Sunday, 30 August 2015

Tanker om bok - Litterær hagefest ved Adrianstua i Ringvebukta - 2015

Utsikt fra Ringve-bukta - Foto:RandiAa©
Det var august-søndagen for årets Hagefest i Adrianstua - den ligger i idylliske Ringvebukta.
Det var femtende året for slik Hagefest - og jeg har vel vært på de fleste..
Men det var først på den i fjor, 2014, at jeg begynte å lage et lite referat på disse tilstelningene - følger opp med en miniutgave av et referat i år.
Jeg syklet tidlig av gårde til Ringvebukta for å få med meg barneprogrammet  denne gangen, jeg hadde ikke anledning til å være ut hele programmet i år.

Sykkelen parkerte jeg ved Sponhuset - og den hadde fin utsikt også:
Sykkelen min - Foto:RandiAa©
Det er Trøndersk forfatterlag i samarbeid med Norsk Forfattersentrum som står for dette arrangementet - i  Adrianstua - Trondheim kommunes forfatter-hus. Det vil si - når været tillater det, foregår alt i hagen rundt Adrianstua. Dette er en fin måte å skape litt blest rundt forfattere fra Midt-Norge - og da spesielt debutanter.

En spesiell gjest i år var  en ganske garvet forfatter - Erlend Loe - opprinnelig trønder han også - skriver både barne-litteratur og "voksen-litteratur".
Han leste fra en riktig morsom ny bok om Kurt - en bok han ikke har gitt ut enda.
Og senere var det nytt om Doppler som han nå har hentet frem fra skogene igjen, etter mange år  - (Doppler 2004 og Volvo Lastvagnar 2005) - Det var på tide, etter 10 år at vi hører nytt om Doppler - den nye boken heter Slutten på verden slik vi kjenner den. Litteraturviter Siv Gøril Brandtzæg intervjuet Loe om den tredje Doppler-boken - og selvsagt skal jeg lese den også.
Vi fikk også høre nytt om planene for Litteraturhus i Trondheim - selv om vi ikke fysisk har huset enda - så har vi mange arrangementer som går under betegnelsen "Litteraturhuset".

Trond Åm som prosjektleder, orienterte om dette.
Nina Elisabeth Grøntvedt leste fra sin nye barne/ungdoms bok om Oda - nå begynner Oda på ungdomsskolen - det ble en litt spesiell begynnelse hørtes det ut som etter noen sider med fin opplesing fra forfatteren selv.
Margrethe Aas leste stemningsfullt fra diktsamling Vy - det var "by-nære" dikt.
Bjørn Vatne (fra Ålesund) er også debutant - og etter hans opplesning fra romanen "Slik skal vi velge våre ofre", fant jeg ut at dette er en forfatter jeg vil gjøre meg nærmere kjent med - skal skaffe meg boken.
Dette var et kort referat - nevnes bør også Egil Postmyr med romanen "Bedre å dø stående enn å leve på knærne" - Og Kristin Ribe med romanen Lyte, Marte Huke sin første roman Naturhistorie, Harald Nortun med ungdomsromanen Eksperiment - og kunstneren Karianne Stensland  med spennende performance i garasjen …. Konferansier var som i fjor Mathias R. Samuelsen som bor Adrian Skriverstue.
Slik så programmet ut i år (direkte kopiert fra web-siden):

  • 14.00     Opning. Ved Adrianstuebebuarane Mathias R. Samuelsen og Maren Berg Grimstad.
  • 14.15     Roser og champagne til årets midtnorske forfattarar.
  • 14.30     Barnebokprogram med Erlend Loe og Nina Elisabeth Grøntvedt.
  • 15.00     Quizløype for barn. Premiar!
  • 15.15     Hagefestkunstnar Karianne Stensland.
  • 15.45     Programlansering. Litteraturhuset i Trondheim, Norsk Forfattersentrum Midt-Norge og Trøndersk forfattarlag lanserer haustprogrammet.
  • 16.00     Beste master!
  • 16.15     Hagefestdebutantane Margrethe Aas og Bjørn Vatne.
  • 16.45     Hageprosa med Rakel Solstad og Egil Postmyr.
  • 17.15     Årets hagegjest Erlend Loe i samtale med Siv Gøril Brandtzæg.
  • 18.15     Meir hageprosa med Kristin Ribe, Harald Nortun og Marte Huke.
Konferansier: Mathias R. Samuelsen
Hagefestquiz: Rune F. Hjemås
Gratis inngang, ope for alle.
Sal av mat, drikke og bøker. Ta med varme klede!
RINGVEBUKTA,  FAGERHEIM ALLÉ 99, TRONDHEIM
SØNDAG 30. AUGUST KL. 14.00–19.00
Arrangør: Trøndersk forfattarlag, Adrianstua og Norsk Forfattersentrum

Her er noen bilde-glimt fra arrangementet:

Plakaten utenfor porten - Foto:RandiAa©
Erlend Loe og Nina E. Grøntvedt - Foto:RandiAa©
Små og store på Hagefest - Foto:RandiAa©
Forfattere hedres - Foto:RandiAa©
Erlend Loe leser fra et Kurt manuskript - Foto:RandiAa©
Nina E. Grøntvedt og ny Oda-bok - Foto:RandiAa©
Det var pauser innimellom - Foto:RandiAa©
Og boksalg av nye bøker - Foto:RandiAa©
Karianne Stensland i aksjon - Foto:RandiAa©
I hagen ved Adrianstua - Foto:RandiAa©
Prosjektleder Trond Åm orienterer - Foto:RandiAa©
Margrethe Aas leste fra Vy - Foto:RandiAa©
Bjørn Vatne leser fra sin roman - Foto:RandiAa©
Hagefest i Adrianstua 2014
Hagefest i Adrianstua 2015


Flickr-album fra Hagefesten

Friday, 28 August 2015

Tanker om bok - Karin Alvtegen: En sannsynlig historie

Tittel: En sannsynlig historie
Forfatter: Karin Alvtegen
Innleser: Tone Danielsen
Språk: bokmål
Originaltittel: En sannolik historia
Oversetter: Bodil Engen
Forlag: Cappelen Damm
Utgivelsesår: 2011
Format: 1 CD i MP3-format
Tid: 10 t,9 min
ISBN: 978-82-02-35960-7
Jeg brukte lydboken lånt på biblioteket, papirutgaven er også gitt ut i 2011 av Cappelen Damm, 271 sider, ISBN 9788202341251

Karin Alvtegen - Foto: Nina Hansen, Dagbladet

Forlagets omtale - Om forfatteren:

Karin Alvtegen (f. 1965) er kjent for sine psykologiske krimbøker og er blitt en forfatter av internasjonale bestselgere som selger på fem kontinenter. For sine tidligere utgivelser, Skyld (2003), Savn (2003), Svik (2004) og Skam (2006) har hun mottatt flere priser, blant annet den skandinaviske krimprisen Glassnøkkelen, og blitt nominert til den svenske Poloniprisen og det svenske krimakademiets pris. I alt seks av hennes bøker har kommet ut på norsk. Forfatteren er bosatt i Stockholm.

Karin Alvtegen - Wikipedia

Forlagets omtale av En sannsynlig historie:

Helena får oppfylt en gammel drøm når hun og mannen kjøper en liten gård i Norrland for å drive et hotell. Men ekteskapet knaker i sammenføyningene, og snart er skilsmissen et faktum. Tilbake står Helena med hotellet, en ødelagt tilværelse og en ulykkelig tenåringsdatter.
Finansmannen Anders' karriere har vært fremgangsrik. Men i takt med at pengene har strømmet inn, har tilværelsen blitt stadig mer meningsløs. På en landevei i Norrland utfordrer han skjebnen, lukker øynene, gir gass og tenker at nå får det gå som det går. Han våkner på sykehuset. Etter oppholdet der tar han inn på et lite hotell i en norrlandsk småby.
Dette er en historie der to ulykkelige mennesker møtes og oppdager at vi faktisk kan forandre vår måte å betrakte tilværelsen på, og at det finnes helt andre valg i livet enn dem vi kanskje tror.
Med sikker hånd, sterk psykologisk ladning og en usvikelig evne til å blottlegge det dypt menneskelige skildrer Karin Alvtegen forhold, sorg, konfliktredsel, fordommer og kjærlighet.

Mine tanker om En sannsynlig historie:

Mitt første møte med denne forfatteren - hadde ingen særlig kjennskap til henne, så det var rent tilfeldig jeg tok fatt på romanen - mulig jeg hadde sett den nevnt på FB's side "Hva leser du akkurat nå?" - og så trodde jeg det var en krim-bok…..
Settingen er på landsbygda, et småkoselig sted i Norrland - og det meste foregår i og rundt et lite hotell som Helena driver alene etter en skilsmisse. Hennes tenåringsdatter bor der også. Hun har litt av hvert å stri med, det er ikke lett økonomisk, og heller ikke lett å oppdra en tenåring som heller vil være i byen med venner, eller møte sin far oftere, noe hun vet vil såre moren. Så fører tilfeldighetene Anders dit - rik, "vellykket" mann, men ikke lykkelig - to mennesker som sentrerer rundt sin egen "ulykkelige" akse - og det tar litt tid før de kryper frem fra skallet sitt.
I tillegg skildrer Alvtegen miljøet på et lite sted, nabokonflikter og en interessant bygdemann Verner blir også sentral i historien - hans livsvisdom gir nok lærdom både til den ene og den andre…..
Persongalleriet i romanen er ikke så stort, derfor var det en ypperlig lydbok å "gå til".
Jeg oppdaget fort at Alvtegen er god på dette med å skildre mennesketyper - jeg følte jeg kjente dem godt etter hvert.
Likeså skildrer hun menneskelige følelser på en livsklok måte - ensomhet, skyldfølelse, lengsler, drømmer og svik.
Hun peker også på dette med å være fastlåst i sin adferd, ha fordommer og tankemønstre man ikke greier å bryte….menneskene hun skildrer er hverdagsmennesker man kan identifisere seg med, og kanskje er det litt lærdom å hente….det er alltid fint å lese om mennesker som til tross for sin fastlåshet greier å komme inn på andre spor - ta inn på en vei som skaper positiv endring i livet deres - at tomhet i livet kan fylles med ny mening, at livet kan bli rikere når man tør slippe andre mennesker innpå seg - slik det blir både for Anders, Helena og hennes datter Emelie - men her skal jeg ikke avsløre for mye av handlingen, litt spenning ligger det faktisk i denne fine, lille hverdagshistorien.
Konklusjon:
Så absolutt lesverdig dette  - Litt romantikk er ikke av veien. Selv om noen kanskje vil synes det tenderer en tanke mot det sentimentale. (Men for meg var dette langt fra Kate Mortons sentimentalitet....en forfatter jeg gikk på med åpent sinn - i et "lese-eksperiment")  Alvtegens roman minte meg litt om Maeve Binchys bøker som jeg leste en periode. Som lydbok var den faktisk engasjerende og fin å "gå til" -
Den kunne gjerne vart litt lengre - mange vil være nysgjerrige på en fortsettelse - kanskje(?)
Litt moral og lærdom gir romanen også - det er ikke alltid lurt å være for fastlåst i sine oppfatninger, noen ganger kommer man lengre ved å tenke nytt - og når livet er kommet til et punkt der ikke alt gir mening, da er det i hvert fall lurt å tenke nytt - og her var det flere av hovedpersonene som var på glid slik. En "feel-good-roman" dette - man har behov for slike hyggelige "affærer" av og til - kanskje litt forutsigbar i hendelsesforløpet, men velskrevet og stemningsfull var den.

Terningkast 4 som tenderer mot 5


 

Thursday, 27 August 2015

Tanker om bok - Jørn Lier Horst: Den eneste ene

Tittel: Den eneste ene
Forfatter: Jørn Lier Horst
Produsert av: LBF
Serie: William Wisting-serien
Først utgitt: 15.02.2007
Antall CD-er: 6
Spilletid: 07:49
ISBN: 978-82-421-2218-6
Målform: Bokmål
Sjanger: Krim og spenning
Innleser: Yngve Berven
9788242122186
Jeg brukte lydboken. Og boken er gitt ut på Gyldendal forlag, Utgivelsesår: 2008. 272 sider. ISBN:9788205383517 - Yngve Berven skapte en god og spennende stemning med sin opplesing.

Forlagets omtale:

Varmen holder på å kvele byen, og i horisonten tårner røyken fra skogbrannene seg opp. Den eneste ene er dyster og foruroligende krim fra et midtsommershett Larvik.
Kajsa Berg er publikums og medienes yndling. Den blide håndballjenta er mest-scorende spiller i eliteserien, og har en sentral rolle på håndballandslaget. En varm julidag forsvinner hun på vei til treningssenteret, i løpet av en spasertur på to minutter. Det er midt på dagen, likevel blir politiet stående helt uten spor. Så finner brannmannskap som kjemper mot en skogbrann et forkullet mannslik, lenket fast til et tre, og ved siden av liket en katt med avkappete forpoter. Og fremdeles leter de etter Kajsa.
Alle rundt henne ser ut til å ha noe å skjule, og etterforskningen skal komme til å avdekke lag på lag av menneskelig ynkelighet og maktberuselse. William Wisting føler at han kaver i et dystert mørke, mens kona Ingrid er på oppdrag for Norad. Dag etter dag går, uten nye spor. Og uten at Ingrid ringer.

Jørn Lier Horst - Foto: Jesper Magerøy
Jørn Lier Horsts web-side
Info - Wikipedia

Wisting-serien i kronologisk orden:

  • Nøkkelvitnet – (2004)-lest
  • Felicia forsvant - (2005) 
  • Når havet stilner - (2006) 
  • Den eneste ene - (2007)-lest
  • Nattmannen - (2009)-lest
  • Bunnfall - (2010)-lest
  • Vinterstengt - (2011)-lest – mottok Bokhandlerprisen for denne
  • Jakthundene - (2012)-lest - vinner av Rivertonprisen for denne og Glassnøkkelen og Svenska Deckarakademins pris för bästa till svenska översatta kriminalroman
  • Hulemannen - (2013)-lest
  • Blindgang - (2015)-lest
Mine tanker om Den eneste ene:

Selv om det er vonde ting det skrives om, mennesker som er "ut å kjøre", farlige situasjoner og ofte drap - så føles det likevel "trygt" å lese Jørn Lier Horst sine kriminalromaner - man setter sin lit til et grundig politiarbeid, forfatteren har "utdannelsen" - og man forventer en "fornuftig" løsning til slutt.
Det er godt gjort å komme opp med så mange ulike temaer, saker som er aktuelle og gir et bilde på vårt samfunn og vår samtid. Denne gangen beveger vi oss i håndball-miljø - en kjendis-spiller, Kajsa Berg, forsvinner på en mystisk måte en varm sommerdag i Larvik. Her skjer det også andre mystiske ting parallelt - det er skogbrann, det er fastlenkede personer som omkommer, det er en bølge av innbrudd i omegnen, det er graving i skogen og katter som forsvinner, eller blir mishandlet - ja, mye spennende skjer, men heldigvis ikke altfor mye - Horst holder seg alltid i tømmene slik - det liker jeg - og etter hvert flettes ulike hendelser inn i hverandre - og Wistings datter Line har selvsagt en finger med i spillet denne gangen også. Spenningen holdes oppe gjennom hele romanen. Språket er klart og naturlig, og persongalleriet er realistisk og troverdig skildret - både de "slemme" og de "greie"
Jeg går ikke nærmere inn på handlingen her, men konstaterer at også denne kriminalromanen føyer seg  pent inn i rekken av solide Jørn Lier Horst-Wisting-bøker som jeg har lest - den siste i rekken for meg, men   kronologisk fra serien, den fjerde boken - fra 2007.
Jeg oppfatter tittelen ganske god i denne også, valgt med omhu - den hinter sannsynligvis til flere den "eneste ene" - En sangtittel: You are my only One  og en film The One and Only - på en DVD som får litt spesiell betydning i dette forsvinnings- og draps-mysteriet - Her skal så absolutt ikke røpes for mye.

Sound Track fra filmen:
 
Bokens tittel kan også henspeile på W. Wistings kjære kone - som vi hører om sporadisk gjennom etterforskerens race mot løsning av mysteriet - hun er William Wistings eneste ene - og da han er til veis ende i løsningen av denne saken - avsluttes et kapittel i hans eget liv - (de som har lest bøkene som kom etter denne, vet hva det dreier seg om - det visste jeg også da jeg startet på denne, fordi min første Wisting-bok var en av de siste….).  
God krim som gis de beste anbefalinger - Terningkast:

Mine omtaler av Jørn Lier Horst-krim:

    Wednesday, 26 August 2015

    Tanker om bok - Maja Lunde: Bienes historie


    Tittel: Bienes historie
    Forfatter: Maja Lunde
    Forlag: Aschehoug
    Antall sider: 464
    Utgivelsesår:    2015
    Målform: Bokmål
    ISBN: 9788203359354

    Jeg hadde Lesereksemplar fra forlaget og lydfil fra Lydbokforlaget (utgitt 07.08.2015, spilletid:11.37.55.  ISBN CD: 9788242170736, 

    ISBN Lydfil: 9788242162342, innlesere: Håkon Ramstad, Anne Ryg, Stein Grønli

    Omtale fra forlaget:

    William er en melankolsk biolog og frøhandler i England i 1852. Han setter seg fore å bygge en helt ny type bikube som skal gi både ham selv og hans barn ære og berømmelse. George er birøkter i USA i 2007 og kjemper i motbakke, men han håper sønnen kan bli gårdens redning. Tao arbeider med håndpollinering i et fremtidig Kina hvor biene har forsvunnet. Hun ønsker mer enn noe annet at sønnen skal få en utdannelse og et bedre liv enn henne selv.

    "Bienes historie" skildrer menneskenes første spede forsøk på å holde bier, via dagens industrielle landbruk og til en fremtid hvor biene er døde. I bunnen ligger tre sterke historier om relasjoner mellom foreldre og barn, og om menneskenes sårbarhet.

    Maja Lunde - Foto: Oda Berby

    Om forfatteren (kilde Aschehoug forlag):

    Maja Lunde er forfatter og manusforfatter. Hun er utdannet medieviter med en master fra Universitet i Oslo. Hun har skrevet fire barne- og ungdomsbøker og manus til blant annet TV-serien "Barnas Supershow", dramaserien "Hjem" og humorserien "Side om Side". Alle disse har vært store publikumssuksesser. "Bienes historie" (2015) er hennes første roman.
    Maja Lunde's web-side

    Mine tanker om Bienes historie:

    Min innledning til romanen: Denne romanen fikk meg til å tenke litt rundt temaet insekter og deres betydning for vår menneskelige tilværelse - dette har jo selvsagt vært forfatterens innfallsvinkel da hun skrev romanen. Det er realisme i Maja Lunde sin roman - selv om deler av den ligner litt på en fabel.
    Utgangspunktet er at  menneskeheten ikke vil opprettholdes uten insektene. Og romanen fikk tydelig frem betydningen av insektenes livsviktige oppgave - å sørge for formeringen og veksten av planter, nyttevekster, frukt. Det er  illevarslende når vår bi-bestand krymper inn. Årsakene er  sammensatt - plantevernmidler, klimaendringer, miljøforurensning er vel en del av forklaringen. Romanen er faktisk et viktig ledd i kampanjen for å bevare vår vepse-stand, humler og bier.
    Våren 2014 ble det da også startet en kampanje i Norge - "Summende hager" - Det norske hageselskap og Miljødirektoratet stod bak tiltaket. Her samles kreftene for å gjøre hagene og miljøet vårt tiltrekkende for bier og humler. Å sette opp et lite "insektshotell" i hagen eller på hytta, kan bli et lite tilskudd til denne redningsoperasjonen. - Første gangen jeg så dette var i Ringve Botaniske hage:

    Insektshotell - Ringve Botaniske hage - Foto:RandiAa©
    Litt relevant bakgrunns-stoff:

    Fra litt bakgrunnsopplysning - over til selve romanen:
    Som debutant har Maja Lunde lagt ned et solid og imponerende arbeid. Romanen er realistisk knyttet opp til "fenomenet" Colony Collapse Disorder (CCD

    De tre hovedpersonene med familiene sine lever i tre ulike tidsepoker, men er knyttet til hverandre med biene - som et stikkord. Andre tilknytningspunkter mellom de tre hovedpersonene og tidsepokene er "katastrofe" og det er foreldrerollen.
    Romanen har en genial komposisjon - lik en fuge  - eller rettere sagt trippelfuge ( Bach) for å bruke et uttrykk fra musikken. Det er tre historier som følges ad på en flukt gjennom en historie- og som på en eller annen måte forenes til slutt. Man kan også assosiere med begrepet Kontrapunkt fra musikken - det er tre selvstendige stemmer som på en måte kommuniserer - og til slutt ser vi den geniale sammenhengen mellom de tre "stemmene". Some fugen  i musikken har "hode" og "hale" - så har også denne romanen det - det er Taos innledning, og det er Taos slutt.....
     Lik helheten og sammenhengen i en fuge - så fungerte også dette som en helhet, det var ikke vanskelig å "rullere" mellom de tre hovedpersonene - den eldste epoken stod William for, biolog og forhandler av frø i England - kone og stor barneflokk - han er opptatt av å utvikle bikuber og best mulig forhold for birøkting - og her er det rom for den gløgge datteren Charlotte som kløktig nærmer seg sin far med sitt innsikt.  - så har vi George i USA, birøkter og knyttet til landbruket og gården, han har bare en sønn - Tom og handlingsåret er 2007, - han lever i en tid hvor det begynner å gå dårlig med birøktingen, og sønnen vil heller gå inn i et annet yrke -  og den tredje hovedpersonen er Tao som lever i Kina år 2098, med mann og en liten sønn på tre år - og her forstår vi at det har skjedd mye drastisk med insektene, slik at menneskene må streve og håndpollinere selv.
    Biene er tilknytningspunktet mellom de tre familiene og de tre epokene, men også dette med foreldre-barn situasjonen er sentral i alle tre "epokene".  

    Hos William er det den eneste sønnen Edmund som teller, de syv andre barna er døtre og ikke så interessante for William - men dessverre så er det ikke særlig to i Edmund, men Charlotte derimot……et interessant trekk i romanen - jeg vil ikke røpe mer av handlingen...
     

    Georg i USA, 2007 strever med sin kontakt med sønnen Tom - begge vil så gjerne, men kommunikasjonen er vanskelig, men det er lyspunkter her også - selv om ikke Tom vil følge farens ønske om å gå inn i gårdsdriften.
     

    Tao år 2098 er også i villrede om hvordan hun skal oppdra sønnen Wei-Wen - hun vil undervise han, men han er ikke særlig mottagelig enda - og så skjer katastrofen med sønnen   (jeg går ikke i detalj på innholdet her) - men det som skjer, fører Tao ut på en underlig reise til et spøkelsesaktig Beijing (Akkurat denne delen ga meg assosiasjoner til The Road av Cormac McCarthy - om ikke akkurat til handlingsforløpet så i hvert fall til stemningen og den apokalyptiske situasjonen og kampen for tilværelsen. I all sin gru, var også denne romanen med et gryende håp på slutten - Og i Taos siste del åpnet det for et slags fremtidig håp……)
    Det er driv og spenning i romanen, og merkelig nok opplevde jeg at jeg likte de tre hovedpersonene like godt, det var vanskelig å favorisere én av dem - selv om tyngdepunktet kanskje lå mest på Tao - det er hun som både begynner og avslutter denne romanen.
    Troverdigheten og realismen i disse sterke historien om bienes betydning og deres katastrofale forsvinning er kanskje ikke noe man "leser bokstavelig", jeg velger å se dette som en "miljø-vekker", og på mange måter en allegorisk og symbolsk roman - slik fungerer den i hvert fall best for meg. Jeg opplevde den som en stemningsfull og vakker roman - en historie på tre plan, men likevel en enhet som hang sammen.
    Den ga meg en god lese-opplevelse, og blir så absolutt en av disse bøkene jeg husker - i tillegg var det et pluss å lytte til lydboken med de tre ulike stemmene. Opplesingen forsterket det vakre i denne romanen  - og jeg anbefaler den med et terningkast: 5

    ...... og så vil vi selvsagt beholde et håp om at disse små nyttige skapningene skal forsette å være en del av vårt miljø:

     Foto:RandiAa©
     Foto:RandiAa©
    Foto:RandiAa©

    Andre omtaler av denne romanen:

    Tuesday, 18 August 2015

    Tanker om bok - Boklansering: Nådegiveren av Jan Boris Stene

    Boklansering - Nådegiveren - Foto:RandiAa©
    Boklansering i de rette omgivelser: En gedigen hagefest med over 100 gjester og ikke nok med det - Vi befant oss rett ved åstedet for kriminalromanen. Og en av hovedpersonene, doktor Wilberg var på en måte til stede også - han er nok delvis en modell av forfatteren selv - doktor Jan Boris Stene - metodisk og nøye, en fornem herremann.
    Boken er jeg kommet halvveis i - og mer enn nok til å konstatere at dette er fin gammel årgang - som speiler forfatteren på en slående måte. Selv om han er en ganske ung mann.
    Etter et glass champagne og ett glass hvitvin kom jeg til å omtale forfatteren som et "fossil" da jeg snakket med hans mor og søster - men heldigvis, de forstod meg rett.  Jeg mente jo det bare positivt, at forfatteren er av fin gammel årgang - en sjeldenhet må man si - han har nok funnet sin egen nisje for sitt forfatterskap.(Men dette kommer jeg nærmere inn på med en bokomtale senere)
    Nå et lite "foto-referat" fra den storslagne lanseringen. Stedet var Hornemannsgården - og den tropiske sommervarmen brakte alle ut i hagen. Redaktør  Alexander Opsal fra Vigmostad & Bjørke forlag stod for arrangementet. Og servering av champagne vin og frukt og snacks var populært traktement på sommerkvelden.

    Etter velkomst-tale, ble det mingling og deretter "queuing up" for boksignering.
    Så fulgte en hyggelig bok-samtale mellom redaktør og forfatter - Jan Boris fortalte noe om bakgrunnen for Nådegiveren og motiveringen for skrivingen - den gode samtalen mellom redaktør og forfatter antar jeg virket inspirerende på mange til å se nærmere på Nådegiveren. Inspirerende var også Jan Boris sin opplesing fra boken - de sidene han valgte, ga oss raskt et bilde hovedpersonen - doktor Wilberg.
    Her er noen glimt fra bok-lanseringen:

    Jan Boris signerer boken - Foto:RandiAa©
     
    Redaktør Alexander Opsal skåler for forfatter og bok - Foto:RandiAa©
    Litt inne-mingling først - Foto:RandiAa©
    Litt servering var det også - Foto:RandiAa©
    Boksignering - Foto:RandiAa©
    Boksignering - Foto:RandiAa©
    Mingling i hagen - Foto:RandiAa©
    Vi skåler for Jan Boris (søster og mor er også med) - Foto:RandiAa©
    Mer boksignering - Foto:RandiAa©
    Mingling i hagen - Foto:RandiAa©
    Mange leseglade - Foto:RandiAa©
    Mingling i hagen - Foto:RandiAa©
    Mingling i hagen - Foto:RandiAa©
    Mingling i hagen - Foto:RandiAa©
    Den gode samtale - redaktør og forfatter -  Foto:RandiAa©
    Den gode samtale - redaktør og forfatter -  Foto:RandiAa©
    Jan Boris leser fra Nådegiveren -  Foto:RandiAa©

    Boklansering: Flickr-album
    Min omtale av Nådegiveren


    Friday, 14 August 2015

    Tanker om film - Still Alice: Filmatisering av Lisa Genovas roman Still Alice


    Originaltittel: Still Alice
    Genre: Drama
    Skuespillere: Julianne Moore, Kristen Stewart, Alec Baldwin, Kate Bosworth, Hunter Parrish
    Regi: Richard Glatzer, Wash Westmoreland
    Manus: Richard Glatzer, Wash Westmoreland
    Nasjonalitet: USA
    Språk: Engelsk
    Musikk: Ilan Eshkeri
    Produksjonsselskap: BSM Studio, Lutzus-Brown, Killer Films, Big Indie Pictures, Shriver
    Produksjonsår: 2014
    Lengde: 1 t. 41 min.
    Filmen bygger på Lisa Genova sin første roman av samme navn Still Alice fra 2007. Jeg lånte DVD på biblioteket

     Still Alice - kort omtale fra Filmweb:

    Alice Howland er en kjent språkprofessor som begynner å glemme ord. Hun får den knusende diagnosen tidlig Alzheimers. Det blir en kamp for å holde kontakten med den hun engang var. Julianne Moore, Alec Baldwin og Kirsten Stewart er blant de medvirkende i dette sterke dramaet.
    Som 50-åring har Alice Howland (Julianne Moore) alt. Hun er professor i lingvistikk, har mann og tre voksne barn.
    Over en lengre periode merker hun at hun begynner å glemme ord. Gjerne midt i forelesninger. Hun går til en neurolog og får etter hvert diagnosen tidlig Alzheimers demens.
    Det blir en kamp for hele familien hvor de får de sterke båndene sine testet.
    Alice forsøker å holde kontakten med den hun engang var, og å kunne fungere i hverdagen så lenge som mulig. Hennes kamp er både skremmende, hjerteskjærende og inspirerende.


     

    Mine tanker om Still Alice:

    Still Alice ble filmatisert i 2014 - manuset er  skrevet og regissert av Richard Glatzer og Wash Westmoreland - grunnlaget var  Lisa Genova bestselger-roman Still Alice fra 2007 - foruten å være forfatter så er Lisa Genova utdannet i nevrovitenskap - slik har hun et godt fundament for å skrive denne boken.
    Noen av skuespillerne
    Alice 50 år og midt i livet -  professor i lingvistikk -  går fra å være ekspert på ordene til å miste det viktigste arbeidsredskapet sitt - det første tegnet kom under en forelesning der hun plutselig mangler ordet hun skal bruke - små tegn av glemsel og stedforvirring fører henne til legen som konstaterer Alzheimer - en form som er arvelig. Julianne Moore tolker denne vanskelige rollen på en utmerket måte.
    I alt det negative som følger med sykdommen som raskt griper om seg, er det et positivt element i det hele - nemlig hvor praktisk og realistisk hun møter sykdommen og den nye familiesituasjonen.
    Alec Baldwin spiller ektemannen som også må innstille seg på et annet liv - det er ikke alltid lett å vite på hvilken måte man støtter best.
    Noen bilder fra filmen:



    Om det er helt troverdig at man møter denne skremmende sykdommen på en så fornuftig måte som Alice og familien her gjør,  er vanskelig å si - kanskje kan dette være noe å ta lærdom av for andre som kommer opp i lignende situasjoner. Alice er i hvert fall umåtelig flink til å møte denne sykdommen på en behersket og fornuftig måte.
    Fokuset i denne filmen er Alzheimer-personen mer enn familien rundt - og her føltes det faktisk som om vi tok del i Alice's nye liv - hennes bekymringer, forvirring og problemer - mon tro om det er slik Alzheimer-pasienten føler det? Troverdig var i hvert fall Julianne Moore's fremstilling av dette.
    Hun formidler også dette med skam som sykdommen fører med seg  - når man oppfører seg merkelig, ikke har ord, ikke vet hvor man er osv - Alice sier hun ønsket hun hadde en sykdom som ikke førte slik skam med seg -  kreft for eksempel.
    Et gripende høydepunkt i filmen blir Alice sitt foredrag eller tale til en stor skare som blir opplyst og rørt over hennes og andre pasienters situasjon - Alice har skrevet ned hele talen tidlig i sykdommen og leser opp manuskriptet, samtidig som hun bruker markerings-penn og merker av etter hvert det hun sier - så slipper hun å tulle med å gjenta seg selv.

    En ganske realistisk filmatisering av en skremmende sykdom som rammer ikke bare den som får den, men også hele familien rundt.
    Hovedpersonen Alice har forberedt seg godt, hun har laget seg små "programmer" på mobilen sin som skal hjelpe henne å huske nødvendige "opplagtheter" i hverdagen - hun spiller også inn opptak med seg selv når hun  enda er frisk nok til å fortelle og vise hvem hun er.
    Richard Glatzer, en av manusforfatterne, led av  en motorisk nervesykdom (Amyotrofisk lateralsklerose  - ALS) da han jobbet med dette, og kunne identifisere seg med en del av problemene Alice opplevde - interessant var det med den "moderne" bruken av mobil og laptop som Alice kunne ha nytte av - (Glatzer døde i  mars 2015, 63 år gammel)
    Alice i filmen vil formidle at hun er "Still Alice" ett eller annet sted inni den nye "personligheten" - alt det rare og fremmede som hun blir til etter hvert, det er ikke henne - det er sykdommen.

    Historien griper en når Alzheimer-sykdommen blir personliggjort gjennom et menneske på denne måten - det er ikke mange personer vi følger, men både den lille familien og leger og kolleger som omgir Alice blir fint tolket av skuespillerne - likevel, føles det som vi ikke kommer helt innpå persongalleriet - det blir litt overfladisk.
    Jeg sammenligner denne filmen med Alice Munro's Away from her - som også handler om en kvinnelig hovedperson som rammes av Alzheimer - filmen bygger på en novelle av Alice Munro -  den hadde en helt annen vinkling - og den grep meg nesten mer, den var mer intense og nærgående synes jeg.
    Men Still Alice er også en film man vil huske - både på grunn av det viktige temaet og på grunn av gode skuespiller-prestasjoner.
    Filmen er opplysende og verd å se, jeg gir den et sterkt Terningkast:4


    Her er et lite video-klipp fra filmen: