Tuesday 10 September 2024

Tanker om bok - Cappelen Damm inviterer - Høstens bøker - Trondheim - Scandic Nidelven - 05.09.2024

 
Et av høydepunktene i september er Høstens bøker med Cappelen Damm forlag. Anita og jeg har vært så heldige å delta siden 2017. Vi var på Scandic Nidelven denne høsten også (05.09.2024) - som året før startet vi med mat og drikke, et skikkelig kulinarisk måltid. Her noen av rettene (bildet av meg ved matfatene har Anita tatt):





Så var vi klare for et møte med bøker, forlagsfolk og forfattere.
Det skulle bli en inspirerende og givende kveld - mange spennende bøker ble presentert - her ble det noe for enhver smak - i alle kategorier, for alle årsklasser - mange fristelser for mørke høstkvelder. Her er noen få smakebiter og et kort referat fra kvelden med Cappelen Damm:

Kniven i ilden har jeg lest - sterk kost, her er Ingeborg Arvolas oppfølger presentert av henne selv.
Karin Fossum skriver psykologisk krim med meningsfylte temaer - hun er så absolutt en av mine favoritter. Jeg har lest de fleste av hennes bøker - her en av mine omtaler.

Knut Gørvell, Arne Marius Stølan og Cecilie Nessheim ledet oss gjennom bok-kvelden. Her en roman fra populære Lucinda Riley som utgis post mortem. Skjult skjønnhet ble opprinnelig utgitt i 1993 under navnet Lucinda Edmonds. Lucindas sønn gir den ut redigert nå.
Cappelen Damm er kjent for å gi ut mye for barn, det fikk vi erfare - her var det mye meningsfull litteratur for barn:

Bakebok for barn - den faller nok i smak
Barnebok med mening - "eventyr" fra virkeligheten
Legendarisk fenomen - Mummidalen
Harry Potter blir man aldri lei av - ikke til jul heller.
Det er mange bøker i Kokosbananas serien

Felix Balduf har gitt av seg selv i boken Felix - det var interessant å høre om hans liv  - en liten prat med han ble det i pausen også. "Sterk tegneserie om å finne en vei ut av mørket gjennom idretten"
Her kommer det sannelig en ny roman av Nobelprisvinner Patrick Modiano - han hadde jeg ikke lest før han fikk prisen for 10 år siden - da leste jeg de tre bøkene Cappelen Damm hadde utgitt av han. Jeg har omtalt dem og Gater i mørket syntes jeg var best. Her finnes min omtale av alle tre. Jeg ser frem til å lese denne.
Flere interessante romaner:
Den ingen ser - spennende krim - den har jeg lyst til å lese
Hilde S. Palladino - psykologisk krim
Mer psykologisk krim - denne høres virkelig spennende ut - les her
Hilde Rød-Larsen vet også å engasjere.
En annen som engasjerte stort var Abid Raja - jeg har allerede lest hans nye bok, omtale kommer senere:


Abid hadde det travelt som vanlig, men tok seg tid til å signere bok - til og med en klem fikk jeg av han før han dro - jeg har også lyttet den nye boken hans - den ga meg mange aha-opplevelser - fin opplesing av forfatteren selv.
Kim Leine kan jeg tenke meg å lese mer av - Leste Profetene fra Evighetsfjorden - han er en ganske spesiell forfatter.
Kjartan Slettemark - kontroversiell kanskje, men interessant. Anders Gjesvik har skrevet biografien.
Gjert Nygårdshaug - nå også med sommerfugler. Se video her
Tøff oppvekst, tøff tittel - se video her
Her var det bare å forsyne seg:

 

 

 

 

Takk til Cappelen Damm for et givende høstmøte - det ga meg mye å tenke på på hjemveien:

Noen bøker som ble med hjem:
Bildene i bloggen er egne -  iPhonefoto:RandiAa©

3 comments:

  1. Så koselig innlegg Randi:) Ses igjen i morgen:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk for det, Anita - linket til deg i starten - måtte begrense meg med alle bildene. Ja, sees på nytt bokshow i morgen

      Delete
    2. Takk for det Randi:) Skal linke innlegget ditt inn i mitt også:)

      Delete