Sunday 8 January 2017

Tanker om bok - Gunnar Staalesen: Storesøster


Tittel: Storesøster
Forfatter: Gunnar Staalesen
Forlag: Gyldendal
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 320
Målform: Bokmål
Sjanger: Krim
ISBN/EAN: 9788205495654
(Lesereksemplar fra forlaget)

Jeg brukte også Lydfil fra Lydbokforlaget, spilletid 8timer 43 min. ISBN Lydfil: 9788242163837, meget god innlesing av Lasse Lindtner

Gunnar Staalesen - Foto:Helge Skodvin - Fra Gyldendal Forlags side

Omtale fra forlaget:

Varg Veum får overraskende besøk på kontoret sitt, av en kvinne som presenterer seg som hans halvsøster. Kvinnen har et oppdrag til Veum. Hennes guddatter, en nitten år gammel sykepleierstudent fra Haugesund, flyttet fra hybelen sin i Bergen to uker tidligere. Siden har ingen hørt fra henne. Hun har ikke etterlatt seg noen ny adresse. Hun svarer ikke på mobiltelefonen. Politiet har ennå ikke tatt saken alvorlig.
Veum påtar seg oppdraget. Etterforskningen avdekker halvt fortrengte ugjerninger og oppmagasinert hat. Den fører Veum til konfrontasjon med en voldelig og kriminell MC-bande og på sporet av et fellesskap som utfolder sin livsfarlige virksomhet i internettets dunkle anonymitet.
Møtet med storesøsteren skal også komme til å vise Veum ukjente sider av hans egen forhistorie. Til slutt ender det med en kamp på liv og død, også for Veum.

Mine tanker om Storesøster:

Krimserien om Varg Veum ser ut til å nærme seg tjue romaner nå, fra den første kom i 1977 - og forfatteren har antydet at det kommer flere - Varg Veum begynner å dra litt på årene, men han har jo også en sønn som kan overta "yrket"

    Bukken til havresekken (1977)
    Din, til døden (1979)
    Tornerose sov i hundre år (1980)
    Kvinnen i kjøleskapet (1981)
    I mørket er alle ulver grå (1983)
    Svarte får (1988)
    Falne engler (1989, Bokhandlerprisen)
    Bitre blomster (1991)
    Begravde hunder biter ikke (1993)
    Skriften på veggen (1995)
    Som i et speil (2002, Rivertonprisen)
    Ansikt til ansikt (2004)
    Dødens drabanter (2006)
    Kalde hjerter (2008)
    Vi skal arve vinden (2010)
    Der hvor roser aldri dør (2012)
    Ingen er så trygg i fare (2014)
    Storesøster (2016)

    Untenfor er hundene (2018)

Ser ut som det er mye jeg har gått glipp av her - ettersom hans siste Varg Veum bok er den første jeg leser i serien......

Og jeg fant den både velskrevet og strukturert og i tillegg opplevde jeg en gjenkjennende beskrivelse av lokaliteter i Bergen - slik jeg husker det fra besøk der i Saudalskleivane i Mjølkeråen og andre steder….., (Haugesund er han også innom - det fikk meg til å gjenoppfriske besøk der i gamle dager.)
Det er "forfriskende" når krim-forfattere skriver romaner med bakgrunnsteppe fra hjembyen sin - og det var på tide at jeg stiftet bekjentskap med en krim-forfatter fra Bergen også, min egen hjemby Trondheim har fått god dekning av krim-forfattere som Fredrik Skagen, Jørgen Brekke, Roar Ræstad, Jan Boris Stene - for å nevne noen.
"Storesøster" starter med privatetterforsker Varg Veum som får sitt oppdrag av en "ukjent" storesøster, Norma Johanne Bakkevik -   hennes guddatter Emma er plutselig blitt borte - og samtidig med oppklaringen av en forsvunnet ung studine, støter Varg på et mysterium i høyeste grad angår hans eget liv. Her utspilles flere familie-temaer og familie-relasjoner. Vi hører om ulykkelig oppvekst og fraværende fedre, ungdommer i desperat leting etter mening i livet - en leting som også kan føre dem til tragiske avgjørelser når det gjelder eget liv, seksuelle overgrep som fører til livsvarige traumer - ja, dette er noe av det realistiske alvoret som blir tatt opp i "Storesøster".  Et annet tema er skildring av MC miljø fra den mest negative siden - sikkert realisme i dette.
Staalesens gode evne til å beskrive miljøer og mennesker, gjorde dette til en positiv lese-opplevelse - Varg fremstår som en sympatisk etterforsker der vi formelig følger han fra dør til dør når han må drive oppsøkende virksomhet for å forfølge spor og sette sammen puslespillet for å løse saken med den forsvunne ungpiken - her er det forresten flere storesøstre med i fortellingen og flere brødre som blir viktige etter hvert som historien utvikler seg - og fortid og nåtid (som her er 2003) knyttes logisk sammen -  men her skal jeg ikke røpe noe som tar bort spenningen.  
Mitt første møte med Gunnar Staalesen var faktisk på Gyldendals høstmøte 2016 i Trondheim - jeg leser jo litt kriminalromaner innimellom de andre romanene og faglitteraturen jeg leser - og når jeg ser hans meritt-liste i Wikipedia, på Gyldendals forfatterside og forfatterens hjemmeside - er det litt rart at hans siste roman Storesøster med helten Varg Veum,  ble den første jeg leser av han. (En kuriositet som også tilsier at jeg burde ha lest en Varg Veum- roman langt tidligere: Som ganske ung, rundt den tiden Gunnar Staalesen debuterte, var jeg faktisk tilfeldigvis invitert til et middagsselskap hos hans far - som var stolt over sønnens forfatterdebut - dette fikk vi mimret litt over da jeg snakket litt med han på Gyldendals høstmøte)
Jeg hadde forhåndstanker om hvordan Staalesens krim-bøker ville være - men lettet og positivt overrasket ble jeg da forhåndsbedømmelsen ikke holdt helt stikk - Storesøster var ikke preget av vold, brutalitet og råskap som jeg hadde tenkt Varg Veum var eksponent for. Jeg liker (bare) krim med mening og krim med spenning uten unødig råskap og "fråtsing" i voldelige scener. Og plottet bør også omhandle meningsfylte temaer - og her var temaene både interessante og viktige - Storesøster ble en god og positiv lese-opplevelse, og jeg leser gjerne flere Varg-Veum-bøker.
Terningkast: 4+
 

Andre som har blogget om Storesøster:
Intervju med forfatteren - Dagsavisen

Fra Gyldendals høstmøte i Trondheim - Mona B. Riise
- Gunnar Staalesen - Jørn Lier Horst - Foto:RandiAa©

2 comments:

  1. Ble den siste boken din første? Da må du bare lese Bukken til havresekken, du kommer til å fryde deg over årene (og bøkene) som har gått i mellomtiden :) Takk for link Randi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, skal se å få lest/lyttet noen flere.

      Delete