Friday 9 July 2021

Tanker om bok - Olav Gjærevoll, Reidar Jørgensen og Dagny Tande Lid: Fjellflora

 Godt tilbehør i tursekken - en ekstra berikelse på fjellturen.
 
Tittel: Fjellflora
Forfatter: Olav Gjørevoll og Reidar Jørgensen
Forlag: Museumsforlaget
Språk:  Norsk, bokmål
ISBN: 9788283051155
Format: 14,5 x 10,0 cm
Publiseringsår: 2021
Format: Innbundet
Antall sider: 176
Illustratør: Dagny Tande Lid
Revidert utgave ved Inger Gjærevoll
En takk til Museumsforlaget for denne.

Mine tanker om Fjellflora:

Museumsforlaget kommer stadig med "godbiter" - denne gangen med den lille hendige Fjellflora i ny utgave. Jeg hadde den første utgaven som kom ut i 1952 en gang - men nå tror jeg den er kommet i hus hos min datter - der står også det flotte Fjellflora serviset som kunstneren Dagny Tande Lid  er mester for. 
Fjellflora vil jeg betegne som nyttig, prydelig, uunnværlig - når man vandrer på tur, er de fleste litt nysgjerrig på nettopp "hva heter nå denne da" - det tror jeg flere enn meg er. Med Gjærevolls og Jørgensens botaniske kunnskaper og kunstneren Dagny Tande Lids skarpe blikk for detaljer er denne virkelig en klassiker.
Botanikeren Reidar Jørgensen (1904–1985) var rektor ved min gamle videregående skole, og idrettsmann og flittig turgåer var han også - på 1950 tallet var han formann i Trondhjems Turistforening.
Olav Gjærevoll (1916–1994) var også botaniker og professor ved Trondheim Lærerhøgskole - ("forløperen" til NTNU) - han var en fjellets mann og kan betegnes som den første miljøvernminister Europa kjenner til, han ble det i 1972. Inger Gjærevoll er datter av Olav Gjærevoll, også hun botaniker (hun har blant annet skrevet bok om kommune-blomstene i Trøndelag) - hun har vært redaktør for denne utgaven.
De fleste av oss beveger oss ovenfor barskoggrensen - og her er det "fjellplantene" dukker opp - i rikelig monn i Norge, det finnes visst 250 ulike plantearter hos oss, lav, lyng og busker medregnet. (164 beskrevet i denne Fjellflora)
Denne lille fjellfloraen er lett å ta med seg - og den beriker turopplevelsen både for voksne og barn - det er der og da man vil vite hva planten heter. Innholdslistene er superlette å finne frem i man kan slå opp på både norske og latinske navn - eller lett "haste-bla" gjennom boken på bildene på høyre side til nettopp den planten man fant på en bergrabb dukker opp i boken. Kanskje det var den vakre Bergfrue (Saxifraga cotyledon) på side 100, eller Søterot (Gentiana purpurea) på side 136:
Beskrivelsen av planten har akkurat det man trenger - størrelse, vokseplass, tiden for blomstring, områder den finnes i, og om den er vanlig eller mer sjelden.
En lite ordforklaring finnes også i begynnelsen av boken. Og forordet til redaktøren, Inger Gjærevoll, (side 6 - 7) gir oss passe med bakgrunnsopplysninger om boken og ønsker God tur!
Og har man i tillegg med seg eget kamera, kan man jo fotografere litt selv også: 
Campanula rotundifolia - Blåklokke - (i boken på s.156) - Foto:RandiAa© 
Polemonium caeruleum - Fjellflokk - (i boken på s.142) - Foto:RandiAa©
 Jeg anbefaler Fjellflora som et "must" på turen - en fin liten gave til turgåere er det også. Og jeg sier som redaktøren: God tur!

Terningkast:5

10 comments:

  1. En klassiker! Det er noe spesielt med tegningene til Dagny Tande Lid. Hun klarte å gjøre streken gjenkjennelig og personlig. Visste ikke at hun designet service. Moro.
    God tur! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, virkelig en klassiker - samtidig som å være en flora,er den også et lite kunstverk. Og serviset er vakkert med akkurat den samme streken i tegningene, et funn for samlere - kopper og fat og kanne etc.

      Delete
    2. Ble sittende lenge og bare se på bilder av servicer :)
      Noen har jeg sett tidligere, men ikke tenkt over at de var tegnet av DTL.Takk for inspirasjon

      Delete
  2. Skulle gjerne hatt en ny fjellflora som er lett og hendig i sekken. Denne virker fin. Skulle ha stått vekt også, ikke bare str.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fin å ha med seg, et slags plastikk-cover utenpå. Veide den nå - ca 150-170gr,inni boken står Papir 130g - den forrige jeg hadde ble mye dratt med rundt.

      Delete
    2. Da virker den praktisk til en fjelltur:)

      Delete
  3. For en fin bok! tror jeg har noe lignende bakerst i skapet. Det er lenge siden jeg har hatt bok med på fjelltur, vi hadde en periode hvor denne var med, og en om stein og fjell. (da dro vi på tur med hammer og meisel, og kom hjem med stein i sekken)
    Jeg har kommet i gang med Superkondis nå, har pulsklokke på armen for første gang, og ny app på mobilen. Veldig artig, spesielt takk til deg som tipset om boken :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så bra Tine - Har du Fitbit eller Apple så kan den "connect" til PAI app'n. Du kan lese om PAI i Superkondis - nyttig og motiverende. Jeg har brukt Fitbit i mange år, og er på min tredje modell. (Venn med flere av "bokvennene" på Fitbit)

      Delete
    2. Frode kjøpte en Polarklokke til meg, den er koblet opp til Strava så nå har jeg kontroll på statistikken :)
      Var ute for andre gang for å samle PAI, testet ut forskjellen på å gå og løpe "runden" her hos svigers :)

      Delete
    3. Flott Tine - Strava har jeg kontakt med på iPhone da jeg fast gikk på spinning på. Jeg har holdt meg til Fitbit(ene) - det går raskt litt sport i dette

      Delete