Friday 11 November 2016

Tanker om Birgitta Jónsdóttir - islandsk poet - politiker og aktivist

Birgitta Jónsdóttir - 2011 - Foto:RandiAa©
Kom til å tenke på mitt første møte med denne spesielle islandske damen da hun dukket opp hos Skavlan - fredag 11.11.2016.
Jeg møtte henne første gang på Kapittel 11, Litteraturfestivalen i Stavanger - 
Birgitta Jónsdóttir var et nytt og spennende bekjentskap for meg da -  En allsidig dame fra Island: journalist, poet, parlamentsmedlem, aktivist og med WikiLeak-tilknytning. En modig talskvinne for ytringsfrihet og et åpent samfunn. Egen blogg-side har hun også. Her leser hun egne dikt en suggererende opplevelse.
Da Birgitta kom på TV hos Skavlan i kveld fikk det meg til å tenke på mine tidligere møter med denne spesielle og fryktesløse damen. Allsidig er hun også - politiker, aktivist, poet og samfunns-kritiker. Hun er født på Island 17.april 1967 - i 2009 ble hun valgt inn på Alltinget for Borgarahreyfingin. Fra 2013 har hun representert Piratpartiet (Píratar) - partiet ble grunnlagt i 2012 - i 2013 hadde partiet ca 5% av stemmene til Alltinget, men nå har det blitt et ganske stort parti som gjør seg gjeldende.

Det blir sagt at hacker og pirat-politiker Birgitta har revolusjonert islandsk politikk
Birgitta er også kjent for at hun drev et samarbeid med  Julian Assange og WikiLeaks.

Birgitta Jónsdóttir på Kapittel 11 - Foto:RandiAa©
Kapittel 11: Birgitta Jónsdóttir skulle ta opp problematikken rundt "den frie og ubundne journalistikken". Her holder hun det såkalte
"Aftenbladforedraget" - Hun kom med mange tankevekkende momenter, hun pekte blant annet på den vanskelige balansegangen mellom det private og alle spor vi la igjen om oss selv i dagens data-sentrerte verden. "We leave a lot of traces", minnet hun om - hun snakket om web-sites og Facebook og "Internet needs to be tamed". Birgitta var en av de første Islandske poeter med egen web-site.

Birgitta Jónsdóttir hos Skavlan - NRK1
Hos Skavlan i kveld (fredag 11. november 2016) ble det et nokså hissig møte mellom Birgitta og Julian Fellowes (forfatteren av Downton Abbey og Belgravia) - det gikk så langt at hun flere ganger kastet ut "Shame on you!" over Fellowes - Jeg ser hun fortsatt - 5 år etter at jeg traff henne første gang - har den samme glød, idealisme og engasjement som før.
 
Mer på Skavlan her

 

2 comments:

  1. Genuint usympatisk kvinne.

    "Seek first to understand before being understood"

    ReplyDelete
  2. Å påstå at Julian Fellowes ikke forstår "de andre" finner jeg dypt opprørende.

    Downton Abbey evnet på en glimrende måte å illustrere livene til mennesker som strever (fattige tjenere, middelaldrende som ikke lenger er attraktive, homofile i en tid hvor homofili var forferdelig, kompetanse som ikke lenger er etterspurt i en verden i forandring). Bravo til Julian Fellowes og buuu til heksa fra Island

    Takk til bloggeier for å gi meg sjansen til å si dette!


    ReplyDelete