Saturday 19 February 2011

Tanker om bok - Tracy Chevalier: Girl with a Pearl Earring


 

En periode leste jeg de fleste av Tracy Chevaliers bøker etter hvert som de kom ut. Det begynte med Girl with a Pearl Earring som jeg fikk på engelsk i gave ikke lenge etter at den var kommet ut. Den fant jeg fengslende....spesielt fordi maleren Vermeer alltid har vært en av mine favoritter. Og jeg syntes forfatteren her hadde gjort en genistrek - å kombinere malerkunsten slik med en spennende historie. (Det har forresten forfatteren gjort i flere av sine romaner, altså koblet en historie opp i mot en historisk person eller begivenhet) - Se forfatterens fine hjemmeside og oversikt over hennes bøker.
Etter at jeg hadde lest denne romanen i år 2000, tenkte jeg at dette kunne være noe som fenget mine elever som hadde "storfordypning" i engelsk. Jeg konfererte litt med forfatteren om dette. (Se mail i "Power-Point" jeg laget for elevene). Vi gjorde litt grundig arbeid på denne...det er flere år siden...2004. Romanen fenget godt og vi fikk også med oss filmen da den kom.
Jeg laget en PowerPoint som jeg brukte som en slags "trigger" midt i leseprosessen....bildene fra denne kommer her, animasjonene mangler, det er bare still-bilder. - Legger de likevel inn som en introduksjon til denne romanen. (Hvis fremvisingen går for raskt, trykk bare på pause - eller velg å se på enkelt-bildene)

Made by Randi©:












































Elevene var ivrige etter å komme i gang med dette bokprosjektet


Vermeer-painting 

Min vurdering av bok og film: 6

6 comments:

  1. En grunn til at jeg ble minnet om denne romanen nå, er vel filmatiseringen med Colin Firth - han tolket Vermeer på en glimrende måte, og nå gjør han en stor rolle i film-aktuelle: The King's Speech.

    ReplyDelete
  2. Jøss, dette var spennende! Og for en flott presentasjon du har laget! Jeg vet allerede nå at jeg skal se denne filmen om igjen veldig snart! Og jeg gleder med VELDIG til å se "The King´s Speech"!

    ReplyDelete
  3. Takker, dett er er noe jeg "smurte" sammen for mange år siden og brukte med elevene som leste boken. Som du kanskje ser, konfererte jeg litt med forfatteren om opplegget. Jeg syntes både roman og film var vellykket her...og nå spiller jo Colin Firth veldig godt i "Kongens tale" også...(Prøvde å lege litt Alfred Brendel pianomusikk på da jeg laget dette i Movie Maker i natt...vet ikke om det fungerer.)

    ReplyDelete
  4. Fantastisk! Jeg blir så glad når jeg treffer på engasjerte lærere. Stas med mail fra forfatteren også. Var det bare jenter som leste boka, eller var det gutter også? Jeg innbilder meg at det er en bok som fenger mest for jenter. Går ut fra at du er lærer i videregående?

    ReplyDelete
  5. Takk, takk..hyggelig tilbakemelding.Ja, det er i 2. i storfordypning engelsk vi har brukt denne. (Het det da før siste reformen). Joda, både gutter og jenter leste den...men nå er det faktisk et faktum at jenter stort sett leser mer enn gutter.Jeg hadde et forum for elevene mine og en WEB-site for faget.Skal se om jeg kan sakse en kommentar eller to fra elever... og legge inn et eksempel.

    ReplyDelete
  6. Da har jeg lagt inn link, helt på slutten av posten, til kommentar fra en av guttene...dette var for noen år siden, har brukt boken flere ganger...det så ut til at de var ivrige på å komme i gang.

    ReplyDelete