Tuesday, 11 May 2021

Tanker om bok - Ulrik Wisløff: Superkondis

 

Inspirerende og motiverende – sett i gang. Et ”glad-opplegg” som alle kan følge.
Tittel: Superkondis
Forfattere: Ulrik Wisløff
Forlag: J.M. Stenersens Forlag (Kagge forlag)
Språk: Norsk, bokmål
ISBN: 9788272017131
Publiseringsår: 2021
Format: Innbundet
Antall sider: 200
Litteraturtype: Faglitteratur
Takker for eksemplar fra forlaget

Mine tanker om Superkondis:

Ulrik Wisløff, professor i fysiologi  ved NTNU, er virkelig blitt den store inspiratoren når det gjelder trening – og da mener jeg effektiv og helsebringende trening. I 2020 fikk han utmerkelsen Hjerteforskningsprisen ved  Nasjonalforeningen for folkehelsen. Og han har ledet forskningsarbeidet ved Cerg – sentralt står begreper som 4x4–trening med fire økter med høy intensitet og høy puls, og rolige minutter innimellom. (Jeg har deltatt i et forskningsopplegg her kalt Gen100 og vi har trent med høy intensitet på 7-ende året nå. Dette treningsopplegget med høy intensitet forklares nøye i boken – og også PAI health som Wisløff har utarbeidet. PAI står for Personal Activity Intelligens – det anbefales å trene med høy puls slik at man oppnår 100 PAI i uken – (etter hvert som treningen skrider frem, er ikke det vanskelig å oppnå) – Jeg har brukt PAI-systemet  et par år nå – det er motiverende. Det sier litt om du trener ”riktig” og helsebringende. 
Dagens treningstur ga 41 PAI:

Og her Ulrik i en liten video-snutt om 4X4-trening:

 

Å kunne øke oksygenopptaket er viktig for kondisjon og fysisk alder. Utrolig hvordan dette trenings-opplegget til Wisløff kan påviselig senke den fysiske alderen – eller biologisk alder. (Med minst 30 år står det i boken – og det er realiteter - Opplegget jeg har fulgt har i hvert fall gitt seg utslag på fysisk alder – jeg skal ikke røpe hvor mye, men det er ganske forbløffende). ”Ideen” om PAI og PAI health app’n er tatt i bruk over hele verden nå. Og filosofien rundt PAI-begrepet har fått stor plass i bokens innhold. Boken gir et opplegg på 14- uker, det anbefales for helse og trivsel å prøve dette! Her er et variert program, uten at man trenger særlig utstyr for å gjennomføre det – det er litt løping, litt styrketrening, et strikk og litt gulvplass - og litt viljestyrke bør man ha, og motivasjonen vil nok stige etter hvert som resultatene føles på kroppen.  Her er det effektivitet på kort tid. Et lite blikk inn i boken med "innholdslisten" og noen øvelses-illustrasjoner:

Etter at jeg fikk boken fra forlaget, prøver jeg meg gjennom en del av øvelsene – og tilpasser det som passer for meg. (Inspirerende også å se illustrasjonene av trenings-kameraten min - noen år eldre enn meg –men i topp stil gjennom hele bok-opplegget - og den fysiske/biologiske alderen er ganske langt fra den reelle alderen)
Vi følger  GEN100 opplegget til CERG og Wisløff på 7-ende året nå. Slik at vi har trening med høy intensitet to ganger i uken, (i tillegg går jeg vel en mil hver dag – og teller PAI ved det også. Dagens PAI score var som sagt 41)
Konklusjon:
Superkondis er en inspirerende og motiverende bok – sett i gang. Et ”glad-opplegg” som alle kan følge. Enkle, instruktive tekster – og godt forklart gjennom illustrasjonene. Denne anbefales!
Terningkast:6

4 comments:

  1. Jeg bli helt imponert over din energi. Jeg orker ikke en gang å lese en slik bok. (Men trener litt hver dag, i mitt tempo).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Energien blir nok mye mindre med årene, men alderen tatt i betraktning skal jeg ikke klage. Du er nok sprek nok Åslaug - alt tar tid. (Men akkurat når det gjelder "gåingen" min, så kombinerer jeg det med lydbøker - det er lesetiden min, derfor er det mest lydbøker på meg.)

      Delete
  2. Hm... artig at du har skrevet om denne. Har en kompis som snakket om at han var gått ned fra 63 år til 55, eller noe. Han snakket også om pai når han forklarte hvor kiloene har blitt utav. Jeg er mye ute og går, bratt i fjellet, og måler meg selv på høydemeter, men knærne er skrale og kondisen blir aldri bedre, kanskje dette hadde vært noe for meg?
    Takk for supert lesetips Randi!

    ReplyDelete
  3. Du er aktiv Tine! Ta ned PAI health app og connect den til din aktivitetsklokke (regner med du har en), jeg har en Fitbit modell og de går sammen - motiverende.(Står mye om PAI i boken, har brukt det omtrent fra starten jeg)

    ReplyDelete