Monday 11 October 2021

Tanker om bok - Anne Sverdrup-Thygeson: Insekter i Norge

En spennende verden av insekter finnes i Norge også - det er mye å forundres over i Anne Sverdrup-Thygeson sitt eventyrlige insekts-verk. 
Tittel: Insekter i Norge
Forfatter: Anne Sverdrup-Thygeson
Forlag: Kagge Forlag
Språk: norsk bokmål
ISBN: 9788248928393
Publiseringsår: 2021
Format: Innbundet
Antall sider:260
Illustrert
Jeg hadde eksemplar fra Kagge Forlag
Anne Sverdrup-Thygeson - Foto av Celina Øier
Forfatteren Anne Sverdrup-Thygeson er professor og forsker og underviser innenfor naturforvaltning, bevaringsbiologi og bærekraftig skogbruk. Hun har gitt ut flere bøker og fått flere priser. (Mer på hennes hjemmeside).

Mine tanker om Insekter i Norge:

Mange av insektene i denne boken har man sannsynligvist sett en eller annen gang – men jeg er sikker på at her finnes utallige man ikke har observert – kanskje vi blir litt mer oppmerksom på alle krypene rundt oss når vi har gjort oss litt kjent med denne insekts-boken. For her lærer vi litt om hvor man finner dem, hvordan de lever og betydningen av å ta være på naturen rundt oss og biomangfoldet. Jeg fikk først øynene opp for denne på Kagge Forlags høstlansering av bøker i Trondheim. Forfatteren Anne Sverdrup-Thygeson snakket så engasjert og inspirerende om sin fascinasjon for våre 19700 norske insektarter (av de ca 5,5 millioner arter på verdensbasis) - dette måtte jeg bare se nærmere på. 
Selv om tallet på insekter i verden er ufattelig stort, gjør Anne Sverdrup-Thygeson oss oppmerksom på at det faktisk er synkende – og uten insekter vil ikke verden fungere for oss mennesker. Forfatteren har blitt insektenes store advokat og beskytter og gjør en glimrende jobb som bevaringsbiolog. Hun sprer sine kunnskaper med humor og engasjement – og denne siste boken vil nok overbevise leseren om at insekter så absolutt ikke er noe ”isj – bort med dem” – men skapninger som har sin plass og mening i vårt biologiske fellesskap.
Boken er systematisk og oversiktlig ”komponert" - under de 23 ordener som presenteres, hører vi om de viktigste familiene, og de vanligste artene. På 260 sider er selvsagt ikke alle 19700 arter nevnt – men det er sannelig mer enn nok å undres over. Tekstene likte jeg spesielt godt fordi de er så folkelige og engasjerende – og likevel holder de mål vitenskaplig.

Kort om bokens oppbygging: Vi finner en rikholdig innholdsliste (ss.5-7) - i innledningen får vi først et kort, enkelt lynkurs i systematikk, og deretter  litt om det som kjennetegner insektene, livs-stadiene, og hvordan man kan gå frem for å finne dem og studere dem. Så følger hovedinnholdet med de 23 insekt-ordener - billedplansje ss.20-21, og tekst og bilder over ordener og arter, ss,19-245.

Bokens plansje over ordener - (ss.20-21)

Og denne fra Artsdatabanken på nett:

Etter tekst og bilder om ordener og arter kommer tips om hvor man kan finne mer om insekter, litt om kildene og krediteringer til hjelpere og illustratører. Og det er alltid en lettelse å finne et nyttig oppslags-register i slike bøker. Det var det her også - ss.257-261. (Ikke mye negativt å sette fingeren på, men nevner at latinske oppslagsord kunne ha vært bedre dekket - her følte jeg det hovedsaklig var basert på de norske navnene som oppslags-ord, med de latinske i parentes - jeg synes alltid det er nyttig å kunne slå opp på latinske benevnelser i slike bøker - selv om registerlister da ville blitt noen sider lengre).
Her noen få bildeglimt av tilfeldige boksider:
Tekstene begynner med de to ordener Hoppebørstehaler og Børstehaler - ss.22-25. Her finner man to skapninger som i senere år har invadert mange norske hjem - Sølvkre og Skjeggkre. Teksten tar for seg: Antall arter, Utseende, Levevis, Betydning og status - i tillegg finner vi flere gode bilder av arter. Og slik er flere av de andre ordener omtalt også.
Breiteger, s.62 - Boken sier det er 22 norske arter av disse, og noen av tegene er store. Bærtege - Dolycoris baccaraum - er en av dem. (De synes jeg er flotte - jeg har fotografert dem mange ganger. Her er en av "mine".)

Skumsikader - ss.64-65 - Aphrophoridae - disse har lurt meg på hageplanter mange ganger, der de unge nymfene gjemmer seg i en "spyttklatt" og gnager på plantene.
Praktbiller (ss.112-115-Buprestidae) - er noen flotte skapninger
Bladbiller - ss.130-131 - Chrysomelidae. Grønnmessingbladbille (Pratora vitellinae) synes jeg er den vakreste av disse. En annen vakker er liljebillen - Lilioceris lilii - den er jeg litt sint på, for den spiser opp liljene mine. (Fant ikke noe bilde av denne, men her har jeg laget et lite album av egne bilder)
"Mine" liljebiller - Foto:RandiAa©
Gullveps (Chrysididae) - ss.222-223 - er også vakre - små, skinnende og fargerike

Konklusjon:

Insekteter er fascinerende og denne praktboken bare forsterker det inntrykket. Det er lett å bli interessert i og opptatt av alle disse små rare skapningene - noen litt skremmende, andre litt "ekle", andre morsomme, mange nyttige, men også noen "skadelige" - her er det variasjon og mangfold. Anne Sverdrup-Thygeson hjelper oss enda lengre på den "veien" til insekt-kunnskap gjennom sin bok. Hun motiverer andre til å søke mer kunnskap om emnet.
Personlig har jeg, som sikkert flere andre, vært nysgjerrig på alt småkryp helt fra barnsben av, og som hobby-fotograf finner jeg mange av dem veldig fotogene også - her et møte med en øyenstikker, og her albumet mitt med småkryp.
Mitt album med noen insekter - Foto:RandiAa©
Insekter i Norge er en bok man gjerne sitter og blar og blar i og drømmer seg bort i mange kosestunder - eller man bruker den til oppslag for å finne ut mer om akkurat den skapningen man nylig har støtt på og ønsker merkunnskap om.
Nå har jeg bladd, sett, lest og lært - men dette er en bok man aldri blir "ferdig" med - den blir nok "oppsøkt" titt og ofte - for disse småkrypene støter man stadig på, og det er godt å vite hvem de egentlig er.....
Boken vil glede barn like mye som voksne.  Jeg vet mine barnebarn vil finne denne utrolig spennende. 
Terningkast:6

Her presenteres boken av forfatteren:


No comments:

Post a Comment