen og det er en nytelse å følge årstidene og månedene gjennom året, ved å bla i denne. Jeg ble faktisk inspirert av denne til å starte min første blogg (Året rundt med RandiAa - Flere poster har "Label" Naturdagbok)
Edith Blackwell Holden var født i 1871 og døde 15. mars 1920.
Hur var en britisk kunstner og ble berømt etter sin død da hennes dagboknotater: "Nature Notes for 1906" ble funnet og utgitt i bokform i 1977 under tittelen The Country Diary of an Edwardian Lady. Den ble en stor suksess - likeså en TV serie bygd på dagbok-notatene som kom senere.
Hun levde med naturen og hun døde "med naturen" - "The inquest established that she had tried to reach a branch of chestnut buds. The bough was out of reach and with the aid of her umbrella Edith had tried to break it off, fallen forward into the river and drowned".
(Wikipedia)

Edith Holden 1871-1920
Her er litt fra hennes September-sider:
Edith Holden - Naturdagbok s.121
Edith Holden - Naturdagbok s.127-128

Noen eksempler fra tre andre måneder:


Denne vakre boken gir jeg terningkast 6

Det er også laget en fin TV-serie på boken - her er en liten trailer:
The Country Diary of an Edwardian Lady  

8 comments:

  1. Flott innlegg om boken som også står i bokhylla mi. Den burde egentlig ligge fremme for å minne meg om hvor fint det er i naturen, også på den mørke årstiden.

    ReplyDelete
  2. Takk Tone - ja, min står tilgjengelig, bruker den ofte som inspirasjon i min andre blogg "Året Rundt".....TV serien var også fin synes jeg.

    ReplyDelete
  3. Denne tek eg ofte ut av hylla og blar. TV-serien var heilt ukjend og den skal eg sjå nærare på i morgon :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Morsomt å se at mange setter pris på denne......synes TV serien var idyllisk ja....

      Delete
  4. Replies
    1. Ja, ikke sant - boken er en estetisk nytelse.

      Delete
  5. Den har jo jeg også i hylla! Elsket å bla i den da jeg fikk den på 70-tallet. Må ta den fram igjen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den har blitt et klenodium hos meg Linda - herlige farger. (Jeg bruker den mye forresten under "festene" vi har på foto-forumet, når jeg blogger i den andre bloggen min)

      Delete