Wednesday 4 December 2013

Tanker om bok - Jim Lyngvild: Norrøn Mytologi


Tittel: Norrøn mytologi
Originlens tittel: Nordisk mytologi
Forfatter: Jim Lyngvild
Illustratører: Thomas H. Jensen og Rune Bødker
Oversetter: Anlaug Lia
Forlag: Front forl.
Format: Innbundet
Språk: Norsk (bokmål)
Utgitt: 2013
ISBN10: 8282601187
ISBN13: 9788282601184
Stort format
Antall sider: ca 40s unummerert


Jeg gjør oppmerksom på at de sidene jeg viser fra boken er beskåret noe, boken har et stort format - cover er 30cm høyt og 25cm bredt, og min scanner dekket ikke fullstendig målene.
Fra bokens bakside

Fra forlagets side:

Norrøn mytologi er en flott klaffebok som forteller om våre norrøne guder. En storslagen opplevelsesbok om norrøn mytologi for barn og alle dem med barnlig sinn og sans for jotner, æser og troll.

I 1939 drar Jim Lyngvilds grandonkel, oppdageren Vilhelm Wegener, på en ekspedisjon til Island. Her finner han ved en tilfeldighet en åpning til en overnaturlig verden, som inntil nå har vært skjult for menneskene. I denne opplevelsesboken får vi se alle Wegeners reisedokumenter fra denne ekspedisjonen og førstehåndsskildringer av de nordiske gudene, drager, troll, dverger, verdens skapelse, runemagi, guddommelige våpen og verdens ende, for å nevne noe. Dette er en storslagen opplevelsesbok om nordisk mytologi for barn og alle med et barnlig sinn og sans for jotner, æser og troll.


Mine tanker om Norrøn Mytologi:

Her blir vi dratt rett inn i fantasiens verden, og føler at vi tar del i en spennende reise - som angivelig Vilhelm Wegener, forfatterens grandonkel har vært på. Dette gjør det kanskje enda mer realistisk i barns fantasifulle verden.
I bokens perm på første side finner vi både passet til grandonkelen og et notis fra en dansk avis om han.
Og så er det bare å sette i gang å utforske grandonkelens reise i dette idérike "leksikonet" om Norrøn mytologi.
Man får ganske visst godt innblikk i både guder, æser, valkyrier, bosted, smykker våpen, meritter og mye annet.
Skriften er stort sett tydelig for barn, men spennende er det med de små "lappene" på flere av sidene - små notiser skrevet med gammeldags, "mystisk" håndskrift - her vil nok barn som leser selv søke hjelp hos en voksen for å "tyde" innholdet - men det gjør det vel kanskje enda mer spennende, at ikke alt er så enkelt leselig sånn umiddelbart.
Denne  fantasifullt illustrerte boken vil nok inspirere barn til å lese mer om norrøn mytologi etter hvert - og det finnes jo utallige utgivelser av mer nøkterne og "vitenskaplige"  bøker om emnet.
Illustrasjon fra boken - Odin skuer ut over verden fra sitt høysete
Det positive ved denne boken er at den er utrolig innholdsrik, fargerik, spennende og mystisk. Akkurat slik barn vil ha det - tror jeg. Det er mange  flotte, store tegninger, og i tillegg et vell av små illustrasjoner med spennende detaljer.
Overskriftene er korte, talende og rett på sak. Dette oppslagsverket kan man velge å lese fra perm til perm. Men ikke alt på en gang, det blir for overveldende. Man kan også bla litt impulsivt her og der - her er ikke kronologien viktig.
Runealfabet er også med selvsagt. Og her vil det være morsom lek for barn å finne frem og kunne skrive navnet sitt med runer.
Noen få sider har en utbredt-klaff også hvor man finner mer spennende stoff under..
Lesenivå? 6/8/9-12år - her har jeg sett antydet litt forskjellig,og barn er ulikt modne for alderen. Om boken passer for et bestemt barn bør man overlate til en voksen-person som kjenner barnet å avgjøre - jeg vet at enkelte 6- åringer blir lett skremt av ulike bøker, tegninger, fremstillings-måter, mens andre på samme alder er "tøffere" slik.
For de minste ville jeg vel foreslå at en voksenperson er med som veileder og trygt følge inn i denne verden som kanskje kan bli vel spennende for enkelte av de yngste.

En side fra boken
Illustratørene har fremstilt  "person"-galleriet i denne norrøne mytologi-boken ganske frodig og "modernistisk" - litt uvant kanskje fra tidligere illustrasjoner jeg har sett brukt om temaet. Og betrakter man illustrasjonene med noe konservative øyne, er kanskje enkelte av figurene fremstilt vel frodige.....Effektfullt er det i hvert fall .
Hva tekstene angår, tror jeg det er nødvendig med mer referat enn lesing av innholdet for de minste. Formuleringen er også mer "up to date" enn tidligere bøker jeg kjenner til om emnet. Kanskje noen vil finne tekstene vel friske og moderne? Men jeg ser ikke bort fra at dette faller i smak hos unger av i dag.
Alt i alt: En spennende bok om noe fra vår kulturarv. God og solid å bla i er den også.
Selvsagt skulle man ønske at det var noen lengre fortellinger og sagn og myter lagt inn - men som en innfallsport til å ville lære mer om norrøn mytologi, så er dette et meget bra valg.

Jeg fikk leser-eksemplar av boken
Min vurdering blir terningkast: 4+

2 comments:

  1. Med slike omtaler så skulle jeg virkelig ønsket at ungene var yngre! Jeg tar nordisk årsstudium i disse dager og har hatt mye norrønt dette halvåret. Både språkutvikling, litteratur og mytologi. Nå er jeg skikkelig hektet.på den gamle delen av kulturarven vår. Kanskje jeg skal kjøpe boka til meg selv? Det kommer jo muligens barnebarn et stykke fram i tid, og historien endrer seg jo ikke :o) Takk for flott boktips!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Riktig fargerik er den ja - morsom for kommende barnebarn å bla i, eller barn man har på besøk.

      Delete