Saturday 11 December 2021

Tanker om hefte - Juleroser 2021 - Julehefte - Herborg Kråkevik

Mitt fineste julehefte - et lite kunstverk både i tekster og illustrasjoner.
Tittel: Juleroser 2021
Forlag: Det norske Samlaget og Storyhouse Egmont
Redaktør: Herborg Kråkevik
Redaksjon: Maren Ingeborg Hvamstad og Ann-Mari Volden
ISBN: MA521114
Format: Heftet
88 sider
Eksemplar fra forlaget

 Mine tanker om Juleroser 2021: 

Så er det her igjen da - mitt fineste julehefte - jeg har fulgt det fra starten Julen 2015 - og gjennom juleutgavene 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, og dette siste, 2021 - det blir 7.året. Lesingen skal egentlig gjemmes til julaften, eller mellomjulen, men jeg må alltid ta en rask bla-gjennom-kikk med det samme det kommer. Slik også i år.
Juleroser bygger på en gammel tradisjon, fra den tiden da julehefter var den store kulturelle opplevelsen i hjemmet. (Jeg skrev litt om dette i en tidligere omtale - tradisjonen bygger på et litterært julehefte som ble gitt ut i årene 1881 til 1944 - det het også Juleroser)

Det som er så spesielt med juleheftet Juleroser, er kvaliteten - så gjennomført både i bilder og tekst - det er faktisk et lite kunstverk - det ser man allerede av forsiden. Redaktøren har vært Herborg Kråkevik i alle utgavene.

Herbjørg Kråkevik og Juleroser - klipp fra forlagets side
Hun har samlet mange kjente forfattere og kunstnere til å stille med bidrag til juleheftet - her er innholdslisten navn og titler borger for fine lese-opplevelser:

Heftet er prydet med mange vakre fotografier og illustrasjoner - og  også i år finner vi flotte trykk vedlagt heftet  - det er tre av dem og mange vil nok rett og slett ramme dem inn  - de er en pryd for øye - her er ett av dem:

Jens Bjørneboes vakre dikt Natten helt i starten slår an tonen:
Herborg Kråkevik gir en fin velkommen-innledning til heftet – det setter oss i den rette stemning. Og Agnes Ravatn – Duren frå en hjullastar – måtte jeg forhåndslese – liker så godt hennes nynorske ”språkdrakt” - og dette var en interessant og fin tekst.
Tekster og forfattere gir en fin blanding av gamle tradisjoner og mer moderne julerelaterte tekster - blant annet kommer Karoline Krüger med en nyskrevet julesang (ss.16-17) - her får vi både noter og teksten - stemning og trøst i denne - første verset lyder:
Syng sang, syng en gang
Syng en sang som lyser
La den varme som en ild
La den finne veien til
mennesker som fryser
Karin Boye gir oss diktet Julen 1939 (s.19) – det er både vakkert, mystisk og litt dystert – men med håp i siste linjer: ”I någon bortglömd vrå – av verden som förödes, er det et barn som födes, ett löftesbarn på halm og strå" - passer godt i disse pandemi-tider....
Litt utradisjonell og morsom er også Edvard Hoem sin tekst Jul i Roma 1980 (ss.29-33) – Dag Solstad og Edvard Hoem var først i 30-årene og i en periode av livet uten en trygg kjernefamilie - de to slår seg sammen reiser til Roma og feirer en ikke hjemme-koselig og tradisjonsrikt jul der – Hoem får en ”vittig” hilsen hjemmefra om å hilse paven – og sannelig ble det ikke til et møte med paven også!
Alfred Fidjestøl har intervjuet Åge Aleksandersen - Julelys og varme (ss.37-41) - og her ligger det virkelig mye varme i Åges julebetraktninger  - han har ikke skrevet en ny julesang i år, men mange av sangene hans har jo religiøse temaer eller referanser - (sitat fra intervjuet s. 41): "Det slår Åge Aleksandersen at han eigentleg har laga ganske mange songar med bibelske tema og referansar, men ofte med brodd mot korleis religionen er blitt forvalta"
Ellers blir jo en av hans mest kjente sanger - Lys og Varme - ofte brukt for å skape stemning og medmenneskelighet og varme.....
Da skal jeg ikke lese mer i Juleroser foreløpig eller avsløre flere av tekstene  -
Konklusjonen er den samme i år som foregående år - dette er et julehefte som gir ekstra julestemning i familien og hjemmet. Her blar vi litt i Juleroser.
Terningkast: 6

For tre år siden begynte Herborg Kråkevik tradisjonen med Barnas Juleroser også - det passer for barn mellom 6 og 12 år - eller yngre også med hygge-lesestund sammen en voksen-person. Barnas Juleroser består av 64 sider med flotte illustrasjoner, tegneserier og tekster - litt gammelt og nytt her også - så absolutt høy kvalitet med kjente bidragsytere
Terningkast:5

Her er et lite videoklipp fra Barnas Juleroser:

 

Flere omtaler av Juleroser:
Barnas Juleroser 2018
Barnas Juleroser 2019
Juleroser 2015-2016-2017
Juleroser 2019   
Juleroser 2020
Juleroser 2021
Barnas Juleroser 2021 

 

 

6 comments:

  1. Disse heftene fikk jeg i går og har bladd litt i det jeg også. Leste teksten til Agnes Ravatn og tårene trillet her hos meg for det viser seg at Martin var i slekt med et tantebarn av meg. Ravatn skriver jo godt som vanlig.

    Ser frem til å lese mer om litt.

    Ha en fortsatt fin førjulstid, Randi 🙂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi, det var interessant - ja, det var en fin tekst. Mye bra både av tekster og illustrasjoner i disse heftene - riktig kunst-skatter, jeg har fulgt de helt fra starten. Fin førjulstid til deg også Beathe....

      Delete
  2. Jeg fikk også disse, de lå og ventet i postkassa da jeg kom hjem i går kveld. Ble så glad for det, også at Barnas juleroser var med. Det skal bli med oppover i pakken til barnebarnet mitt:)

    ReplyDelete
  3. Så bra. Ja, disse er nydelige. Skaper fin julestemning. Og bra at du er kommet vel hjem.

    ReplyDelete
  4. Det er bra du skriver om disse julerosene Randi, for jeg har falt ut av Samlagets mailingliste, så da blir de ikke lest. Utrolig at Kråkevik klarer å fornye seg til hver jul, og at bøkene alltid er like gode.
    Ha en fin søndag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alltid en god del nytt stoff i Juleroser - i skjønn forening med en del gammelt.Ellers har jeg ikke plass til flere bøker, så jeg låner fra BookBites - faktisk ikke så lang ventetid. Nyordningen gjorde det slutt på filer fra Lydbokforlaget, dessverre - omtalene forsvant også. (Hadde visst et par hundrede der)

      Delete