Monday 16 November 2020

Tanker om bok - Aldri en dag uten bok

Bøker blir en lidenskap - de leses, lyttes, beskues, diskuteres, drømmes om og gjemmes på i erfaringer.... - noen ganger omtales de også. Men dessverre greier ikke omtalene mine å holde tritt med lesefarten min - det leses ofte tre, fire bøker i uken. Heldigvis kladder jeg litt notater etter hver leste bok - og en og annen dag når tiden til en travel pensjonist tillater det, så "forfattes" en "Tanker om bok"-omtale fra meg. Men omtaler er litt tidkrevende, i hvert fall for meg, er vel litt for pirkete av meg - det tar gjerne tre "arbeidsdager" å lage en "Mine tanker om...."- bloggpost - og dessverre kommer ikke alltid omtalen rett etter en lest bok - det kan gå måneder før de får sin plass i bloggen. Men så er jo dette bare en hobby da - en slags repetisjon for meg selv av en bok lest, og i tillegg med et ønske om å spre leseglede og leselyst. Her er en av boklistene mine over leste bøker i år - jeg håper å omtale noen av disse, pluss ca 30 andre jeg har på en annen liste:

Noen av bokhyllene mine skulle trenge litt opprydding også.....

Her har jeg en annen bloggpost som uttrykker glede over bøker.

Ønsker alle en riktig god Bok-høst!

8 comments:

  1. Sånne innlegg elsker jeg å lese,for det er artig å se hvordan andre "jobber". Kjekt å se listene dine og få et glimt av bokhyllene. Selv har jeg i år begynt å føre liste over bøkene jeg har lest i et Excel-ark. Men det var jo veldig smart å ha med en merknadsrubrikk og ikke bare terningkastet.

    Kjenner meg igjen i det med at det er tidkrevende å skrive omtale på bloggen,for meg tar det alt fra 3-6 timer,av og til mer. Det er vel en av grunnene til at jeg ikke har orket å blogge så mye det siste året. Men samtidig er det jo veldig kjekt å drive litteraturformidling og prate med andre om bøker en har lest.

    Det å skrive litt om en bok i etterkant eller å diskutere boken gjør jo at man får mer ut av litteraturen også. Men det skal litt til å rekke å skrive om alt også,i hvertfall når man leser såpass mye.

    ReplyDelete
  2. Takk for hyggelig kommentar Beathe. Jeg synes da du skriver omtaler både titt og ofte. Jeg misunner de som er så disiplinerte at de skriver omtale rett etter at en bok er lest. Egentlig har jeg på PC’n veldig fyldige, detaljerte lister over alle bøker lest, alfabetisk. Med bilde av boken, dato lest, hvordan anskaffet, biblioteklokaler osv. I tillegg terningkast og noen stikkord. Så har jeg også en mappe på PC kalt Bloggposter under arbeid, der er kladdnotatene mine. Notatet blir slettet når omtalen blir blogg-ført. Nesten heltidsjobb dette om man fulgte opp med alle leste bøker.
    Randi

    ReplyDelete
  3. Hei Randi, veldig kjekt å "komme på besøk" hos deg. Jeg har flere ganger lurt på hva du leser, siden jeg vet at du leser mye mer enn det du blogger om. Artig å se oversikten din, har aldri tenkt over å leite etter en sånn på bloggen din, kanskje du har en.
    Ha en kjempefin dag, håper det fine været fra helgen har holdt seg hos deg, her i Bergen regner vi vekk om dagen :)

    ReplyDelete
  4. Takk for kommenrar, Tine - Den oversikten er nok altfor omfattende til å legge ut her - kikker nettopp på den, et word-doc: 81 sider og en tabell som ligger med 10003 linjer, men den går jo over noen år da, stort sett de siste 10 årene i den. Ha en fin uke - nå er jeg akkurat på vei til å dra i marka, treningstur med noen trim-venner - frisk luft og mye plass til avstand.

    ReplyDelete
  5. Jeg henger meg på og roser deg for systematisk arbeid og fantastisk gode omtaler. Skjønner at det ligger mye arbeid bak disse. Ønsker deg en fin uke, i regnet som skal komme.Er på Smøla og besøker mitt gamle hjem, som dattera mi har kjøpt. Rart å se at det omformes til å bli hennes.

    ReplyDelete
  6. Takk for kommentar Åslaug - (Jeg er litt opphengt på å ha kontroll på alt) - Smøla er flott ja, men kan vel være noe værhardt på høsten. Ser ganske bra ut her idag - skal gå av gårde nå, (siste Flatland på øret, det første stykket, til jeg møter de andre). Fin uke til deg også....

    ReplyDelete
  7. Skulle ønske jeg var halvparten så organisert som deg Randi :-) Kjekt å lese. FOrtsatt fiiin dag i regnet (ihvertfall her lenger ned på vestlandet...)

    ReplyDelete
  8. Takk for kommentar Marianne - du er nok mer organisert enn meg på andre områder. (Jeg er helt utafor på "huslige" områder)

    ReplyDelete