Saturday 18 September 2021

Tanker om bok - Cappelen Damm inviterer - Høstens bøker - Trondheim - Royal Garden - 14.09.2021

 

Så flott å være i gang igjen - 2 år siden siste Boktreff med Cappelen Damm og høstens bøker. "Bok-venninne" Anita og jeg var invitert - det ble et gledelig gjensyn med bok-interesserte, forlagsfolk, og forfattere i tillegg til nydelig mat og drikke på Royal Garden Hotell - riktig en høst-vitamin innsprøyting på mange måter. Her kommer noen få glimt fra den utrolig rike bokhøsten - mye mer skulle ha vært nevnt, men jeg anbefaler å ta en titt i den flotte katalogen - 240 sider med fyldig informasjon i tekst og bilder om Høstens Bøker 2021 - Cappelen Damm. Kort oppsummert - bokhøsten hos Cappelen Damm er rikholdig og har et stort spenn fra alvor til humor, spenning og avslapping, noe for barn, ungdom og voksne, bøker om planter, dyr, hobby, dokumentar og kjærlighet.......kort sagt bøker som dekker det meste. Forlagsdirektør Knut Gørvell med medarbeidere Cecilie Nessheim og Anne Liebenberg ledet oss elegant gjennom bokhøsten. Og sannelig, noen store overraskelser hadde de også - Ikke kamera med denne gangen, så bildene er ikke særlig gode - men et lite glimt av bok-høsten håper jeg de gir - vi er klare for bok-kvelden med Cappelen Damm:

Cecilie Nessheim gjør klart for bok-kvelden
Knut Gørvell og Anne Liebenberg ga oss mye interessant bokstoff

Utvalget av spenningslitteratur er stort og variert - jeg leser gjerne krim og thrillere innimellom mer "seriøs" litteratur - ikke for det, "krimbøker" tar ofte opp viktige temaer og samfunns-spørsmål - selv er jeg litt tilbakeholden når det gjelder de mest voldelige og utspekulerte krim-bøkene. Karin Fossum er en favoritt - ny bok i høst. Jeg har vel lest omtrent alt av henne - god krim med "mening":

P. Hawkins bok er nok bra - Piken på toget var i hvert fall spennende
Sveriges mestselgende krimforfatter
Svensk krim her også - Polarsirkelen er en boksirkel
Er det noe som kalles "mannlig krim" tro?
Topp-favoritt hos meg, har lest det meste av henne. Hviskeren var spesielt god.
Flittig forfatter - Oslo 1942 i denne 
- også dokumentar i år - Vinter-Ol 1924-2018
Trønderen Frode Sanderøy skriver under psevdonym
 - krim fra Oslo - han var til stede in persona
Er du på utkikk etter mer spenningslitteratur? Sitt ned i god-stolen med høstens katalog - her er det mer:

Her er litt av hvert - for barn og voksne, til nytte og glede:
Albert Åberg er en hyggelig kjenning
Denne frister meg, selveste Dan Brown, barnebok med musikk i tillegg
Satirisk roman om Idunn psykolog - og hva er galskap og hva er normalitet
Roman om Sofia fra Oslo med Pakistanske foreldre - fotokunstner som får et stipend - hører gjerne mer om henne

Tonefall - ser ut til å være en sprudlende debut
Theodor i møte med Ulrik - en interessant debut-roman
Åtte historier om vanlige mennesker i møter med krise
Gode, realistiske, gjennomførbare råd til foreldre
Jeg vil lese - Lese-Løve - nyttige bøker for barn

Jeg likte hans Korrigeringer og Frihet - og vil helt sikkert like denne
Analfabeten - Kristofs selvbiografi - jeg har lest hennes "Tvillingenes dagbok" og ble imponert
Denne gjorde sterkt inntrykk da jeg leste den i ungdommen - nå vil jeg lese den fra et nytt stå-sted
Grønlandstrilogi i historisk perspektiv - interessant og "eksotisk"
Usynlig blekk - Modiano fikk Nobelprisen i 2014 - da leste jeg han - denne virker også interessant
Kong Olav - Tore Rem er god på biografier - og kommer alltid med mye interessant.
(Leste hans Reisen til Hitler for noen år siden - fengslende)
Sapiens - her kommer den i tegnet versjon - dristig foretak
Tomm Kristiansen kjenner Afrika - han formidler på en fengslende måte
Tomm Kristiansen var til stede og snakket inspirerende om "Afrikanske fortellinger"
En tredje bok i Verdensmestrene-serien er endelig her. 11 år etter Verdensmestrene.
Hyggelig å møte igjen H.H.Langeland på boktreffet. Jeg har fulgt det meste av forfatterskapet hans - og også lært mye om Marcel Proust gjennom han. (Anita fotograferte)
Nyutgivelse av Seierherrene fra 1991 - på tide å repetere den
Den grønne øya - dagsaktuell og spennende fra en populær forfatter
Lucinda Riley - populær forfatter som nylig gikk bort
A.Raja var til stede - en gripende oppvekst-historie - Ingen vil være uberørt av denne
Glad for å treffe Raja og få bok-signatur
Flotte Boktips magasiner

En stor takk til Cappelen Damm forlag for en innholdsrik og inspirerende bok-kveld - her er det mye god litteratur å glede seg over utover høsten

 

10 comments:

  1. Artig å se referat. Har ikke rukket å lage mitt neda, siden jeg dro nordover torsdag. ps. Boka om Idun psykolog heter Sinnapzykologen. Den har jeg lest og den er veldig fornøyelig:)

    ReplyDelete
  2. Fint å komme på bok-treff igjen ja - og her var det mye spennende og interessant. Bildene ble ikke så bra med mobil som med kamera - men det skal vel litt øving til. (Det tok en del timer å lage referatet denne gangen - det er jo to år siden sist) - Satte på en link til deg i posten, håper det var OK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er bar hyggelig med link Randi. Krediter gjerne fotografen av deg og Langeland også;)
      Jeg synes du har tatt mer enn gode nok bilder med mobilen din. Ingen grunn til å skjemmes av dette :)
      Gleder meg til neste bokmøte:) Har forresten lest ut Abid Raja- boka :) Sterk historie,

      Delete
    2. Ps. Ser Langeland - bildet er redigert en del. Ble originalen dårlig ? Lyset er jo ikke så enkelt i de lokalene.
      (Skriver på IPad , så beklager at det blir litt tastefeil innimellom. )

      Delete
    3. Nei, bildet ble bra det - men jeg anonymiserte meg litt ved å legge på et "maleri"-filter. Linket til fotografen. Og, ja - Raja-boken er utrolig sterk - har begynt på den - mye lærdom å ta av den for mange.....

      Delete
    4. Ok. Da skjønner jeg;)
      Ja, ikke sant, ang Raja- boka. Sterk og spesiell oppvekst og mye interessant og fortsatt noe sjokkerende om kulturforskjeller. Som at de ikke får gifte seg med dem de vil. Vel og merke i noen familier, ikke alle familier er like strenge på det der.

      Delete
  3. Moro å lese om denne litteraturkvelden du og Anita var på :) Virker artig.
    Det kommer så mange spennende bøker. Også flere jeg ikke visste om. Så nå har jeg mye å glede meg til :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk for kommentar Augusta - Ja, det var fint å komme på bok-møte igjen, håper alt normaliserer seg nå. Utrolig mye nytt og spennende utgies for tiden - det er bare å henge på og lese. Men dessverre får man ikke med seg alt man har lyst til - det må prioriteringer til.

      Delete
  4. Så gøy å se Randi! Det har ikke blitt noen forlagsfester på meg i år, så da er det ekstra gøy at du deler bilder. Noterte meg flere titler, tenk Dan Brown har skrevet barnebok, men han er jo god på eventyr for voksne, så hvorfor ikke?
    God helg Randi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, kjekt at vi er i gang igjen - det er visst bare Cappelen og Kagge som har bokmøter i høst - og mye fristende fra begge forlagene. Den Dan Brown boken skulle det visst følge musikk med - så interessant ut. Riktig God Helg il deg også.

      Delete