Wednesday 16 October 2013

Tanker om bok - Gunn Marit Nisja: Naken i hijab


Tittel: Naken i hijab
Forfatter: Gunn Marit Nisja
Sidetall: 298
Språk: Bokmål
Innbinding: Innbundet
Forlag: Juritzen forlag
Utgivelsesår: 2011


Fra forlagets side:

Gunn Marit Nisja 
Gunn Marit er bosatt i Modum hvor hun er avdelingsleder på Blaafarveværket. Gunn Marit debuterte med diktsamlingen "Giljotin" i 2008, og skrev senere tre diktsamlinger, to av dem på eget forlag. Hennes debutroman "Naken i hijab" bygger på hennes egne erfaringer og observasjoner fra flere år i Egypt. Hun ble nominert til Bokhandlerprisen 2011 for boken. 

Naken i hijab er en unorsk og vakker roman om en ung kvinnes kamp for kjærligheten og for sitt barn.

Live reiser sammen med en venninne på en etterlengtet ferie til det eksotiske Egypt. Det blir en reise som skal treffe Live rett i hjertet. En overveldende romanse utvikler seg mellom henne og den lokale Kareem. Men valgene Live nå tar, skal komme til å sende henne i møte med et Egypt hun ikke kjenner, et tradisjonsbundet samfunn som stadig ligger og gnager mot den skinnende turistkulturen i Luxor by.

En forelsket Live gifter seg med Kareem og flytter inn i hans familiehjem, etter å ha skrevet under på en ekteskapskontrakt som blir fatal. Det tar ikke lang tid før hun er fanget i hijab, og finner seg i handlinger fra Kareem som hun aldri ville akseptert i Norge. Etter å ha født sin sønn forstår Live at hun må flykte fra en kultur som truer med å ødelegge både henne og den nyfødte ungen.

Mine tanker om romanen Naken i hijab:

Da fikk også jeg lest denne, to år på etterskudd - men tenkte jeg skulle ha lest forfatterens debut-roman før jeg eventuelt leste hennes siste - Porselenspiken.
Mine første tanker eller spørsmål etter lesingen ble umiddelbart: Er dette noe å ta lærdom av? Til skrekk og advarsel for unge jenter som er nysgjerrige på det fremmede og eksotiske, som er på leting etter drømmeprinsen - Har de ikke hørt utallige slike historier nå? Og har tatt advarslene til følge? Eller lever naiviteten fortsatt i beste velgående?
Jeg tror kanskje at det aldri kan bli for mange av slike "advarsler" som denne romanen bærer et sterkt preg av. Så slik sett er den nok både opplysende og lærerik, faktisk litt moraliserende....
Å være nysgjerrig på andre kulturer, på det "eksotiske" burde være en positiv egenskap, men når dømmekraften blir satt til side, kan det ta galt av sted, slik det virkelig gjorde i denne romanen.

Drømmer og illusjoner samsvarer ikke alltid med virkeligheten. Dette et vel noe som ikke er et enestående fenomen i våre dager. Fremtiden vil kanskje vise en endring og utvikling her?  Eller blir "East is East, and West is West, and never the twain shall meet"... stående i uoverskuelig fremtid?
Fra å være en tilfeldig, nysgjerrig turist, blir Line dratt inn i en realistisk virkelighet som man ikke har i tankene når man er forelsket. 

Nisja forteller dette på en engasjerende og interessant måte, språket flyter lett - faktisk uten klisje-preg - kanskje mer muntlig-fortellende enn lyrisk vakkert. Man blir uvilkårlig fengslet av selve temaet og historien og glemmer å være så altfor språklig  kritisk.
Skal man peke på klisjeer, må det rett og slett være "ordtaket": Forelskelse gjør blind - en velbrukt klisje. Men like fullt inneholder den en sannhet. Enten lokaliteten er Norge eller Egypt. 

" I min romantiske rus tenkte jeg meg at han var min sjelevenn, den ene jeg hadde ventet å møte. "(s.62)
Hovedpersonen Live var så beruset av forelskelsen at hun ikke så det venninnen Maren så. 
Mine innsigelser til handlingen her er nok at realismen i romanen har sine svakheter - det virker noe usannsynlig naivt  å la seg sløve inn i en slik kontrakt som Live gjorde.
En røverhistorie virker dette å være. Men noe rot i virkeligheten har den nok...Line begynner å se ting først på bryllupsnatten da ektemannen brutalt kaster en valp ut fra taket, og morgenen etter begynner en virkelighet å tre frem
"Sjelden hadde jeg følt meg så alene som akkurat da, den første morgenen som gift kvinne i Egypt". (s.103)

Når et barn er på vei og en jente blir født, kommer den grelle virkelighet og kulturkollisjon virkelig for en dag  - omskjæring av jenter og kvinneundertrykkelse blir da plutselig en realitet for Line - er det ikke litt rart at slikt ikke har vært i tankene på en velutdannet, vestlig ung kvinne allerede før turen til Egypt?
Kultur-forskjellene blir etter hvert virkeligheten som overskygger forelskelsen for Line også - at det er mannen som bestemmer over og kontrollerer kvinnen går opp for henne. Hun begynner å stille de spørsmålene hun burde ha stilt før hun slo seg sammen med Kareem. Forsent selvsagt.
Man har vel kanskje hørt mange lignende historier, en bekreftelse på kultur-kollisjoner, en opplagt historie - men å bli så grundig lurt går noe på bekostning av troverdigheten her. En "oppegående" norsk ung kvinne med god utdanning, hvor er dømmekraften? Kan man bli så blindet av kjærligheten?
Tittelen på romanen fant jeg i hvert fall veldig god, det fikk meg til å tenke: Antyder den at en kvinne fra en vestlig kultur hvor mannen ikke er spesielt undertrykkende, vil føle seg ribbet og naken i hijab - ribbet for rettigheter og selvstendighet, mens en kvinne som er vokst opp i denne kulturen kanskje (velger å bruke kanskje) vil føle seg mer beskyttet og kledd ved å bruke hijab?
Alt i alt må jeg innrømme at jeg ble noe revet med av denne spennende historien - og man gripes i å tenke at slikt skjer jo, slike tragiske kjærlighets-historier på tvers av nærmest uforenelige kulturer vil nok fortsette å gjenta seg- godt og fengslende skrevet var den også - en spennende debut-roman, og jeg ser ikke bort i fra at jeg vil lese mer fra denne forfatteren.
Terningkast: 4
 

Gunn Marit Nisja's Blogg

Dagbladet kultur
NRK video:
 
Oppdatert 17.10.2013 - Hyggelig å kommunisere litt med forfatteren på Facebook:



5 comments:

  1. Randi tenker og tenker interessante tanker.:) Fint innlegg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takker, Anita..vet du har blogget på den, men jeg har ikke villet lese andres "tanker" før jeg skrev ned mine egne, men nå skal jeg se nærmere på din.

      Delete
    2. Tok jeg feil, Anita - fant den ikke i bloggen din, fant Porselenspiken

      Delete
  2. Veldig hyggelig både å bli omtalt av deg og å kommunisere med deg ellers. Har nå surfet rundt på bloggen og fått mange gode tips, leselista mi begynner å bli farlig lang! Håper du også vil like "Porselenspiken" selv om den er veldig annerledes. I neste utgivelse blir det tilbake til Egypt, er langt inne i førsteutkastet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skal se om jeg får tak i den Porselenspiken ja.....tok den dessverre ikke med meg fra Bokbloggertreffet - hadde så full bagasje. men det er alltid interessant å se litt på nyere, yngre forfattere....

      Delete