Saturday 17 March 2012

Tanker om bok - Barbara Borngässer: Arkitekturens historie - fra antikken til vår egen tid

Bokens forside: Bilbao, Guggenheimmuseet
Bokens bakside: Band des Bundes, Berlin
Arkitekturens historie - fra antikken til vår egen tid
Utgitt:2010
Forlag:Spektrum
Innb:Innbundet
Språk:Norsk Bokmål
Sider:336
Format:27 x 22 cm
ISBN:9788278228371
Utgave:1. utg.
Orig.tittel:Geschichte der Architektur
Tekst av Ba
rbara Borngässer, Achim Bednorz er ilustratør og Lars Martin Fosse er  oversetter
En grei innføring og flott illustrert bok om arkitektur fant jeg på Mammut-salget nylig - ikke noe avanserte greier, men jeg synes den ga et godt innblikk i ulike trender, og den inneholder mange vakre bilder.
Her får man en grei oversikt og eksempler på arkitekturens historie helt fra antikken og frem til vår moderne tid. 600 ulike byggverk har kommet med i boken, litt teori og et greit register slik at man kan slå opp på stikkord. Det var en interessant bok å bla i, men jeg må innrømme at jeg savnet Snøhetta-representasjon, jeg er imponert over deres arkitekt-arbeid.

Vurdering:4

Her har jeg mer om arkitektur.

Architecture, a set on Flickr. More photos of buildings and architecture - Photo:RandiAa©
Matheson-gården - JugendstilNelson Street The BlackieMaspalomasParque tropical hotel - Playa del InglesParque tropical hotel - Playa del IngleTemplo Ecumenico de San Salvador - Playa del Ingles
Templo Ecumenico de San Salvador - Playa del InglesTemplo Ecumenico de San Salvador - Playa del InglesAkropolis - StavangerAkropolis - Stavanger - Sølvberggata-StavangerMunkegaten 2 The BakeryStiftsgården Front Entrance
Tesli Nedre - PresthusvegenStatoil - LadestienStatoil - LadeStatoil - LadeStatoil - LadeStatoil - Lade
Statoil - LadeThe WharvesThe Wharves - risky operationStiftsgårdenStiftsgårdenStiftsgården

No comments:

Post a Comment