Friday 10 November 2017

Tanker om bok - Thomas Enger: Killerinstinkt

Spennende krim for unge voksne - og positivt at den ikke dveler spekulativt ved vold

Tittel: Killerinstinkt
Forfatter: Thomas Enger
Produsert av: LBF
Først utgitt: 30.08.2017
Alder: Fra ca 12 år
Spilletid: 06:26:00
ISBN Lydfil: 9788242165848
Målform: Bokmål
Sjanger: Krim og spenning
Innleser: Christoffer Staib
Jeg lyttet lydfil fra LBF og brukte også papirutgaven fra Kagge forlag,2017, 255 s. ISBN: 9788248920250 - Lest/lyttet:september 2017

 
Om boken og forfatteren - litt info fra Wikipedia

Thomas Enger intervjues om boken av Bjørn Fredrik Drangsholt - Foto:RandiAa©
Dette er første bok jeg leser av Thomas Enger. Jeg ble oppmerksom på forfatteren på høstmøtet til Kagge forlag.
Jeg var ikke klar over at det var en ungdomsbok – og stusset litt da jeg leste den ut ifra andre forutsetninger. I etterkant ble jeg klar over mitt ”mistak” – jeg hadde liggende en  tidligere bok av forfatteren, (Blodtåke), som jeg ikke hadde lest enda – og den visste jeg var en ”Voksen-krim”.
Men faktisk, Killerinstinkt kan godt leses av voksne også. Den er spennende, men kanskje ikke helt realistisk. 

Handling i korthet: Tenåringen Even Tollefsen er hovedpersonen – handlingen starter med at hans tidligere kjæreste Mari blir drept på den videregående skolen de går. Det har vært en revy-premiere der, og mange har vært til stede. Even blir innkalt til avhør, og senere hører vi glimt fra en rettssak – og i løpet av bokens videre handling er det mye spennende som skjer – flere blir drept, og Even sender mistanken i mange retninger. Evens far ble drept i en bilulykke mange år tidligere, også denne ulykken blir dratt inn i handlingen.
Temaet i denne ungdomsromanen er egentlig viktig, det handler om familie-relasjoner og hemmeligheter – og følgene av  hemmelighetskremmeri – vi får også innblikk i et ungdomsmiljø - og realismen er ganske god her, (tror jeg,) når det gjelder oppvekst, omgangstone og miljø blant dagens ungdom.
Boken hadde mye bra ved seg, men også en del faktorer som trakk i negativ retning: noe vag person-karakteristikker, og noe urealistisk handling – og en Even, hovedperson som var veldig ”vinglete” i tiltroen til sine nærmeste og til sine venner – det virket kanskje noe forvirrende. Men jeg tror ungdom vil verdsette denne boken høyere enn meg – positivt er det i hvert fall at den ikke inneholder unødig og spekulativ vold
Som spennende ungdoms-roman kan jeg gi den terningkast: 4, men vurdert på linje med ”voksenkrim” blir det terningkast: 3



 

1 comment:

  1. denne boka var utrolig spennende å lese fordi det skjedde noe nytt hele tiden og jeg gir terningkast 5/6 for denne boka her var helt fantastisk.

    ReplyDelete