Showing posts with label Jussi Adler-Olsen. Show all posts
Showing posts with label Jussi Adler-Olsen. Show all posts

Tuesday, 21 March 2017

Tanker om bok - Jussi Adler-Olsen: Selfies


Fart og spenning også i denne 7. romanen om Avdeling Q - Adler-Olsen skriver ikke bare krim til "forlystelse", han greier ofte å peke på urettferdighet som rammer enkelte mennesker og utnyttelse og herskertendenser mange blir utsatt for - dette kom også klart frem i denne romanen.

Tittel: Selfies
Forfatter: Jussi Adler-Olsen
Produsert av: Lydbokforlaget
Serie: Avdeling Q
Først utgitt: 14.02.2017
Spilletid: 15:46:26
ISBN Lydfil: 9788242164377
Målform: Bokmål
Oversetter: Erik Johannes Krogstad
Innleser: Helge Winther-Larsen
Sjanger: Krim og spenning

Jeg brukte lydfil fra Lydbokforlaget - Meget god opplesing av Helge Winther-Larsen - Papirutgaven er gitt ut på Aschehoug forlag i 2017, 526 sider, ISBN 978-82-03-37217-9

Omtale fra forlaget:

Adler-Olsen er endelig klar med sitt 7. bind om Avdeling Q. Det danske førsteopplaget er på hele 200.000 eksemplarer! I Selfies gjør han atter en gang det han kan best: å skildre smerten og kampen for å overleve maktesløsheten.

Avdelingen står i fare for å legges ned på grunn av lav oppklaringsprosent. Rose er sunket ned i en dypt psykotisk tilstand, knyttet til en mørk fortid. Men snart hoper nye og intrikate saker seg opp for Carl, Assad og Gordon:
Tre unge jenter som lever på sosialstøtte, bestemmer seg for å rane en nattklubb når pengene de får fra det offentlige ikke strekker til. Saksbehandleren deres er ensom, bitter og alvorlig syk. Hun hater de kravstore klientene sine, og legger en djevelsk plan for hvordan hun skal hevne seg på dem.

En eldre kvinne blir funnet drept i Kongens Have. Tilsynelatende er disse hendelsenene helt uavhengige av hverandre, men etter hvert skal det vise seg å være en sammenheng mellom dem.

Nok en gang har Jussi Adler-Olsen skrevet en thriller som holder leseren fast. 

Jussi Adler Olsen - foto fra forlagets side av Robin Skjoldberg
Forfatterens web-side

Mine tanker om Selfies:

Jussi Adler-Olsen er vel mest kjent for alle bøkene han har skrevet med etterforsker Carl Mørck og hans "spesial-enhet" Avdeling Q - jeg har  lest alle i den serien - Selfies er bok nummer 7 i rekken, men for meg er det faktisk hans debut roman - Alfabethuset - som har gjort sterkest inntrykk.
Her er de bøkene jeg har av han
Jussi Adler-Olsen var nylig gjest hos Skavlan (3.mars - 2017)
Morsomt å se han der - han ligner selv litt på den forestillingen jeg har av Assad.
Her får vi høre hvordan han "fant opp" Carl Mørck - han stammer fra en psykiatrisk institusjon der Adler-Olsens far var lege. Mørk (uten c) var pasient der. 

Adler-Olsen fortalte  at han ble "kjent med" denne Mørk-pasienten som barn, og likte han - enda faren fortalte at mannen hadde tatt livet av sin kone - men denne Mørk var jo en "snill" person - Jussi lærte slik at vi har alle både noe godt og noe ondt i oss - navnet han ga hovedpersonen sin minner oss om at vi alle kanskje har noen "mørke" sider i vår personlighet. Denne drapsmannen var jo også den snille mannen som hadde gitt den 6 år gamle Jussi en kattunge
I Mørk kunne jeg se det gode og det onde leve side om side - sier Jussi - som tidlig fant ut at det er slik i alle mennesker. (Han bodde ved denne institusjonen fra han var 6 til han var 13 år)

I Selfies kommer kanskje Carl Mørck og Assad denne gangen litt i skyggen av en "flokk" kvinne-karakterer.
Kvinnene vi møter er en liten "jente-flokk" med behov for trygde-støtte, og det er Rose Knudsen- den uerstattelige kontordamen i Avdeling Q, og i tillegg møter vi Anneli,  en noe merkelig trygdeansatt som har sin spesielle måte å behandle de "lettsindige" jentene som går på trygd på - (og det er vel ingen unnskyldning for henne at hun var rammet av en alvorlig sykdom) - måten hun prøver å rydde opp blant samfunnets "unyttige" individer er ikke særlig klok og akseptabel  - men aller mest er det Rose som står i fokus, så slik ble denne 7. utgivelsen en grundig "gjennomgang" av hennes personlighet og bakgrunn - og så havner Rose også midt oppi en spennende historie og sak som Avdeling Q må gå løs på - her skal ikke røpes for mye - Det som gjorde denne boken mest interessant, var nok Roses egen historie - en liten gåte eller sak i saken som trigget leserens nysgjerrighet.
Det ble kanskje litt mange tråder, og mange sidestilte saker i denne romanen -  spennende var den, og velskrevet - men noe uryddig og ustrukturert, og på kanten til det drama-komiske, ikke helt realistisk alt kanskje - men det glimtet til med mange alvorlige temaer som kanskje kunne ha vært behandlet litt "ryddigere" -  humoren mangler ikke denne gangen heller - spesielt liker vi Assad med hans menneskelige klokskap og vittige bemerkninger. 


Adler-Olsen skriver ikke bare krim til "forlystelse", han greier ofte å peke på urettferdighet som rammer enkelte mennesker og utnyttelse og herskertendenser mange blir utsatt for - dette kom også klart frem i denne romanen (spesielt ser vi dette i Roses historie som brettes ut i denne 7. romanen)

Ingen kjedelig lesing - boken anbefales, og jeg gir den et greit terningkast:4


Her er min omtale av Jussi Adler-Olsens debut-roman: Alfabethuset

Andre som har omtalt denne:

Tuesday, 15 April 2014

Tanker om bok - Jussi Adler-Olsen: Alfabethuset

Tittel: Alfabethuset
Produsert av: LBF
Først utgitt: 03.02.2014
Originaltittel: Alfabethuset
Spilletid: 18:17:44
Antall CDer: 15
ISBN CD: 9788242157744
Målform: Bokmål
Oversetter: Kirsti Øvergaard
Lest av: Ola G. Furuseth



Jeg brukte også papirutgaven:
Tittel: Alfabethuset
Forfatter: Jussi Adler-Olsen
Sider: 544
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2014

Forlag: Aschehoug
Målform: Bokmål
Salgsdato: 06.01.2014
ISBN: 9788203219740
Oversetter: Kirsti Øvergaard
 

Forlagets omtale:

"Alfabethuset" er Jussi Adler-Olsens debutbok - en krigsroman og en nervepirrende psykologisk thriller.

Det er annen verdenskrig, og de engelske jagerflygerne James og Bryan blir under et oppdrag skutt ned over Tyskland. De vet at de vil bli henrettet som spioner hvis de blir tatt til fange. I flukten fra tyske forfølgere sniker de seg om bord på et tog som er på vei hjem fra Østfronten med høyt rangerte SS-folk, som lider av granatsjokk. James og Bryan tar plassen til to døde soldater. Det de ikke vet, er at de er på vei til Alfabethuset, et militært psykiatrisk sykehus som ligger langt bak frontlinjene. Deres eneste redning er å simulere sinnssyke. Men klarer de det, i måned etter måned, uten selv å bli det? Og er det bare James og Bryan som simulerer? Fluktplanene blir vanskelige å gjennomføre fordi de er sløvet av medikamenter og i tillegg deler sykesal med andre som kanskje har mistanke om at de ikke er hva de utgir seg for.

Jussi Adler-Olsen - Foto:Phillip Drago Jørgensen (Aschehougs side)

Mine tanker om Alfabethuset:

Rart å lese Jussi Adler Olsens første bok Alfabethuset fra 1997, som hans siste her i Norge, for den kom ut i år, 2014.
Carl Valdemar Jussi Henry Adler-Olsen er født i København 1950, han er forlagsredaktør, forfatter og oversetter. Krim serien han ble først kjent for i Norge startet han med i 2007, Kvinnen i buret var den første boken i den serien - nå også filmet - og det skal komme flere filmer etter hvert.. Jeg har lest alle i "Avdeling Q-serien", slik som disse:

De skal være de mest leste krim-bøkene i Danmark, solgt i mer enn 1,5millioner eksemplarer - og internasjonalt mer enn 10 millioner bøker, i over 40 land. Flere priser har det blitt for bøkene i denne Avdeling Q-serien. 
Da jeg startet på Alfabethuset (lydbok), trodde jeg det skulle være en "vanlig" krim-bok. Men den var nok noe langt mer. Jeg må si jeg hadde en del problemer med lyttingen av denne - ikke fordi den ikke engasjerte, snarere tvert i mot. Men den ble så grusom og sterk til tider, at jeg måtte "skru den av" og ta lange pauser for å restituere meg….(er nok litt pysete på slike tøffe saker.) Men etter hvert som jeg kom inn i problemstillingen, og skjønte mer og mer, så ble dette noe langt mer enn en krim-roman. De to engelske pilotene ble skutt ned og havnet i Alfabethuset, et sinnsykehus nærmest for tyske nazi-offiserer, med den gruoppvekkende opplevelsen det ble og den eksperimenteringen som foregikk der, med medisinering, elektrosjokk og umenneskelig behandling og eksperimentering med menneskeliv - i tillegg fikk de å gjøre med tre andre simulanter, rene djevler som pønsket ut grusomheter mot Bryan og James. (Årsaken til at "de tre simulantene" opptrådde på denne måten, skal ikke røpes her.)
I Alfabethuset må Bryan og James kjempe for livet, de må simulere sinnssyke for å leve. Den første delen av romanen foregår på dette sinnsykehuset - hvor den ene omsider greier å unnslippe og blir tatt hånd om av de allierte, mens den andre blir igjen til en skjebne verre enn døden. Bryan som flykter får et tilnærmet "normalt" liv, James som ble, fikk 30 år i helvete.
Del to av romanen utspiller seg 30 år senere, hvor Bryan får anledning til å dra til Tyskland igjen, det er OL i München som er foranledningen, og nå er tiden kommet til å oppspore og konfronteres med "djevlene" fra Alfabethuset - og ikke minst prøve å finne ut hva som skjedde med kameraten da de ble adskilt - Jeg må innrømme at jeg holdt på å gi opp mange ganger med denne - den var så vanvittig sterk på mange måter, men jeg er glad fordi jeg fortsatte. Her er det nok mange dypere lag i denne "krim"-boken. Forfatteren selv kommer med en epilog, som bekreftet det jeg hadde kommet frem til etter hvert - her er det ikke krigen og dens historie som er det vesentligste, men her er det sviket som står i sentrum. Det er vennskapet mellom to unge engelske gutter, og det er det store sviket som Bryan etter hvert skjønner at han gjør mot sin venn. (Jeg skal ikke avsløre for mye av handlings-innholdet her) - Dette sviket får livslang konsekvens for begge - det er noe Bryan skjønner han aldri kan bli kvitt. I tillegg er temaet behandlingen av psykiatriske pasienter - her får vi den mørke, umenneskelige siden av det som har skjedd (skjer?) innen denne siden av medisinsk behandling. Men altså: først og fremst SVIK - et svik som får følger for størstedelen av livet for de to hovedpersonene. Det er nå en gang slik at man kan ikke gå tilbake i tid og omgjøre handlinger - handlinger som får slike konsekvenser at man heller ikke kan reparere noe i ettertid. 


Denne romanen anbefales om man er klar for en tankevekkende og utrolig sterk lese-opplevelse, terningkast fra meg blir:5