Thursday 7 August 2014

Tanker om bok - Jette A. Kaarsbøl: Den lukkede bok


Tittel: Den lukkede bok
Forfatter: Jette A. Kaarsbøl
Innbinding: CD
Antall CD-er:15
Utgivelsesår: 2008
Innleser: Birgitte Victoria Svendsen
Spilletid: 19:24
Forlag: J.W. Cappelens Forlag
Språk: Norsk Bokmål
Originaltittel: Den lukkede bog
Oversetter: Erik Johannes Krogstad
ISBN: 9788202276065


Papirutgaven kom ut på Cappelen i 2003 og har 507 sider. ISBN/EAN:9788202235468

Fra forlagets side:

Prisbelønt og kritikerrost roman om de store tingene i livet.
Året er 1875. Tjueen år gamle Frederikke Leuenbech lever en søvngjengeraktig og overbeskyttet tilværelse som brått skal opphøre idet hun treffer den idealistiske og sjarmerende fødselslegen Frederik Faber. Han kan gi henne friheten hun drømmer om, men hun får snart erfare at frihet kan ha en høy pris.
I kretsen omkring Frederik finner vi flere av Det Moderne Gjennombrudds mest markante kulturpersonligheter. Med denne gruppen mennesker er det Frederikke innleder et tilsynelatende misunnelsesverdig liv i frihet og økonomisk uavhengighet og med utstrakt selskapelighet.
Men under den perfekte overflaten lurer hemmelighetene og de skjulte lengslene. Frederikke presses til å gjøre valg som skal få store konsekvenser for hennes omgivelser og for henne selv.
Den lukkede bok er befolket av idealister, medløpere, ildsjeler, dagdrivere, åndsaristorkrater og proletarer. Det er en bok om uforløst kjærlighet, om mål og midler, om idealisme og feighet. Men først og fremst er det en fengslende historie om å hanskes med overraskelsene livet byr på.

Jette A. Kaarsbøl - Foto fra Politiken.Kultur

Mine tanker om Den lukkede bok:

Jette A. Kaarsbøl er født i 1961 i Hillerød, Danmark og denne romanen, Den lukkede bok, var hennes debut roman. Og dette var en lovende debut. I 2004 mottok hun den danske Boghandlerklubbens Gyldne Laurbær og Læsernes bogpris.
Dette var mitt første møte med denne forfatteren, jeg har også hennes andre bok liggende, i lyd den også: Din nestes hus. Jeg vil vel ta den frem en gang, når det har gått en stund - Jeg synes denne hennes første var noe langdryg, spesielt de to første tredjedelene, nesten til det kjedsommelige - jeg fant den også noe rotete og ustrukturert - men den tar jo opp interessante og viktige temaer. Det er kanskje viktig å bli påminnet at seksualmoral, homofili, kvinnens posisjon i ekteskapet og samfunnet var noe forskjellig fra vår tid, dette er nesten 150 år tilbake i tiden. Noe fremskritt har det da vært på disse områdene.

Den siste tredjedelen av boken var noe strammere i strukturen og en tanke mer engasjerende.
Skildringen av hovedpersonene Frederikke og Frederik var også interessant å følge - og jeg må innrømme at jeg nokså tidlig fikk mest sympati for Frederik; men den triste skjebnen til Frederikke føler man vel også umiddelbart medynk med - for å bruke et av ordene i tittelen: Hun gikk vel nærmest inn i ekteskapet med Frederik med lukkede øyne - men det var vel kanskje slik at mange var uvitende  om, eller lukket øynene for at det finnes andre seksuelle legninger enn den "enkle" heterofile.

Bokens begynnelse gir oss med en gang følelsen av at her står vi overfor en trist skjebne - vi trer inn i handlingen egentlig "når boken lukkes"….
Men så hopper vi raskt inn i Frederikkes liv en gang når hun er ung og vakker og har livet, lykken, kjærligheten, håpene og lengselen foran seg - hun velger å bryte forlovelsen med den stødige, men stivbente og kjedelige presten til fordel for en hodestups forelskelse i den unge legen Frederik, og hun kommer med i det spennende miljøet rundt ham - det er "jet-settet" i København på slutten av 1800-tallet, det er datidens radikale og utagerende kultur-elite, og "kjendisen" Georg Brandes stod sentralt i klikken.

Men egentlig passer vel ikke Frederikke inn i dette miljøet, hun er spissborgerlig, "snerpete" og preget av datidens generelle trangsyn
.
Lite forstår Frederikke av verden rundt seg og menneskelige følelser - Frederik kan gi henne økonomisk trygghet, et godt liv på alle måter, bortsett fra å gi henne "ekteskaplig" lykke og fysisk kjærlighet.  Han forberedte henne på dette da de inngikk ekteskap, ikke i rene ord, men Frederikke hadde ingen forutsetninger for å forstå  -
For meg virket denne romanen noe anmassende, den nådde ikke helt frem, jeg skjønte hva forfatteren ville, jeg øynet budskapet, tonen og den språklige uttrykksformen var også greit tilpasset tema og "gamle dager" - høytidelig og noe forfinet - men det virket som forfatterens prøvde på noe som ble en tanke for stort og svulstig - og i skildringen av de to hovedpersonene ligger det noe uforløst……..  


Terningkast:4

2 comments:

  1. Jeg har lest denne, og var veldig begeistret. Liker henne godt. Har fått anbefalt "Din nestes hus" av henne, men er ikke kommet så langt at jeg har lånt den enda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, dette burde være engasjerende lesing, men jeg følte ikke det ble full klaff - for å si det slik. Likevel tror jeg at jeg kommer til å lese Din nestes hus også.

      Delete