Friday 3 December 2010

Tanker om film - Pinnsvinets hemmelighet: filmatisering av Muriel Barberys roman Pinnsvinets eleganse.

Tittel: Pinnsvinets hemmelighet
Original tittel: Le Herisson
Regi: Mona Achache
Foto: Patrick Blossier
Manus: Mona Achache
Genre: Drama
Skuespillere: Josiane Balasko, Garance Le Guillermic, Togo Igawa, Anne Brochet, Ariane Ascaride, Wladimir Yordanoff
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Produsent: Anne-Dominique Toussaint
Musikk: Gabriel Yared
Lengde: 1 t. 40 min.
Produksjonsår: 2009
Sensur: 11 år

Noe fritt etter"Pinnsvinets eleganse" av Muriel Barbery. (Se min roman-omtale) En vakker film om den intelligente 12 år gamle Paloma og portnersken Madame Michel.
Paloma teller ned til 12-årsdagen. Da skal hun forlate den overfladiske rikmannsverdenen hun ikke finner seg til rette i. I filmen ser vi omgivelsene gjennom hennes øyne, og hennes film-kamera...hun avslører litt av hvert. Når Mr. Ozu flytter inn i rikmanns-bygningen med sine katter Kitty og Levin (oppkalt etter Tolstojs romanfigurer i Anna Karenina), begynner tilværelsen å endre seg både for portnerkonen og Paloma... 

Stemningen og atmosfæren i filmen kunne man nok kjenne igjen fra romanen. Men tidsperspektivet virket så mye kortere i filmen. Og forholdet mellom de tre hovedpersonene, (portnerkonen Reneé, den 12 år gamle Paloma og den rike japaneren Kakuro), og båndene de knyttet, kom kanskje ikke så sterkt frem som i romanen. Men man merket jo også i filmen at Paloma og ikke minst Ozu Kakuro fikk Reneé til å dukke frem fra under piggene. Disse tre hovedpersonene trer veldig godt frem, og spiller rollene på en utmerket måte; de andre karakterene blir statister helt i bakgrunnen, og det fungerer utmerket. Portnerkonen er av legning og i sine relasjoner til andre, slik jeg lærte henne å kjenne i romanen...utseendet stemte kanskje ikke helt; utseendemessig ble vel de to andre hovedpersonene mer "riktig" for meg.

Filmingen, musikken og atmosfæren passet fint til tema og innhold....men slutten på filmen kom liksom litt for fort og brått...før bekjentskapene og samhørigheten hadde fått utvikle seg skikkelig..da ser jeg det i forhold til romanen.
Men alt i alt en meget severdig film; tror den kan forsvare terningkast:5
Adressa Kultur av 02.12.2010 har denne anmeldelsen av Terje Eidsvåg, jeg ser også filmen blir vurdert til terningkast 5. (gjengir artikkelen med tillatelse fra Terje Eidsvåg)  

Trailer - Pinnsvinets hemmelighet from Tour de Force on Vimeo.

7 comments:

  1. WOW - gir du den en femmer? Da gleder jeg meg virkelig til å se den, for jeg tror vi to ble like begeistret for boken?!

    God helg!

    ReplyDelete
  2. Ja, alt i alt en knapp en da...men den virket veldig fortettet og kort, likevel: du verden så mye som var gjenkjennelig..nydelig stemning, og veldig fint at det var bare de tre hovedpersonene som var i fokus; de andre var skikkelig statister.
    God Helg til deg også...

    PS: Håper det gikk bra med din eksamen i dag.

    ReplyDelete
  3. Kommentar på mail fra Adressa Kultur - Terje Eidsvåg, kopiert med tillatelse:

    "Hei Randi!
    ....... Håper du ikke blir skuffet over filmen. Det er egentlig ei vanskelig bok å filmatisere og den har gjort noen valg som sikkert kan diskuteres og kanskje gjør at den vil fungere aller best for de som ikke har et sterkt forhold til boka. Men det er noe jeg tror, så jeg håper du skriver om det i bloggen din etter å ha sett filmen.
    mvh
    terje eidsvåg"

    Og da har jeg altså sett filmen og kommentert den...er enig med Terje Eidsvåg her at romanen kan ikke være så lett å filmatisere..og det er klart at noe måtte bli annerledes i en film om dette; men når det er sagt, synes jeg regisøren kom ut med et ganske akseptablet produkt. En roman og en film...det er alltid to ulike medier, og må sees/vurderes på ulike måter.
    Randi

    ReplyDelete
  4. Så flott presentasjon du har skrevet, nå er det bare et par uker til filmen kommer på dvd. Jeg gleder meg til å se den igjen. Det er en utrolig skjønn film. Jeg har "endelig" fått øyene opp for fransk film.

    Nå skal jeg se mer på bloggen din og se om det er noe annet interessant jeg ikke har fått sett eller lest enda ;-) Tusen takk for muligheten.

    Trine

    ReplyDelete
  5. Takker...jo filmen holdt mål den, boken er selvsagt bedre; men det er alltid interessant å sammenligne bok og film.

    ReplyDelete
  6. Jeg så denne i går kveld og likte den godt. Jeg ga den en sterk 4. Omtale av denne og Vann til elefantene kommer i morgen kl.07.00. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. He,he..i morgen klokken 7 også ja, ikke sikkert jeg ser på den før 9 da....ikke så dum denne filmen nei. Går ut ifra du leste boken først...den er jo bedre. Faktisk en liten perle synes jeg...

      Delete