Friday 18 October 2013

Tanker om film: Erik Poppe - Tusen ganger god natt - Juliette Binoche

Tusen ganger god natt
‎Drama‎‎ - norsk‎
Regissør: Erik Poppe - Rolleliste: Nikolaj Coster-Waldau, Juliette Binoche, Maria Doyle Kennedy


Juliette Binoche til norsk film! Regissør Erik Poppe har vel gjort det store coup med denne filmen. Gleder meg til å se den. Filmen har kostet han mye sier han til Budstikka.no
Og tittelen Erik Poppe har valgt for filmen? Det er jo fra Shakespeare's Romeo og Julie - avskjeden er vanskelig, de kan ikke rive seg løs fra hverandre - de sier God Natt tusenvis av ganger…..og vet at adskillelse er sorgfylt. Men her gir tittelen mer uttrykk for at man ikke kan være til stede i det hele tatt for å si god natt - Poppe får frem at det å være reporter-fotograf i konflikt-fylte deler av verden, går på bekostning av samværet med barn, ektefelle, venner - det skaper en lengsel  - han har uttalt i intervju at det er et savn ikke å kunne være nær barn eller de du er glad i og si god natt med nærhet og tilstedeværelse.

 

Erik Poppe - Foto: Håkon Larsen
Juliette Binoche i årets beste norske film?
Tusen ganger god natt  -  Filmen er vel mer en internasjonal sak, enn norsk film. Handlingen foregår andre steder enn i Norge, og språket er ikke norsk.
Ikke dessto mindre Juliette Binoche er en av mine favoritt-skuespillere. Jeg har sett henne om og om igjen i blant annet Krzysztof Kieślowski's "Three Colours Trilogy"
- (Den har jeg omtalt her)
I kveld (18.10.2013) er Juliette invitert til "Skavlan

Noen forhåndsomtaler av filmen: 
VG net
NRK Kultur
Adressa Kultur
Montreal Film Review: A Thousand Times Goodnight 

Etterord 03.02.2018: Da så jeg også filmen på NRK TV - Her er min omtale

Se også min omtale av Juliette Binoche i Three Colours


 

No comments:

Post a Comment