Tuesday 24 September 2013

Tanker om bok - Karin Fossum i Bokprogrammet 24.09.2013

Bokprogrammet i kveld på NRK1 var med Karin Fossum. Interessant - og som vanlig dyktig intervjuet av Siss Vik. Selv om jeg ikke regner meg som noen utpreget krim-leser, må jeg innrømme at jeg har fått med meg en god del av Karin Fossums bøker. Bokprogrammet fikk meg til å "rekapitulere" litt Fossum.
Forfatteren Karin Fossun er født i Sandefjord i 1954, for de fleste er hun kjent som en eminent krim-forfatter, men hun skriver jo faktisk dikt også. Debuten hennes var med en diktsamling, "Kanskje i morgen", 1974 - og hun fikk Tarjei Vesaas debutantpris for denne. Noveller har hun også skrevet (I et annet lys, 1992). Og så går hun over til å skrive krim-romaner i 1995 - forundret over det selv, sier hun - at hun ble krim-forfatter. Jeg har lest flere av hennes krim-romaner og jeg vil beskrive dem som svært meningsfulle innen den genren. Hun beveger seg på en elegant måte inn i de mørkeste kroker av menneskers sinn.
Fjernsyns-serien basert på bøkene med etterforsker  Konrad Sejer
ble meget populær. (Jeg tror jeg har fått med meg det meste av den). Sejer-bøkenes popularitet kommer vel først og fremst av  hovedpersonen som er så menneskelig skildret, den rettskafne  og kloke Konrad Sejer.
Det som gjør Karin Fossums krim-romaner interessante for meg, er det psykologiske nivået de beveger seg på. (Noe som opptar meg, jeg har psykologi i fagkretsen min).
Hun har skildret mange skakk-kjørte personer på en overbevisende måte - bøkene hennes gir en noe å tenke på. Også for lesere som ikke er så dedikerte krim-lesere - spenningen er intens fra første til siste side i hennes bøker, og språket er også lett og elegant.

NRK Kultur og underholdning presenterer hennes siste roman slik. (Jeg har "lånt" bildet av forfatteren fra den siden)
Her noen av Karin Fossum-lydbøkene jeg har lyttet til:

Her fra "Mappa mi" med lese/lytte dato:

En kort trailer fra kveldens Bokprogram - og her hele programmet - det var interessant å høre forfatterens beveg-grunner for å skrive - og bruken av drømmene hennes i bøkene - "å skrive er gøy" sier hun, mens selve utgivelsen er en påkjenning - men hun skriver også fordi hun er nødt til å gjøre det - og kanskje også med ønske om overfor leserne å "nyansere kriminaliteten" noe, sier hun i intervjuet. Jeg sier ikke mer - Bokprogrammet er verdt å se, interessant å høre forfatteren selv avsløre litt av sin filosofi og tenkemåte......
Og en TAKK til kveldens Bokprogram - et program som alle bokinteresserte har stor glede av..... 

Andre Karin Fossum-omtaler i Reading Randi:


 

3 comments:

  1. Jeg har alltid likt Fossum spesielt pga hennes psykologiske innsikt.. og de skjebnene hun beskriver så sårt.. Programmet skal jeg forsøke å se på nrk.no Takk for tipset.:)

    ReplyDelete
  2. Kjempeinteressant innlegg, Randi. Jeg fikk ikke sett intervjuet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det var et bra program - som egentlig alle Bokprogrammene er. (Og om du ikke fikk sett det der og da, så ligger det heldigvis ute på nett)

      Delete