Thursday 30 January 2014

Tanker om film - Middlemarch: filmatisering av George Eliot's roman Middlemarch

Tittel:Middlemarch - DVD
Medvirkende skuespillere:Juliet Aubrey,Rufus Sewell,Robert Hardy m.fl
Etter George Eliots roman Middlemarch
Språk:flerspråklig
Utgitt:Oslo - Pan Vision, 2009 - 2 DVD-er (5 t, 57 min)
TV-serien er laget i 1994


På Cover:
En revolusjon står for døren i den lille byen Middelmarch og de gamle tradisjonene må vike for det voksende industrisamfunnet. Midt i dette kaoset forsøker den unge og idealistiske Dorothea Brooke å finne den store kjærligheten - ingen lett oppgave i en by som vrimler av hyklere. Men når den lutfattige kunstneren Will gjør sin entré, forandres alt. Middlemarch er basert på en roman av George Eliot.


Mine tanker om Middlemarch:

Tilfeldighetene gjorde at dagen i dag ble viet George Eliot og hennes storverk Middlemarch - ganske inspirerende å switche raskt fra en super-moderne norsk roman (Tore Renberg: Vi ses i morgen) - og så kunne hensette seg til Victoria-tidens England gjennom klassikeren Middlemarch - et storverk! - Jeg har nok hatt denne i tankene en stund - at jeg skulle repetere den - long ago i ungdomstiden ble den studert på engelsk.
Inspirasjonen og det lille pushet jeg trengte kom nok fra Bokelskere.no - som beundringsverdig hadde tatt fatt på et storarbeid ved å "gruppelese" Middlemarch. Jeg fulgte litt med på arbeidet der underveis, og  fant ut at nå var lysten stor til å repetere romanen som hadde gjort slik inntrykk på meg for mange, mange år siden. Jeg har lest flere av George Eliots romaner, blant annet The Mill on the Floss, og Silas Marner - romaner som har gjort et uutslettelig inntrykk.
Min repetisjon ble en lettvint løsning - jeg bladde og leste litt her og der i min gamle utgave av romanen og så satte jeg av dagen til å se hele den 6-timer lange BBC serien på DVD - men det var en god løsning. Jeg synes filmatiseringen var engasjerende, fargerik og bra i tråd med miljø og tidsånd skildret i Mary Anne Evans serie-roman. Litt over-do kanskje, men jeg nøt hver scene av filmen.
Her er en del anbefalelsesverdig bakgrunns-stoff rundt Middlemarch:

Mary Anne Evans - Portrait by Frederick William Burton - 1864
Middlemarch: A Study of Provincial Life er romanserien Mary Anne Evans (1819-1880) skrev under pseudonymet George Eliot. Hun ble en av de mest prominente forfatterne i Victoriatidens England. Settingen i hennes romaner er det provinsielle landskapet - både handling og persongalleri gir et realistisk inntrykk synes jeg, og spesielt denne romanen bærer preg av hennes store menneske-kunnskap og psykologiske innsikt. Hun skriver med stor dyktighet og selvsikkerhet, men likevel velger hun å skrive under et mannlig pseudonym, dette rett og slett fordi hun skjønte hun ble tatt mer på alvor om leserne trodde hun var en mann - en annen grunn til å skrive under falsk navn, var vel også at det var en måte å beskytte sitt privatliv på. 
(En morsom kjensgjerning er det at Charles Dickens skrev et brev til denne George Eliot i 1858 - han hadde en sterk formening om at det måtte være en kvinne som skrev  Scenes of Clerical Life - hennes tidligere verk, ingen mann kunne ha skrevet med det samme insikt, sier Dickens)
Middlemarch ble påbegynt i 1869, og hun hadde allerede skrevet 6 romaner da. Etter hvert dukket romanen opp i serieform i løpet av 1871-1872. Publisering kom i 1874, og den ble fort populær - A study of provincial life har setting på en fiktiv plass, muligens Coventry, og tiden for handlingen er satt til 1830-årene. Persongalleriet er temmelig stort, og romanen bør nok leses flere ganger - det dukker stadig opp noe nytt som man oppdager ved flere gangers gjennomlesing. Og temaene i romanen er jo også mange, selv om det er kvinnens stilling som står mest sentralt, med ekteskap, forhold til mannen, utdanning m.m. Andre viktige temaer er industrialismen, de politiske forhold, reformer, religion og hykleri.
Både i romanen og filmen konsentrerte jeg min oppmerksomhet om noen få sentrale karakterer - Først og fremst Dorothea Brooke - en intelligent og vakker kvinne, snill, hjelpsom og filantropisk - hun så hvordan underklassen levde under urettferdige, tarvelige forhold. Hun hjelper også med penger der det trengs, til sykehuset for eksempel. Men noe naiv og sta er hun, spesielt får det fatale følger at hun gifter seg med den heller "tomsete",  usympatiske Edward Casaubon, han er mye eldre enn henne - en mann som selv etter sin død får makt over henne - ekteskapet er selvvalgt, til tross for gode råd og advarsler. Casaubon "forfølger" henne etter sin død ved en klausul han har satt opp i testamentet - at hun ikke skal ha noe å gjøre med sin fetter Will Ladislaw, om hun gifter seg med ham, vil hun miste alt hun har arvet - men når Dorothea får øynene opp for den egentlige Casaubon og hans urimelige krav til henne, "våkner" hun og tar ansvar for sitt eget liv og selvrealisering - arven får så være  - og henne og Will? Skal ikke avsløre for mye her.
"It's not brave to give up the fight" sier hun til dr.Lydgate når han er på bunnen - og akkurat de ordene kan ståd som et motto for hele romanen - dette med ikke å gi opp gjelder dr. Lydgate, så vel som Dorothea, så vel som kvinnestanden og andre av samfunnets undertrykte......
Tertius Lydgate er fremstilt som den sympatiske, menneskelige unge legen med ambisjoner som ikke blir så lette å sette i verk i et samfunn som har en fastlåst maktstruktur med sterke personer som manipulerer andres liv. Lydgate soler seg ikke i sin fine slekt, og han ønsker seriøst å hjelpe andre, han ønsker å reformere samfunnet, og da spesielt helse og medisinske forhold. Hans forelskelse i Rosamond, og hans ekteskap med henne blir så absolutt ikke av det gode for han - tvert imot det degraderer han både økonomisk og idealistisk. Forelskelsen går etter hvert over til bitterhet - og hva som skjer videre med Tertius? Det avslører jeg ikke her. men hans Rosamond er nok av et annet slag kvinner enn Dorothea, vakker, men for en George Eliot kvinne-karakter er nok ikke bare det tilstrekkelig.....
Dette er en klassiker som er vel verdt å lese - DVD filmen bør komme i etterkant, skjønt den står bra på egne ben også.
Det er merkbart at George Eliot naturligvis er påvirket av sin samtidige Charles Dickens (1812-1870) - persongalleriet kan minne litt om de dickenianske figurene, den lange "serial"-fortellingen likeså, men på den annen side har hun skapt sin egen særegne stil - ingen tvil om det.
Et pluss i denne BBC serien er skuespillerprestasjonene - her er det engelsk kvalitet som gjelder - karakterene preges av personlighet og realisme - en studie for seg bare det. 

Noe annet som fungerte fint i filmen, er romansen mellom Dorothea og Will - den fikk til og med en realist og til dels anti-sentimentalist som meg til å smelte - musikken som ledsaget disse scenene var som skapt til å sette en i den rette stemningen - joda - jeg tålte den love-storyen

Dette er bare en ørliten smakebit på Middlemarch, et lite glimt inn i dens verden - med håp om at det vekker nysgjerrigheten hos noen - man vil ikke angre det om man dukker ned i denne store klassikeren.

Her noen bilder fra filmen:

Disse to er nok mine favoritter i filmen, i tillegg til dr.Lydgate

 
Middlemarch-Google
Romanen verdsetter jeg til terningkast:6
DVD-filmen får terningkast:5+


Her er et par fine video-klipp fra DVD filmen jeg så:

No comments:

Post a Comment