Friday 6 April 2018

Tanker om bok - Lisa Aisato: Snokeboka

Egentlig er snoking noe negativt, men i Snokeboka er det bare morsomt og utrolig vakkert - denne blir man ikke lei av å bla i om og om igjen.
Snokeboka - bakside-cover 
Tittel: Snokeboka
Forfatter: Lisa Aisato
Illustratør: Lisa Aisato
Forlag: Gyldendal
Utgivelsesår: 2018
40 sider, 1. utgave, Bokmål
ISBN/EAN: 9788205493087
En takk til Gyldendal for lese-eksemplar

Litt om forfatteren Lisa Aisato:

Wikipedia
Aisatos web-side
NRK-video 

Mine tanker om Snokeboka:

For noen år siden skrev jeg om en utrolig vakker illustrert bok med et underfundig tema, det var  Lisa Aisatos Fugl.
I dag fikk jeg en ny bok nettopp utkommet - Lisa Aisato: Snokeboka. Fugl ble jeg kjempe-imponert over og glad i - jeg har lest den og sett på illustrasjonene utallige ganger. Hva skal jeg si om Snokeboka - lever den opp til Fugl? Svaret er "Gjett om den gjør!" og vel så det. Jeg bladde igjennom den sammen med et par venninner i dag - og vi ble nesten stumme av de vakre bildene, de spesielle fargene, alle de små detaljene, de gode, humoristiske tekstene - og så lo vi godt da vi oppdaget den snokende flua i alle bildene.
Alle vet vel betydningen av å snoke - noen har kanskje snoket litt selv også, det er ikke helt stuerent å snoke i andres saker - men i denne boken er "flue-snokingen" veldig morsom og vakkert blir det også med Lisa sine bilder.
"Barnebok" står det på forlagets side, men du verden, denne er nok for alle aldre - og den er ikke "bare" en bok, den er et kunstverk!

"Heisfolkene" - lånt illustrasjon fra boken, noe avkuttet
Vi slår følge med en liten flue bak fasaden til mange av disse "heisfolkene" - vi blir med på  "intime"og morsomme avsløringer – lik fluen på veggen, oppdager vi mange rare hemmeligheter bak fasadene. Det er spennende – og her er det mye å samtale om når man leser og ser denne praktutgaven sammen med barn. (Jeg gleder meg til å dele den med to barnebarn!).
Men pass opp – den snokende flua kan komme på besøk til både den ene og den andre – den har kanskje vært hos deg allerede og sett litt av hvert. Den var også på besøk hos Lisa, forfatteren selv, og det var nok litt flaut å få avslørt rotet i skrivestua:

  Ill. fra boken, noe avkuttet - Lisa Aisato har fått besøk av fluen
Lisa Aisato forteller at hun fikk idéen en gang hun satt på bussen og betraktet folk rundt seg, så begynte hun å spekulere litt i hva som lå bak fasadene deres - hva slags mennesker de var og om de hadde noen hemmeligheter når de var alene bak sin egen dør.
Slik begynner hun i denne boken også - En heis full av mennesker (se bildet) og fluen er med - når menneskene går hver til sitt, tar fluen en liten snoke-runde og vi får avslørt mange rare og morsomme hemmeligheter. Skal ikke røpe for mye - bare ta med noen smakebiter. 

Noen er voksen, men tyr likevel til totten og kosebamsen når ingen ser, andre utfolder seg i eksotisk dans, andre fråtser i godterier selv om det er mandag (bilde), og Siv går gjerne til legen selv om hun ikke er syk - og hjemme har hun drømme-legen på utallige fotografier (bilde):
Ill. fra boken, noe avkuttet
 - Flua observerer ukontrollert godteri-spising
Ill. fra boken, noe avkuttet - Siv er forelsket i legen sin
Mer skal ikke røpes her - men Snokeboka anbefales på det varmeste for liten og for stor - det var smart at Lisa tegnet en liten flue, så fikk hun snoke på alt som foregikk bak de høytidelige  fasadene - en bok til å bli glad av, og en bok til å le sammen om. - Terningkast:6
 
Lisa Aisato (2014) - Foto:RandiAa©
Lisa Aisatos video-trailer på Snokeboka:
 

Lisa Aisato - Fugl - min omtale
Lisa Aisato - Snokeboka - min omtale

Lisa Aisato - Tambar på sykehuset - min omtale
Lisa Aisato og Maja Lunde: Snøsøsteren - min omtale

2 comments:

  1. Oyoyoy... denne fikk jeg lyst å lese :) Takk for tips og riktig god helg Randi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. God Helg til deg også Tine. Ja, dette er en vakker bok - morsom også. Jeg likte også veldig godt hennes Fugl som vi hadde nominert til Bokbloggerprisen for noen år siden.

      Delete