Showing posts with label Pax Forlag. Show all posts
Showing posts with label Pax Forlag. Show all posts

Thursday, 9 November 2017

Tanker om bok - Tommi Kinnunen: Der fire veier møtes

En interessant liten slektskrønike - Kinnunen gir oss mange glimt etter hvert slik at vi forstår bedre hvorfor karakterene har endt opp slik de er og hvorfor relasjonene mellom dem har blitt slik.

Tittel: Der fire veier møtes
Forfatter: Tommi Kinnunen
Produsert av: LBF
Først utgitt: 10.03.2016
Originaltittel: Neljäntienristeys – utgitt i 2014
Spilletid: 07:32:15
ISBN Lydfil: 9788242163424
Målform: Bokmål
Oversetter: Turid Farbregd
Lest av: Ingrid Vollan
Jeg brukte lydfil fra LBF - papirutgaven brukte jeg også, gitt ut av Pax forlag, 2016, 300sider, ISBN:9788253038391


Tommi Kinnunen - Foto fra Pax sin web-side av Kristian Tervo

Mine tanker om Der fire veier møtes:

Dette er nok enda en av disse romanene jeg har lest for en god stund siden, men ikke omtalt rett etter lesing/lytting – jeg har litt notater å holde meg til – likevel – jeg føler at jeg bør skjerpe meg litt med dette å skrive om en roman rett etter at den er lest. Det er som oftest lettest på den måten. På den annen side er det ofte et pluss også å kunne se at en bok sitter i lenge etter at den er lest. Men tilbake til denne romanen – 
Dette er forfatterens debut-roman, og jeg merket meg straks at dette var veldig bra til å være en ”nybegynner-forfatter” på roman-genren.
Det er ikke lite Kinnunen begir seg ut på – slektsroman fra et bygdesamfunn langt nord i Finland - i en tid preget av to verdenskriger, en tid med fattigdom, og en tid med trangsyn og ikke minst, en tid med et helt annet syn på kvinner enn dagens likestillings-samfunn – og om det skal kunne kalles slektsroman, bør det spenne over en viss tid – og det gjør denne – fra ca 1890 og helt frem til vår tid. Det handler om slekters gang , mye arv og noe miljø – og så er kanskje heller ikke lagnaden så lett å komme unna…
De viktigste personene er kvinner – trauste, sterke kvinner. Vi starter med Maria som er jordmor (skal visstnok være en karakter bygd på Kinnunens egen tippoldemor) – et kvinnemenneske som kan stå på egne bein, og ønsker det også,  ikke bryr hun seg særlig om hva folk mener om henne heller. Hun velger å være enslig mor til datteren Lahja – og ”synden” går senere i arv, Lahja føder også et barn uten å være gift. Slikt kunne være ganske stigmatiserende på den i tiden, og i samfunnet disse to kvinnene, (Maria og Lahja)  levde. Men de var sterke og selvstendige. Lahja ønsker imidlertid et annet liv enn det moren hadde levd,  hun drømmer om et ”vanlig” liv med mann og barn og hjemmets trygghet – hun velger derfor å gifte seg med Onni – en snill og god mann -  arbeidsom og flink med barna – men hvor blir kjærligheten av? Vi skjønner at det er tabu å snakke om hvorfor den snille, gode Onni ikke kan gi Lahja det gode ekteskap.  Hun prøvde å bryte med "morsarven" -  ”alene-opplegget”, men det ender med at hun sitter bitter og alene med en av sønnene, Johannes  -
Hun blir en del av sønnens  familie, i et "fortielsens" hus – og svigerdatteren Kaarina får det ikke så lett i dette tause huset, med en svigermor som holder avstand og har mange hemmeligheter.  

Romanen gir oss et interessant innblikk i tre slektsledd og i fire hovedpersoners historie og liv: Maria jordmor kommer først, (fra 1890 årene til midt på 1900-tallet), så Lahja som er fotograf, vi følger henne fra 1911 til 1970-tallet – og den ene mannen vi får titte inn i livet til er Onnis – noen ti-år fra 1930. Relasjonene i denne romanen er skildret på en engasjerende måte. – det er ekteskapet mellom Onnis og Lahja og det er forholdet mellom Lahja og moren hennes – og ikke minst det problematiske forholdet mellom Kaarina og svigermoren Lahja – men her er Kaarina en klok kvinne  som finner frem i en del av hemmelighetene.
Kinnunen gir oss mange glimt inn i en forståelse av hvorfor karakterene har endt opp slik de er og hvorfor relasjonene mellom dem har blitt slik. Her er de tre kvinnene lukket inne bak fire vegger i huset som Onnis bygde – de er sammen, men relasjonene er problematiske, og livene blir på en måte separate og ensomme.
Og veiene møtes - og alle fire blir en del av "problemet" - det heter seg i familie-terapi at når en person innen familien har problemer, vil det gjelde hele familien og dynamikken i denne.

Bokens cover er et godt valg - vi ser et ansikt som er sammensatt av fire ulike personligheter - det er liv som krysser hverandre – de fire veiene i tittelen er symbolikken i de fire livene, de er adskilte og selvstendige, men på mange måter har de kontaktpunkter.
Det avsløres mer og mer hvordan dynamikken i familien er – men ikke før vi har hørt Onnis fortelling, ser vi det hele i et klarere lys – vi ser den bitre og vanskelig Lahja i et ”forklarende” lys – og når ett ”ledd” i familien er rammet av skjebnen slik, så forplanter det seg til de andre. Fortielser er et viktig element i denne romanen – og fortielser kan ofte skape identitetskriser.
Onni bygde hus og mange rom – og symbolikken er klar – de lever hver enkelt i sitt ”rom” og med sin historie – og egentlig skildrer vel Kinnunen noe allmenngyldig her – uansett om man lever i nærheten av hverandre, eller i en familie, så lever man i ensomhet i sitt ”eget lille liv” – det er ofte vanskelig å nå ut til den/de andre. Lahja lengtet desperat etter å nå inn til Onni, Onni på sin side lengtet ut til noe annet….
Symbolikken med veiene er fin synes jeg – det er kanskje ikke alltid vi kan gjøre frie veivalg – ofte er veien lagt der for oss gjennom arven, eller gjennom begrensninger i miljø og en tilfeldig skjebne – Romanen Der fire veier møtes viste oss fire mennesker som på sitt veivalg fikk et møtepunkt i livet.
Dette er en roman som berører og gjør inntrykk.

Nå ser jeg frem til å lese Kinnunens neste roman – Lyset bak øynene – der følger vi en fra slekten, Lahja og Onnis sin blinde datter Helena

Terningkast:


Andre bloggere som har omtalt denne:
Åslaug i Min bok- og maleblogg 
Rose-Marie

 

Tuesday, 28 April 2015

Tanker om bok - Nazish Khan: Da himmelen falt
























Tittel: Da himmlen falt
Forfatter: Nazish Khan
ISBN: 9788253037240
Forlag:Pax
Utgitt år: 2015
Innbinding: ib
Antall sider: 124



Mine tanker om Da himmelen falt:

Denne boken fikk jeg i postkassen i dag - jeg måtte ta en titt på den med en gang.
Nazish Khan (f.1975) har skrevet sin første bok - og det om et emne hun har kjennskap til. Hun er født i Norge, har pakistansk bakgrunn, er utdannet sosionom og har arbeidet mye med barn og ungdom som har annen bakgrunn enn den etnisk norske.

Nazish Khan - foto fra Pax forlags side
En bok med et innbydende cover, og ikke mindre innbydende tema. Tvangsekteskap - arrangerte ekteskap er nok ikke et utdebattert tema i Norge. Her får vi et interessant "inside" innlegg i denne debatten. Boken ser ut til å gi et nyansert bilde på en kulturell tradisjon - og beveggrunnene og tenkemåten til involverte parter. For mange kan tradisjonen med arrangerte ekteskap (eller i ekstrem form: tvangs-ekteskap) være en måte å "holde kontakten" med kultur, tradisjon og slekt i det landet man kommer fra.  Dette ser ut til å være et sammensatt "fenomen" som har så dype tradisjoner og så inngrodde forestillinger at det ikke bare er å sette "forbud" som et middel til å modernisere et for mange naturlig og "velfungerende" system.  - Men i møtet med den vestlige verden, og ekteskapsskikker som har endret seg radikalt, (f.eks i Norge fra praktiske ekteskaps-arrangementer for et par hundrede år siden, med odel og bondesamfunn til det urbane moderne samfunnet vi har i dagens Norge ) - trenger kanskje yngre generasjoner i innvandrer-familier både samfunnets og foreldrenes hjelp til å endre en praksis som i mange tilfeller føles undertrykkende for mange unge, både for gutter og jenter, men spesielt kanskje for jentene…
Ønsker man å integrere innvandrer-familiene best mulig i en vestlig kultur, i Norge, er vel ikke løsningen å "tviholde" på tvangs-ekteskap for å føle seg mest mulig knyttet til "gamle-landet" og den kulturen og de forholdene man av ulike grunner følte man "måtte" forlate….
Og selvsagt - som Nazish Khan også formidler (ut i fra egen erfaring) - ønsker kanskje de unge fra innvandrer familier  å få hjelp fra foreldre eller slektninger  til å finne en livsledsager som resulterer i et lykkelig ekteskap - og slik "hjelp" mener forfatteren behøver langt fra være til skade for noen, når det foregår uten press og etter ønske fra de unge - Men her gjelder det å sette en grense for hjelp til å finne denne rette partneren, og ren tvang og press fra foreldre. …….. Forfatteren presiserer sterkt at det er stor forskjell på tvangsekteskap og (frivillig) arrangerte ekteskap der de unge er med og "velger" selv.
Nazish Khan har intervjuet unge mennesker som har giftet seg arrangert, og noen som har giftet seg på grunn av tvang - og hun understreker at "tvangsekteskap" er kriminelt og imot norsk lov, og noe hun tar sterkt avstand fra.
Selv ser hun ut til å være lykkelig gift på den "arrangerte" måten, med foreldre som hjalp til å finne partner som hun selv kunne velge om hun ville ha - og ekteskapet har vart i tjue år.

Og akkurat denne formen for ekteskapsinngåelse mener hun bør fullt ut aksepteres i Norge - det er en del av den pakistanske kulturen, og når det praktiseres på fullstendig "ikke-tvang-ikke-press" måte er det en trygg og fin måte å finne rett partner på - mener forfatteren -  interessant bok dette, har bare så vidt sett litt på den enda……

Som et innlegg i debatten, og som "opplysende" lesing anbefaler jeg denne -  terningkast:5


Skal man så være enig eller uenig i Nazish Khan's syn? - Det bør man gjerne tenke over og debattere - Mitt syn holder jeg foreløpig for meg selv - Mange vil nok ha motforestillinger til Nazish Khan's syn at arrangerte ekteskap (i motsetning til tvangsekteskap) er helt OK - Hege Storhaug for eksempel er en sterk talskvinne her. Skal ikke helt si meg enig i debatt-postene etter hennes ytring, men tar det med som et ytterlig-gående "motsyn"

Andre som har omtalt boken:


Saturday, 18 October 2014

Tanker om bok - Walter Mischel: Marshmallow-testen - Nøkkelen til viljestyrke

Fra Pax Forlag i postkassen i dag - Foto:RandiAa©
Tittel: Marshmallowtesten
Forfatter: Walter Mischel

Forlag: Pax
ISBN: 9788253037431
Utgivelsesår: 2014
Sideantall:288
Innbinding:innbundet
Oversatt av:Bjørg Nybø
Originalens tittel:The Marshmallow Test. Mastering Self Control

Fra forlagets side:


Walter Mischel - Foto Michele Toleta Myers

Mine tanker om Marshmallow-testen - Nøkkelen til viljestyrke:

Denne boken fanget min interesse med en gang jeg leste om utgivelsen, "fenomenet" interesserer meg og jeg anser det for noe viktig i livet - (dessuten har jeg psykologi i fagkretsen min og har undervist mange år i faget i videregående skole) -  foruten "rene" fagbøker innen feltet, er det morsomt å lese litt mer populariserte fremstillinger av diverse temaer innen psykologi-faget. 

Takk til Pax forlag for leser-eksemplar.
Walter Mischel (f.1930) er en kjent amerikansk psykolog. Han er professor ved Columbia University og spesialist på personlighetsteori og sosialpsykologi.
Helt fra 1960 tallet har Mischel arbeidet med teorier fokusert på personligheten i relasjon til menneskers adferd i gitte situasjoner. Han har gjort flere større observasjons-studier av sosial adferd i spesifikke gitte situasjoner, og hvordan adferden ble en annen når situasjonen ble endret - videre har han arbeidet med dette med viljekontroll, og ta kontroll over situasjonen selv. Dette med å vise selvkontroll og vente med tilfredsstillelse eller belønning, begynte han å arbeide med allerede på slutten av 1960-tallet - med marshmallows testet han viljestyrken hos en del 4-åringer, og evnen deres til å motstå fristelser, og evnen til å tenke fremover og få en større belønning om de var flinke til å vente en stund. Disse "fristelses"-testene har vært mye omtalt i media, og filmer er vist på TV.

Nå fikk Mischel anledning til en oppfølgende undersøkelse av disse barna senere, og det viste seg at det var stor korrelasjon mellom viljestyrken, evnen til å motstå fristelsen, evnen til å vente og hvordan disse barna lyktes senere i livet. - Barna som hadde "bestått" testen hadde gjort det bedre på skolen, og i arbeidslivet, de var mer veltilpasset med venner osv.

Med utgangspunkt i resultatene fra dette "eksperimentet" er det da naturlig å bygge videre på denne kunnskapen - altså kan man gjøre noe for å hjelpe barn til å styrke "selvkontrollen" sin, viljestyrken sin  - ta kontroll selv, motstå fristelser, og tenke fremover……

Utholdenhet (Persistence) er en viktig egenskap - det henger sammen med viljestyrke - om den ikke er utpreget i personligheten, finnes det forhåpentligvis forbedringspotensiale - det er nyttig for foreldre som oppdrar barn å fokusere på dette......

Da er jeg spent på å lese mer om dette i boken……foreløpig har jeg bare lest litt overfladisk og bladd i den, og den virker veldig interessant. Jeg kommer med en nærmere omtale av den når den er lest ferdig.
Den ulidelige, frustrerende, selvdisiplinerende ventetiden
(Jeg har tidligere sett film-opptak fra "forsøket, og det er interessant å se hvordan barna takler denne ventingen på ulike måter - utrolig hvordan noen var "flinke" og pinte seg selv til å vente for å oppnå noe enda bedre.......og her er det viktig å hjelpe barn til å se fremover og la det bli en positiv lære dette at man kan oppnå noe enda bedre ved å være tålmodig, ved å bruke sin viljestyrke....
Her er et par "morsomme" video-klipp som illustrerer den "enkle" Marshmallow testen:
 

Rose-Marie har en omfattende omtale av denne


Wednesday, 8 October 2014

Announcement: Tanker om bok - Bok jeg ser frem til å lese - Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilegrimsår av Haruki Murakami - Pax


Forfatter: Haruku Murakami
ISBN: 9788253037134
Forlag: Pax
Utgivelsesår: 2014
Sideantall: 330
Oversatt av: Ika Kaminka og Magne Tørring


Fikk denne i posten nylig - Takk til Pax forlag. Nå ser jeg frem til å gå inn i Haruki Murakamis fantastiske verden igjen - mulig denne har litt mer realisme i seg, men Murakami er en mester på dette med balansegang mellom drøm og virkelighet.......Jeg har lest det meste av han, og har disse fra biblioteket (liste satt inn 13.08.2015):
Favoritten er muligens Elskede sputnik -En underfundig roman om ensomhet og forelskelse og mennesker som svever som satellitter hvileløst i sin egen ensomme bane……
Nå er jeg spent på denne nye - uten at jeg vet mye om den på forhånd, synes jeg settingen og tema i den kan minne litt om det man finner i Norwegian Wood.
Haruku Murakami f.1949 i Kyoto, Japan - foto fra forlagets side

Forlagets omtale:

Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilegrimsår
"En nytelse å lese."
Turid Larsen, Dagsavisen

Når Tsukuru Tazaki drar hjem på ferie etter et halvt år med universitetsstudier i Tokyo, oppdager han at de før så uatskillelige barndomsvennene hans brått har snudd ryggen til ham. Under oppveksten var de fem vennene sikre på at vennskapet ville vare evig. Men noe har forandret seg, og ingen vil si hva det er.

Flere år senere er Tsukuru en vellykket ingeniør og har innledet et forhold til den litt eldre Sara. Når hun får høre om barndomsvennenes svik og den skyggen det har kastet over Tsukurus liv, oppmuntrer hun ham til å reise hjem og nøste opp i det som skjedde. Tilbake i hjembyen oppsøker han de gamle vennene. Etter hvert må Tsukuru ta inn over seg alt det gruppen har undertrykt for å kunne vedlikeholde idealet om det perfekte vennskapet. Kan skjulte følelser forbli skjult for alltid? Og kan det å konfrontere fortiden gjøre det mulig å åpne seg mot framtiden?

Med Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilegrimsår vender Murakami for første gang på over 25 år tilbake til den spesielle formen for realisme han er så kjent for fra Norwegian Wood. Romanen har blitt mottatt med enorm internasjonal entusiasme, og solgte 1 million eksemplarer i Japan bare i løpet av den første uken den var i salg.

Mine tanker om Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilegrimsår:

Kommer senere når boken er lest
Noen andre bøker fra Pax forlag jeg har omtalt:

Churchill av Paul Johnson - lesereksemplar fra Pax
Hvite hester av Alice Hoffmann - kjøpt selv
Sannheten om Harry Quebert-saken av Joël Dicker - lesereksemplar fra Pax
Stiklingen av Auður Ava Ólafsdóttir - lånt fra biblioteket 


 

Tuesday, 23 September 2014

Tanker om bok - Joël Dicker: Sannheten om Harry Quebert-saken

Jeg fikk leser-eksemplar fra Pax forlag i februar 2014 - og det passet fint for vi hadde valgt denne romanen som månedens bok i Litteratur Forumet vårt.
Tittel: Sannheten om Harry Quebert-saken
Forfatter: Joël Dicker
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 617
Forlag: Pax
Språk: Norsk Bokmål
Originaltittel: La Vérité sur l'affaire Harry Quebert
Oversatt av: Gøril Eldøen,
ISBN/EAN: 9788253036731


Jeg brukte også lydbokutgaven innimellom når jeg var ute på treningsturer:
Tittel: Sannheten om Harry Quebert-saken
Forfatter: Joël Dicker
Produsert av: LBF
Først utgitt: 30.01.2014
Spilletid: 21:39:32
Antall CDer: 17
ISBN CD: 9788242158192
Målform: Bokmål
Oversetter: Gøril Eldøen
Lest av: Helge Winther-Larsen

Om forfatteren fra forlagets side:

Joël Dicker - foto hentet fra Pax Forlags side

Joël Dicker er fra Genéve, i Sveits. Sannheten om Harry Quebert er hans andre bok.
For hans første bok Les Derniers Jours de Nos Pères, ble Dicker tildelt den viktige prisen Prix des Ecrivains Genevois (Geneves forfatterpris), allerede før den ble utgitt.
Sannheten om Harry Quebert har handling fra USA, et land Dicker kjenner godt etter å ha tilbragt alle sine barndoms somre i New England. Boka har fått eventyrlig mottakelse. Den har solgt nesten 2 millioner eksemplarer internasjonalt, og har vunnet  høythengende priser i flere land. Til sammen er den under utgivelse i rundt 45 land, blant annet USA, hvor den er en storsatsning for Penguin våren 2014.

Pax forlags omtale av Sannheten om Harry Quebert-saken:

Hvem drepte Nola Kellergan? Hva skjedde i New Hampshire sommeren 1975?
Og hvordan skriver man egentlig et mesterverk?
Den unge stjerneforfatteren Marcus Goldman drar på besøk til sin gamle venn og mentor, forfatteren Harry Quebert, for å få hjelp med en plagsom skrivesperre.
Kort tid senere finner politiet liket av en ung jente nedgravd i hagen til Harry, og han pågripes for mord. Marcus er overbevist om sin venns uskyld.
Han starter sin egen etterforskning, og begynner å skrive en bok om saken. Gradvis avdekkes et komplisert nett av hemmeligheter, og mange uventede og nervepirrende hendelser inntreffer før den dramatiske sannheten til slutt kommer for en dag.
Hvem drepte Nola Kellergan? Hva skjedde i New Hampshire sommeren 1975?
Og hvordan skriver man egentlig et mesterverk?

Mine tanker om Sannheten om Harry Quebert saken:

Nå er det en god stund siden jeg har lest denne, vi hadde den i vårt Litteratur Forum for en del måneder siden. Jeg får ikke tid til å blogge på alle bøkene jeg leser, men gjør meg noen notater stort sett på alle - det hender disse notatene tilfeldigvis "dukker opp" på datamaskinen så kommer en plutselig "lyst" til å lage en blogg-post om boken - samtidig får jeg "repetert" den også ved å se gjennom kladd-notatene. Jeg er fullstendig klar over at noe er blitt borte etter en tid - men det som alltid henger igjen, er stemningen og atmosfæren jeg opplevde under lesingen (lyttingen). Og jeg husker her at denne hadde en intens stemning, med mye spenning og ga et sterkt ønske om å komme til bunns i saken, det vil si, komme til siste side og la spennings-uroen avta.
Miljø, personskildring, plot og struktur i denne romanen må sies å gjøre den til en fulltreffer - og fengslende lesing var det fra perm til perm. Sentralt i romanen står karakteren Nola - hun som alle elsker, eller har en eller annen tilknytning til - hun virker som et bindeledd eller en katalysator til alt  som skjer i denne romanen.
Men er dette en kriminal-roman i vanlig forstand? Nei, egentlig ikke - vil jeg svare - men mysteriet er der gjennom hele romanen, spenningen likeså, og "hvem-drepte"-spørsmålet er åpent helt til på slutten av romanen. Den har andre kvaliteter i tillegg: romantikk, et sosialt aspekt, komedie og satire på en gang - og ikke minst: et interessant innblikk i forlagsbransjen....
Ofte opplever man at suspensen i en roman er nokså dalende mot slutten, men med denne kommer en enorm spennings-stigning mot et crescendo på slutten. Forfatteren gir aldri slipp på leserens engasjement. Samtidig anskuelig-gjør den et gedigent salgs-triks - Hvordan skape mest mulig blest om en utgivelse? Hvordan trigger man folks nysgjerrighet?
Men mest av alt  likte jeg romanens konstruksjon: En bok om "å skrive en bok og en bok om boken og egentlig flere bøker  og hvordan lykkes med bokskrivingen" - alt dette er den også, og når vi tenker at NÅ har vi hele sannheten - her kommer avsløringen - så er det bare ikke den rette avsløringen, den egentlige sannheten - vi holdes bare i ånde enda en stund.
Rart er det også med "hovedpersonen", den mest sentrale skikkelsen i manges liv i den lille amerikanske småbyen: en død person gjennom hele romanen, et spøkelse med tråder til alle og enhver…..
Og både Harry og Marcus får en"roman-forløsning" gjennom Nola. Genialt. 

I alt dette positive man finner i romanen, må også nevnes det som skurrer en del, det som ikke er så helt perfekt: boken og handlingen har en hel rekke urealistiske sammentreff (mange vil kanskje se disse positivt, noe som gir boken en viss sjarm eller fantasy preg). Karakterene er heller ikke helt troverdige - det gjelder spesielt beskrivelsen av noen av de kvinnelige aktørene. (også dette kan sees som en dreining mot fantasy genren). "Hovedpersonen" Nola er utrolig moden for sin alder, hun har lest mange store forfattere, hun tenker som et godt voksent menneske - hun er nokså overnaturlig - (også dette et preg av fantasy)
"En dag vil du forstå" - sier Harry Quebert til Marcus Goldman - Og forfatteren har makt til å bestemme hvordan romanen skal slutte - Men om Marcus endret slutten, ville kanskje ikke Harry oppnå de tingene han har opplevd og realisert i livet.
"Sannheten" om Harry Quebert  -  det var interessant å følge hvor mange kriker og kroker denne "sannheten" skulle innom før den slo seg til ro som den endelige - og tenk, det er sant: jeg hadde sirklet inn den rette personen nokså tidlig i romanen - men interessant var det hele veien likevel.
Men er det en roman man vil huske lenge, tenke over og filosofere over?  - En svakhet for meg var den manglende realismen, selv om jeg innser at dette var et trekk forfatteren med vilje brukte; kjærlighetshistorien mellom Marcus og Nola var troverdig en stund - en ny Lolita story, men så begynte den å rakne etter hvert - og det hele gikk over til en slags farse. 

Boken ga vel heller ikke den store  opplevelse som vil sette spor etter seg, eller tilføre meg ny lærdom - men underholdende og spennende var den. Interessant var det som sagt også med beskrivelsene av forlagsbransjen - akkurat her følte jeg at boken hadde en viss realisme over seg,  likeså beskrivelsene av skriveprosessen, forfatter-rollen, forfatter-yrket - alt dette ga meg noen interessante innblikk i et interessant felt.

Mulig romanen blir en jeg vil huske som en spennende lese-opplevelse mens den varte, og derfor velger jeg å gi den terningkast:5

Sannheten om Harry Quebert-saken av Joël Dicker i media:

Andre som har blogget om denne: 

Thursday, 22 May 2014

Tanker om bok - Auður Ava Ólafsdóttir: Stiklingen


Tittel: Stiklingen
Originalens tittel: Afleggjarinn (Rosa candida), 2009
Forfatter: Auður Ava Ólafsdóttir
Forlag: Pax
ISBN: 9788253036410
Utgivelsesår: 2013
Sideantall: 266
Innbinding: ib
Oversatt av: Silje Beite Løken

Fra forlagets side (Pax):

Audur Ava Olafsdottir - Foto: Anton Brink
Audur Ava Olafsdottir
er en av Islands mest kjente og populære forfattere. Hun er lektor i estetikk ved Islands Universitet, har undervist ved Islands Teaterhøyskole og vært direktør for Islands Universitets kunstsamlinger. Stiklingen er hennes tredje roman, og ble innstilt til Nordisk Råds litteraturpris i 2009. Olafsdottir fikk et voldsomt internasjonalt gjennombrudd da Stiklingen ble en leserfavoritt i Frankrike med flere prisnominasjoner og mer enn 230 000 solgte bøker. Boken er nå under utgivelse i over ti land, og er den første utgivelsen av hennes bøker på norsk.

Stiklingen
«Langsomt og lyrisk, steg for steg, skjærer boken helt inn til beinet i eksistensen: døden, naturen og kjærligheten, og viser hvordan ikke bare roser, men også mennesker, vokser og trives med den riktige pleien.»
Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad

22 år gamle Lobbi vet ikke helt hva han vil i livet. Det eneste som er sikkert, er at han ikke vil studere, slik faren ønsker. Lobbi drømmer om å bli gartner og jobbe med roser – en lidenskap han delte med moren, som mot alle odds dyrket fram de mest fantastiske blomster i det karrige islandske klimaet. Med tre sjeldne rosestikling fra morens samling i bagasjen, setter han kursen mot et søreuropeisk kloster med en berømt, men forfallen rosehage. Etter en tid i klosterlandsbyen dukker plutselig Anna opp med lille Flóra Sól, datteren de fikk ved et uhell ni måneder tidligere, og Lobbi må brått forholde seg til sin nye rolle som far – og kanskje kjæreste.

Stiklingen er en fengslende roman om en ung manns reise mot større innsikt, mot seg selv og verden rundt ham. En medrivende, klok og sjarmerende road trip av en bok, med likhetspunkter både til Marie-Sabine Rogers Å telle duer og Jan Wieses Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede – men med en ekte islandsk vri.

Mine tanker om Stiklingen:

Tilfeldigheter fikk meg til å sette meg ned og lese denne boken fra perm til perm i dag - jeg hadde lånt den på biblioteket, og det var like før innleveringsfrist. Grunnen til lånet var at den kom opp på forslagslisten i Litteratur-forumet vårt  denne måneden - og jeg prøver alltid å skaffe meg alle bøkene som blir foreslått - slik at jeg har den "valgte" klar, når avstemmingen er over. Nå ble ikke denne førstevalget, men jeg hadde lest noen få sider i begynnelsen - og så var det dette med roser, stiklinger og dyrking som fanget min interesse. Har vært rosedyrker selv siden først på 1980-tallet - og når tema roser dukker opp i litteraturen, er bare det god nok grunn til å lese en bok.
I denne romanen møter vi mennesker som på mange måter har respekt for hverandre - I korthet handler romanen, som så mange andre romaner, om livet, om menneskelige relasjoner og om kjærlighet - Historien blir fortalt gjennom Arnltjótur Thorir, også kalt Lobbi, han er 22 år gammel og bor med sin far og så har han en noe tilbakestående tvillingbror som bor på institusjon. Disse har hverandre etter at moren gikk bort i en trafikk-ulykke.
 

Når romanen starter, ser det ut til at Lobbi står overfor en ny fase i livet - han er "på vei". Han går litt imot sin fars ønske om å starte på studier, han er heller interessert i planter og spesielt i roser, vil gjerne bli gartner, vil reise langt bort til et opphold ved en klosterhage i sør-Europa - og så har han fått en datter med Anna som han bare har hatt sex med en tilfeldig gang.
Han har sett datteren, men det er ikke snakk om noe fast forhold og forpliktelser enda....
Reisen hans blir en geografisk reise, og samtidig en reise inn i en ny livs-fase. Han har med seg hjemmefra tre stiklinger  av en  spesiell rose, en hvit rosa candida  - den skal ha åtte sammenvokste kronblader og er tornefri. Dette blir hans tilskudd til den berømte kloster-rose hagen - (men et annet lite tilskudd dukker opp litt senere, hans lille Flóra Sól)
Ved klosteret møter vi også pater Thomas, som blir en slags veileder for Lobbi - en "fargerik" person, om det går an å si det om en munk - i hvert fall har han en fargerik og lidenskapelig interesse for film.
I klosteret gjør han seg visse tanker ved å se på bildet av Maria og barnet i kirken - tenker på sitt eget barn. Livet er liksom blitt fullstendig på en måte - meningsfullt.
Rosehagen møter vi ikke før i kapittel 35, side 127. I dette rosariet finnes alle de gamle historiske, botaniske rosene: Det er rosa gallica, rosa alba, rosa g.mundi, rosa centifolia, rosa multiflora  og mange flere, og så rosa candida da - som han bragte med seg..
"De himmelske rosers prakthage".(s.128)
Så dukker Anna opp med barnet hans og han blir bedt om å ha barnet en stund mens moren skal ta eksamen. Så får han lære datteren å kjenne. Selv om Anna blir boende en stund og gjør studiene sine fra hans leilighet så er det han som tar hoved-ansvaret. - Og så får han vise barnet rosene og hun lærer å lukte på dem. Og hun er jo del av dette - hun er blomsterbarnet - heter jo Flóra Sól.
Og så var det mannen som kledde seg naken for kvinnen. Han kaller henne elskerinne sin. - Og ting skjer på en harmonisk måte. En stund i hvert fall. Og stiklingen?  Det er vel barnet som har brakt dem sammen.
Kvinnen (Anna) er ikke helt klar for dette, ikke enda i hvert fall. Men Lobbi tar livet på alvor - han steller hagen, han vasker tøy, han lager mat, han skifter bleier, han oppdrar barnet  - og  ja, han vokser selv som menneske på dette.
Selv om Anna plutselig "må" dra igjen så er livet på en måte blitt fullkomment for Lobbi - og avslutningen: det er stiklingen som har vokst og står der og lyser i kirkens korvindu. Og lyset fra korvinduet faller over stiklingen og lander på barnets kinn.
Dette er jo fullkomment - uansett hva som skjer videre.
Rosen og symbolikken her er vel hentet fra  Divina Commedia (Den guddommelige komedie)  hvor vi følger Dantes visjonære reise gjennom Skjærsilden, Helvete, og Paradiset. En stor rose visualiseres som symbol på guddommelig kjærlighet, en himmelsk enhet og fullkommenhet. Slik kan man dra symbolikken til "Stiklingen" dit hen at dette illuderer kjærlighet, og et fullkomment eller meningsfullt liv.

Illustrasjon til Dantes Guddommelige komedie - Paradiso Canto 31 av Gustave Doré
En riktig så god og søt og ufarlig roman var dette, enkel og varm - med et innebakt kjærlighetsbudskap. Den er faktisk gjennomsyret av kjærlighet på ulike måter, ikke bare kjærligheten til roser, men også kjærlighet mellom mennesker - for eksempel mellom Lobbi og datteren. Arnltjótur Thorir og datteren får nok et godt liv sammen og Flóras mor er der nok et sted i periferien. 
Nå kan vel dette helle mot vel mye "solskinns-historie" og harmonisk liv - kanskje har man behov for en slik fin liten historie av og til også - men "real life" er nok gjerne litt tøffere og mer problematisk for en alene-far enn dette.  Eller finnes det mange slike Lobbi-storier der ute?
Språklig er denne romanen på det jevne, men jeg vil nok si at den har et stemningsfullt poetisk drag over seg, det blir litt eventyraktig - men jeg finner den ikke klisje-befengt - den er absolutt "behagelig" å lese.
Terningkast: 4+

Og den handlet litt om roser  - og de symboliserer jo som oftest kjærlighet. Her er en samling av mine roser:
Foto:RandiAa©


Wednesday, 9 October 2013

Tanker om bok - Paul Johnson: Churchill


Tittel: Churchill 
Forfatter: Paul Johnson 
Oversettere: Eirik Ringen og Einar Blomgren 
ISBN: 9788253036601 
Utgivelsesår: 2013 
Sideantall: 181 
Innbinding: h 
Forlag: Pax Forlag A/S 
Fra forlagets side:
«Folkeboken om Churchill … Alt det vesentligste, dertil i en ledig og underholdende form, et vell av anekdoter og egne personlige innfallsvinkler.» Ulf Andenæs, Aftenposten

Tidlig i mai 1940 blir det klart at slaget om Norge har vært en katastrofe for de allierte. Storbritannias statsminister Neville Chamberlain har mistet all tillit i parlamentet og blant folket. Den 66 år gamle marineministeren Winston Churchill blir bedt om å ta over som statsminister, noe han har brukt hele sitt liv på å forberede seg på. Under hans ledelse snus krigen for britene og de allierte.

Mange vil hevde at Churchill var den viktigste enkeltpersonen bak seieren i andre verdenskrig. Hva var hans bidrag? Hva slags talenter, og hvilken livshistorie, lå bak? Denne drivende godt fortalte og kritikerroste biografien viser oss Churchill i helfigur, et levende portrett av en av historiens mest omtalte og myteomspunne personer. Bakgrunnen for Churchills suksess er kjernespørsmålet i boken, som er spekket av anekdoter og sitater, og som munner ut i fem lærdommer fra Churchills liv.

«Boken lar deg tilbringe litt tid i selskap med Churchill, og hvem ville ikke ønske seg det?»
New York Times Book Review

Mine tanker om biografien Churchill:  

Sir Winston Churchill
Forfatteren av denne lille Churchill boken "for alle" er Paul Johnson (f.1928), han er journalist og historiker - og han har skrevet flere biografier om kjente historiske personer.
Jeg var litt nysgjerrig på hvordan Churchill kunne komme inn i en liten pocket på 181 sider, derfor takket jeg ja til et lese-eksemplar fra Pax. (En spesiell interesse hadde jeg også av stoffet, da jeg har historie som fag, og har lest en del faglitteratur både om Churchill-epoken og om personen.)
Det som slo meg først da jeg begynte å bla litt i boken, se på inndelingen og de interessante illustrasjonene som var tatt med, var at dette var en veldig oversiktlig og hendig liten sak - om man hverken har tid eller lyst til å lese all verden som er blitt publisert om Winston Churchill, så er dette et ypperlig alternativ til å gjøre seg kjent med en viktig periode i Europeisk historie og en person som stod svært sentralt i denne tiden . 

Winston Churchill ca 1880 (s.9)
Boken er inndelt i noen få kapitler, "En ung streber" er første kapittel - en betegnende og bra begynnelse det. Og bilde-valget her er jo bare helt herlig - se den minen på den unge streberen! Dette kapitlet synes jeg var interessant og engasjerende skrevet - forfatteren prøver å gi et bilde av det miljøet C. vokste opp i og de mulighetene han fikk. Videre følger vi C. i karrieren som liberal statsmann - en del av stoffet bærer nok uvilkårlig preg av forfatterens eget syn på C, men slik vil det vel alltid være. I kapitlene "Suksess og katastrofe" og "Profeten som ikke ble hørt" føler jeg at forfatteren kommer nært et "riktig" bilde av C., om man kan si det slik. Gjennom hele boken kommer det også frem denne egenskapen til å utvise og å ønske makt som Churchill hadde  - og det kan det vel ikke være noe tvil om. Krigshistorien synes jeg også er fint og naturlig integrert, den har fått sin sentrale plass, noe annet er ikke mulig når man skal skrive om Churchill selvsagt. Og det var da også under krigen C fikk boltre seg mest når det gjaldt hans trang til makt og dominans....jeg skal ikke gå videre inn på innholdet i hvert av de sju kapitlene boken inneholder, interessant lesing var det. Og det var mye jeg fikk frisket opp av tidligere lærdom. Jeg synes også boken hadde en meget ryddig struktur med et greit forslag på slutten om "Videre lesning" og en nyttig informasjon om fotografiene som er tatt med, når de er tatt, i hvilken anledning osv.Jeg er svært begeistret for stikkord-register i slike bøker, her var det også et til slutt, det var et "Personregister" med sidehenvisning - kunne kanskje i tillegg tenkt meg et emne-stikkord-register, men det er vel begrensninger hva en slik liten sak kan inneholde. Alt i alt var dette veldig hyggelig og nyttig lesing. Og for å bedømme den som en tilgjengelig, folkelig biografi om Churchill, kan jeg godt strekke meg til terningkast 5 på denne.
Jeg likte den i hvert fall godt - vet ikke om det bare skyldes at jeg er spesielt historie-interessert.


(Churchill fikk jo faktisk Nobelprisen i litteratur i 1953 for sine historiske "skriverier")

Wikipedia om Churchill 
The Churchill Centre

Nobelprisvinnere i litteratur

 

Monday, 4 June 2012

Tanker om bok - Herman Koch: Sommerhus med svømmebasseng

Tittel: Sommerhus med svømmebasseng
Originaltittel: Zomerhuis met zwembad
Oversatt av: Hedda Vormeland
Produsert av: LBF
Utgitt: 15.03.2012
CD - Spilletid 11:11:08
Antall CDer: 9
ISBN: 9788242154095
Målform: Bokmål
Lest av: Anders Ribu


Papirutgaven er utgitt på Pax forlag, 309 sider, ISBN:9788253034874

Omtale på Lydbokforlagets side:

"Forfatteren bak suksessen«Middagen» er tilbake med nok en engasjerende og medrivende psykologisk thriller.
Marc Scholler er den hyggelige fastlegen til de rike og berømte. Han blir invitert på premierer og lanseringer, grillfester og bursdager. En dag dukker skuespilleren Ralph Meier opp på legekontoret, og det tar ikke lang tid før Marc, kona og de to tenåringsdøtrene blir invitert til familien Meiers sommerhus i Frankrike. De to familiene tilbringer dagene med vin på bassengkanten og turer til det lokale fiskemarkedet – men ferien tar snart en uhyggelig retning ingen av dem kunne forutsi.
Herman Koch har igjen skrevet en nervepirrende roman som tar opp ubehagelige temaer på mesterlig vis. Hans forrige roman "Middagen" har vært en enorm suksess i en rekke land, og Koch har i lang tid ligget på topplista over mestselgende forfattere i Europa sammen med bl.a. Stieg Larsson, Tatiana de Rosnay og Stephenie Meyer.
«Strålende oppfølger til "Middagen"»
Humo
«Umulig å legge fra seg»
Het Parool
«Utrolig spennende, velskrevet, overraskende, hylende morsom – Herman Koch tar samtiden på kornet»
Vrij Nederland
«Den nyeste romanen fra Herman Koch er enda bedre enn "Middagen"»
Knack"

Herman Koch (f.1953) er både skuespiller og TV produsent. Selv om han startet som forfatter allerede i 1985 med romaner med alvorlige og tankevekkende temaer, var det romanen Middagen som virkelig slo igjennom i flere land.

Mine tanker om Sommerhus med svømmebasseng:

Jeg både gledet meg og gruet til å ta fatt på lyttingen av den andre romanen til Herman Koch - Middagen hadde vært en sterk og nesten opprivende opplevelse. Men jeg valgte å ta for meg hans neste roman også - grunnene var flere: Forfatteren skriver ualminnelig fengslende og engasjerende, man kan ikke unngå å bli revet med - Koch tar opp viktige temaer til debatt, temaer man kanskje i utgangspunktet ønsker å "stikke hodet i sanden" for i stedet for å tenke over de, men kanskje man trenger en slik oppvåkende provosering en gang i blant - en annen grunn til å lytte til romanen - det er Anders Ribu som leser, og han er en av mine favoritt-opplesere.
En liten kommentar til opplesingen: Jeg gikk rett fra lyttingen av Min kamp 6 (Knausgård) til "Sommerhus", begge innlest av Anders Ribu - jeg har lyttet til alle seks av Min kamp, og Anders sin stemme, har nesten blitt synonymt med Knausgårds stemme gjennom den prosessen, men her oppdaget jeg noe merkelig, innlesingen av "Sommerhus" synes jeg Anders har greid å gjøre en helt ny og annerledes vri på - opplesingen passet fantastisk godt til dette psykologiske dramaet, utrolig bra prestasjon - han levendegjorde hovedpersonen Marc Scholler slik at jeg følte han ble en person som jeg lærte å kjenne, selv om jeg på langt nær kunne identifisere meg med hans tankegang og holdning - takk til Anders Ribu for flott innlesing. Romanen ble en stor lytte-opplevelse.
Hovedpersonen i romanen er "i slekt med" den syke psykopaten som vi møter i Middagen. Selv om denne paranoide hovedpersonen kanskje på noen måter er hakket mer sympatisk. Man lurer også litt på hvor reelt det er det han opplever - hovedpersonens opptreden og handlinger er svært moralsk forkastelig. Men det vet nok forfatteren. Han er nok også denne gangen ut for å provosere. Sette etiske spørsmål under debatt. Som i Middagen er det også her snakk om hvem som har retten til å leve, skal vi lett kunne kvitte oss med uønskede elementer? Kan hovedpersonen, legens handlemåte og tankegang forsvares? Forståes? Hvordan løser vi etiske dilemmaer? Det er viktige spørsmål man kan diskutere og ta stilling til - de fleste vil nok ta avstand både fra  tanker og handling her - (man får litt assosiasjoner til en oppsiktsvekkende retts-sak som føres i disse dager)
Handlingen i denne romanen kan jo nærmest sammenlignes med et justismord også - jeg skal ikke røpe for mye, men mot slutten greier Koch å konstruere et "moment of surprise"- element i romanen.
Språklig flyter det hele ganske "vakkert", men her har man skildringer av de innerste, stygge tankene til et menneske - (om Knausgård brukte denne effekten blir nok hans tanker nærmest "søndags-skole" tanker i sammenligning med denne legens avskyelige oppfatning og tanker rundt sine pasienter), men som den store hykleren Marc er så greier han å holde den vakre overflaten sosialt akseptabel.
Det merkelige er jo at hovedpersonen tross alt hadde en del sympatiske (menneskelige) trekk også... jeg synes hovedpersonen i Middagen hadde om mulig en enda mer forkvaklet karakter.
Jeg må karakterisere også denne Koch-romanen som en  "grusom, stygg" roman - men spennende, lesverdig, engasjerende - og faktisk viktig, det er den. Jeg er spent på andres synspunkter på denne.
 
Her er noen synspunkter fra NRK kultur - litteratur
Min evaluering av romanen blir omtrent som Koch's foregående:5

Se også min omtale av Herman Koch: Middagen

Monday, 19 March 2012

Tanker om bok - Herman Koch: Middagen

Tittel: Middagen
Forfatter: Herman Koch
Originaltittel: Het Diner
Forlag: Lydbokforlaget           
Språk: Norsk Bokmål       
Oversetter: Hedda Vormeland
Utgivelsesdato: 31.03.2011
Antall CDer: 7
Spilletid: 07:56:39
Oppleser: Ola G. Furuseth
ISBN: 9788242151544


Papirutgaven er utgitt på Pax forlag, 298 sider, ISBN: 9788253034126

Fra Lydbokforlagets omtale:

Veteranen Herman Koch har skrevet en veldreid psykologisk thriller av en roman, hvor handlingen utspiller seg over et restaurantbord.
Paul Lohman og kona Claire har avtalt å møte Pauls bror Serge og svigerinnen Babette på en bedre restaurant. Vi følger de to parene gjennom både forretten, hovedretten og desserten – samt et uunngåelig oppgjør over den siste drinken. For det som i utgangspunktet virker som en alminnelig og underholdende middagsavtale, utvikler seg snart til å bli en svært ubehagelig kveld for alle parter, inkludert leseren. Det viser seg nemlig at Paul har oppdaget at tenåringssønnen Michel og nevøen Rick deler en forferdelig hemmelighet – en hemmelighet som omfatter både vold og drap og involverer begge familiene. Alle ved bordet vet noe om saken, og i løpet av middagen blir den ene nervepirrende episoden etter den andre rullet opp, helt til sannheten går opp for leseren.
Den nederlandske forfatteren Herman Koch har tatt utgangspunkt i en sann historie i denne kritikerroste romanen. Slik blir ”Middagen” ikke bare en uhyre fascinerende og spennende roman om en familie med mørke hemmeligheter. Den retter også søkelyset mot et utfordrende moralsk dilemma: Hvor langt kan og bør man gå for å beskytte barna sine?
 
"Boken er ekstremt urovekkende, med en oppbygning som fra første stund planter uro og bygger opp et høytrykk. Innleser Ola G. Furuseth gjør en sterk innsats."
Mette Hofsødegård, Aftenposten
 
"Romanen er en av disse sjeldenhetene som unndrar seg sjangerbetegnelser. Den forkler viktige sosiale og politiske diagnoser som drivende underholdning."
Torgrim Eggen, Dagens Næringsliv
Herman Koch (f.1953) er både skuespiller og TV produsent. Selv om han startet som forfatter allerede i 1985 med romaner med alvorlige og tankevekkende temaer, var det romanen Middagen som virkelig slo igjennom i flere land.

Mine tanker om Middagen:

Er det dagens brutale, umenneskelige samfunn Koch skildrer i denne romanen?
Hvordan behandler vi våre medmennesker, hvordan stiller vi oss til de svake i samfunnet, hvem har rett til å leve?
Atmosfæren er besnærende i begynnelsen av romanen, jeg ante fred og ingen fare da jeg startet på denne romanen - den hadde lenge vært på min prioriteringsliste. Gourmet-opptatt som jeg er, trodde jeg at jeg skulle på en hyggelig restaurant og overvære et kulinarisk måltid med "koselig" prat. Genial konstruksjon med denne middagen som setting for så mye mer…
To brødre, Serge og Paul, med sine flotte koner, Babette og Claire, har avtalt en middag sammen..virker som en normal begivenhet…vel Babette, Sears kone viser litt tegn på å ha grått litt i forkant av middagen. Paul er hovedpersonen og fortellerstemmen…at det ikke er  det beste forhold mellom brødrene, merker man raskt…Sears, en kjent politiker på valg til statsminister…virker provoserende og irriterende på sin bror Paul…som vi akkurat i starten kanskje har mest sympati med…men dette endrer seg i akselererende tempo…ettersom Pauls "stream of consciousness" og tilbakeblikk avslører  hans forskrudde personlighet, og sykdom.
I løpet av fem retter behørig annonsert av kelneren, "spiser" vi oss gjennom de fem kapitlene som boken består av Fortellerstemmen (Paul) - avsløre mer og mer om seg selv, og andre karakterer relevant for bokens innhold og begivenheter i deres liv. Men etter som måltidet skrider frem, forstår man mer og mer, dette er ikke bare en hyggelig familiemiddag på fin restaurant. Serge har "kalt sammen" for å diskutere hvordan de skal forholde seg til noe grusomt sønnene deres har vært med på.
Vi følger Pauls "stream of consciousness" gjennom middagen og blir vitne til en uhyggelig psykopat som langsomt og gradvis trer frem for oss. Samtidig avslører Paul med utrolig skarphet sine omgivelser.
Her skjønner vi etter hvert at det dreier seg om langt mer enn denne "hyggelige" middagen - (som egentlig blir mer og mer uhyggelig ettersom vi følger Pauls "avsløringer"). Her er det de store spørsmål om rett og galt, moral og umoral, retten til å leve, hvilke mennesker kan man "rydde av veien" og hvilke fostre bør man foretrekke abort for.
Paul er syk viser det seg, og sønnen har verken vært heldig med sine gener eller sine oppdragere.
Hvem har skylden for at sønnene til Serge og Paul har utført en grusom handling og "ryddet av veien" en uteligger som stinket foran minibanken de ville bruke?  Mot slutten av middagen kommer temaet endelig opp, det Serge hadde "innkalt" til en drøfting av.  Her er de 1 mot 3 som mener at guttene må ta konsekvensen av sine handlinger, stå frem og tilstå - de kan ikke få et liv med mening uten å gjøre det, mener Serge, mens de andre mener at de unge, "kjekke" guttene har livet foran seg og kan ikke la det ødelegges av en "drittsekk som kom i veien"  - Vi aner vel i slutten av romanen at den ene (Serge) har mottatt nok straff og er skremt over til den andre siden, slik at deres elskede sønner kan fortsette "uplettet", uten et avbrudd på noen år i fengsel….
Michele, Pauls sønn har kanskje ikke de beste utsikter til et godt liv med de hemmelighetene han skal leve med, ikke hadde han vært særlig heldig med sin gen-arv eller sine oppdragere heller. Likevel, mot slutten undres han litt på den "smilende mottagelse" hans stygge avsløringer får når han forteller det til faren….
Selv om man blir "skremt",  må man bare lese videre i denne romanen, man leser om en legalisering av utrydding av drittsekker og man møter en hovedperson med nazismens skremmende ideologi nedfelt i personligheten.
En grusom roman, som berører så mange viktige temaer - menneskeverd, dødsstraff, abort, foreldre-modeller - og selv om hendelsene i romanen virker helt absurde, så er det i høyeste grad realisme, samtidig som det er sterk symbolikk på alt det urettferdige og forferdelige som mennesker kan forårsake....mye å drøfte og tenke på her...
Velskrevet, engasjerende, spennende, skremmende, avskyelig……man har kanskje lyst til å legge den fra seg, men man leser videre. Man bør vel ikke vise "strutse-tendenser" for slike viktige temaer - det er vel bedre å diskutere de og innse at slik er virkeligheten - faktisk har visst Koch basert romanen på en hendelse fra virkeligheten også.
En viktig bok man bør lese.
Nå skal den bli film også…det skal bli interessant å se hvordan de løser forteller-rollens avsløringer i den filmen
En oppfølger på samme tema, ikke en fortsettelse på Middagen, kommer nå i disse dager.
Sommerhus med svømmebasseng - drittsekker fortjener ikke å leve, de kan man rydde unna - legen som velger å la pasienten dø fordi han tror han er en drittsekk - noe som får fatale følger - I Middagen er det uteliggeren som ikke har livets rett…

Min evaluering av romanen:5+

Se også Herman Koch: Sommerhus med svømmebasseng