Thursday 16 August 2018

Tanker om bok - Simon Stranger: Leksikon om lys og mørke - Litteraturhuset i Trondheim

Simon Stranger leser fra boken sin - Foto:RandiAa©
Bok-begivenhet i kveld - Simon Stranger - Leksikon om lys og mørke i Litteraturhuset - Trondheim -
Når man har vokst opp i Trondheim blir dette historiske stoffet ekstra nært. Og det var utrolig mange som hadde møtt opp for å høre Simon Stranger snakke om den halv-dokumentariske romanen sin. Litteraturhusets leder, Trond Åm kom med kloke innspill i samtalen. Selv om emnet var dystert og alvorlig, var samtalen både varm og humoristisk - men forfatteren selv fortalte med tårer i øynene om hvordan denne boken ble til - fra A til Å.

(Mer om boken fra Aschehoug forlag).

Her er noen bilder fra arrangementet:  
Full sal - Foto:RandiAa©
Simon Stranger og Trond Åm - forberedelser
- Foto:RandiAa©
Simon Stranger  - forberedelser - Foto:RandiAa©
Simon Stranger og Trond Åm - forberedelser
  Foto:RandiAa©

Simon Stranger og Trond Åm - boksamtale
Foto:RandiAa©

Simon Stranger leser fra boken sin- Foto:RandiAa©
Simon Stranger leser fra boken sin- Foto:RandiAa©

Nærmere omtale av boken kommer når den er lest.  Jeg har tidligere lest en ungdomsbok av Simon Stranger: De som ikke finnes - Min omtale av den


7 comments:

  1. Fine bildesnutter Randi. Flott bokbad, artig at det ble utsolgt og ble så populært. Kanskje ikke rart , etter så gode anmeldelser, men ikke minst på grunn av at bokas handling er fra Trondheim og mange kjenner til dette og også familien Kommisar som bodde der..

    ReplyDelete
  2. De smaksprøvene vi fikk ved opplesing fra boken var kvalitets-litteratur synes jeg. Skal bli interessant å lese boken. (Jeg har forresten bodd i nærheten av Bandeklosteret)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, enig. Jeg gleder meg til å lese boka. Har faktisk ikke visst om Bandeklosteret før.. Er det på Singsaker det ligger?

      Delete
  3. Nei i Jonsvannsveien. Jeg bodde like nedenfor på prestegårdsjordet (Berg Prestegård)

    ReplyDelete
  4. Fine bilder fra arrangementet og jeg kan godt tenke meg at dette var interessant å være med på. har lest boken og du kan bare glede deg.Så artig at du har bodd i nærheten av dette "skrekkens hus"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi, Beathe - har du allerede rukket å lese den. Det skal bli interessant ja - jeg har jo også historie i fagkretsen min og har undervist i mange. mange år om dette stoffet i videregående - og her blir det jo virkelig lokalhistorie i tillegg. De glimtene vi fikk ved opplesing, viste at dette med Leksikon etter alfabetet fungerer bra.

      Delete