Thursday 24 October 2013

Announcement: All makt til bokbloggerne? - Debatt i Trondheim Folkebibliotek - 24.10.2013

Facebook-siden

Glad de har satt spørsmåls-tegn etter tema-tittel. Ser ut som vi bokbloggere etter noen få år på "media-markedet" har begynt å bli tatt på alvor. Jeg fikk i hvert fall denne forespørselen for en tid tilbake, først pr.telefon og senere på mail:

Ja, da er det dagen for denne - som en innledning til Trondheim Litteraturfest - vet ikke hva som kommer ut av paneldebatten, men interessant blir det uansett. Jeg kommer med mer etterpå-info.

All makt til bokbloggerne? Debatten

Her kommer en liten omtale av denne - Den var et innslag under  Trondheim Leitteraturfest 2013:
Selv om jeg er "part i saken" tillater jeg meg å si at dette ble et vellykket arrangement - en takk til biblioteket  ved Elin Berge, og til debatt-leder professor Sissel Furuseth. Begge gjorde en utmerket jobb. Det overrasket meg forresten at så mange hadde møtt til denne debatten, dekning fra Adresseavisen hadde vi også - og et engasjert publikum som kom med flere interessante innspill.
Det var kanskje ikke meningen, men her ble det en liten antydning til "to parter" - vi to bokbloggere (Siri og Randi) satt sammen på en side, og den profesjonelle litteraturkritikeren fra VG, Sindre Hovdenakk sammen bibliotekar Britt Karen Einang på motsatt side (Bokblogger RagnhildL tok bilder med mitt kamera):










Temaene som ble debattert var ulike typer bloggere, hvorfor man blogger, og den makt bloggere eventuelt måtte inneha. Videre om bloggere kunne sees på som en trussel for profesjonelle litteraturkritikere, eller være et supplement her.
Litteratur-kritiker S. Hovdenakk var nok i utgangspunktet den som var mest kritisk til alle bokbloggerne på "markedet" (jfr. skeptisk mine på bildet) - men det kom mange innspill fra salen som absolutt ikke virket negative til alle bokblogger som er ute og sier sitt om litteratur.
Jeg måtte si meg enig i at det har gått litt inflasjon i dette med bokblogging - men det kom også frem under debatten - ikke minst fra publikum, at lesere, og andre som klikker seg inn på bokblogger, eller benytter seg av dem, vet å vurdere disse kritisk selv. 

Og om bokbloggerne skal ha all makt? Tror ikke vi konkluderte med det - jeg konkluderte i hvert fall med at noe innflytelse kunne vi gjerne ha, og noe inspirasjon og påvirkning til lese-glede, og lese-lyst er vel bare av den positive siden ved bokblogging. 
Siri var ny for meg som bokblogger, det var interessant å høre hva hun blogget om - og etter all den responsen hun får i bloggen sin, er det tydelig at det er "behov for" den type bøker for unge som hun blogger om.
Vi var også inne på dette med å trå varsomt som bokblogger, følge "presse etiske normer" - Bokblogging som "demokratisering av litteratur-kritikk" ble også nevnt - det var en interessant innfallsvinkel synes jeg. 
(Jeg kommer med mer oppfølging og detajer i denne "reportasjen" senere)

Tilføyelse - subjektiv betraktning

Jeg følte ikke noe behov for å stå som en forsvarer av bokblogging - bokomtaler som meningsytring har nok sin fulle eksistens-berettigelse - men det skader ikke med noen kritiske røster. Litteraturkritiker Sindre Hovdenakk hadde nok forstått rollen sin i panelet riktig, en kritisk røst ble i hvert fall hevet i bokbloggerdebatten - egentlig fint at han satte det noe på spissen. Han satte et stort, rettmessig søkelys ved nødvendigheten av all denne bokbloggingen. Et slikt kritisk søkelys er etter min mening nødvendig, ikke for å sette en stopper for, eller begrense bokblogging (Slik kanskje Hovdenakk "pinpointed" det) - jeg ser gjerne at bokbloggingen - i hvert fall den "seriøse" delen av den - kommer inn i ordnede forhold - med det mener jeg saklighet, litt mer dybde, litt strengere krav til "synsingen" - og ikke minst det å følge "vær-varsom-plakaten" - men ellers? Det er fritt frem for et fritt ord i Norge - og det bør det nok være for bokbloggerne også..... 

Ragnhild sitt referat: All makt til meg! 
Referat i Kultur - adressa.no 
Referat: Norsk Bibliotekforening 

12 comments:

  1. Replies
    1. Takk for det Anita....synes det ble en interessant og givende debatt jeg. Mange som hadde møtt opp også...savnet deg vet du.

      Delete
  2. Dette var interessant lesing. Forstår at aviskritikerne føler seg truet av bokblogging, først på egne vegne og også i kampen for avisenes rolle i samfunnet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er et interessant synspunkt, Gerd - men jeg tror det er rom for alle kategoriene - litt vanskelig er det nok for leserne å orientere seg da.....

      Delete
  3. Det var en bra debatt og bloggerne kom veldig godt ut av det. Det er behov for dere - og kritikerne. Dere fyller ulike behov.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk for at du kom, Linda. Ja, det var da umåtelig stor stemning for bloggerne - på sin plass å være litt kritisk, men det ble tatt opp mye viktig som bør diskuteres videre. Så fikk jeg stifte bekjentskap med en ny, ung blogger - Siri - morsomt å se hva hun blogger om av bøker og hennes synspunkter.

      Delete
  4. Med tillatelse fra opphavspersonen, setter jeg inn denne kommentaren her (RandiA)
    Steinar Jøsok på "debatt-siden" på Facebook
    Fikk ikke til å poste på bloggen din, så jeg poster her jeg:
    Jeg synes det var en grei debatt, og har sans for at Hovdenakk stiller seg så negativ til bloggerne sånn til å begynne med, for å polarisere litt. Men når det er sagt, synes jeg han burde ha vist til eksempler av dårlige skriblerier når han var så udelt negativ, eller kommet litt i møte på at de også kan ha sin plass her i verden. Jeg tror ikke han på egne eller sine kollegaer vegne føler seg truet i det hele tatt, eller ser på bloggere som konkurrenter. Tvert i mot, ser de sikkert med glede på at bloggerne får fart i bokdiskusjoner - og gjør deres jobb enda viktigere. Hvis de føler seg truet, er det så utrolig mye dårlig de kan vise til for å fremme seg selv som gruppe - selv om det er mye veldig bra også. Det er og skal være litt forskjell på blogging og distansert profesjonalitet.
    Jeg tror det er de bibliotekansatte og de/vi som vil ha økte bevilgninger til bibliotekene som føler at det skjelver litt i markedet nå for tiden. Det er omlegging til ebøker nå, flere behersker flere språk og kjøper gjerne utenlandske forfattere billig på originalspråket, samtidig som litteraturhusene popper opp og bruker kule innledere, med rødvin i glassene til de fremmøtte. Flere og flere bruker bloggere, FB-grupper og feks bokelskere.no til å søke tips og drøfte bøker. De er nok med rette redde for å miste sine kunder og posisjon som formidlere, og bare sitte igjen som skrankepersonell til folk som vil hente de bøkene de har bestilt, og være betjenter for utlånspcene til innvandrergrupper. Det er viktig det også.
    Jeg synes bibliotekene er kjempeviktige i et samfunn, og håper at de klarer å omstille seg og ta det markedet som litteraturhusene ser ut til å ha sett er der ute. Håper de ser at det er et "hull" som må fylles mellom forlagene/butikkene/vinterne/kritikerne, og at de tar mer av det markedet. En god begynnelse tror jeg kan være å kjøre temakvelder med litteraturhistorie ABC, slik at vi vanlige lesere kan henge med på alle disse henvisnigene og samenligningene som kritikerne henviser til så ofte. Samt selvfølgelig kjøre på med nye og etablerte forfattermøter. Gjerne med rødvin, og bedre stoler enn de stablet sammen alt for trangt i går.
    Steinar


    ReplyDelete
  5. Jeg kjenner at dette temaet engasjerer. Ikke på en negativ måte. Mer at jeg stiller en del spørsmål ved debatten. Jeg synes at det er lite konkret sagt hva som er det negative med bokbloggere. Man må vel ha sett noen "skadevirkninger" i og med at en er kritisk. Men ikke misforstå, det er fint at dette debatteres. Skal gruble på det, så kommer det kanskje et innlegg på bloggen min om noen tanker jeg har rundt temaet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Interessant at du nevner det - for jeg merket heller ikke at det kom så mange argumenter når det gjelder negative sider ved Bokblogging - det er vel for så vidt enkelt på nett også: å styre unna det man ikke ønsker å befatte seg med, eller det man mener ikke holder mål - men du har rett i at dette tåler å bli diskutert litt mer inngående.

      Delete
    2. Det har kommet et par konkrete ting rundt hvorfor man er kritisk til bokbloggere. Ingunn Økland hadde blant annet en kronikk i Aftenposten som gikk på at forbrukerne ikke vil kunne vite hvem de skal stole på, dersom alle produkter får terningkast 6.
      http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Uforpliktende-skamros-7014262.html#.Um6UdxAS5Jk

      Delete
    3. Må si meg helt enig i den artikkelen du linker til - her må det nok mer kritisk, objektiv kritikk til om det skal bli realistisk og troverdig.Sitat fra artikkelen:"I den nye medieoffentligheten kan alle mene noe om hva som helst. Men til slutt betyr det ingenting hvor mange seksere en bok måtte få dersom avsenderne mangler både troverdighet og signatur." - Helt enig med den der. Men på den annen side vil vel de fleste som orienterer seg litt i blogg-vrimmelen snart gjennomskue en bloggers vurderingsevne og troverdighet. (Men man må vel også ta i betraktning at det er mange av bok-bloggerne som helst blogger om bøker de vet på forhånd at de vil like, og vil gi en god omtale - som en slags anbefaling til leserne - Det ble blant annet sagt i debatten at man godt kunne blogge på bøker som man kanskje visste ikke holdt mål, og slik "subjektivt" si man ikke anbefaler denne "på det varmeste"......)

      Delete
  6. Det var et referat fra Debatten i dagens Kultur-Adressa: Føltes ikke helt som den debatten jeg hadde vært på......andre som har synspumkter på det?

    ReplyDelete