Saturday 14 January 2012

Mine Proust-betraktninger 14: Filming av Marcel Proust's verk - Del 1 - À la recherche du temps perdu

Stadig dukker det opp noe Proust-relatert, og det vekker selvsagt alltid min nysgjerrighet. Fjerde januar fikk jeg en melding fra kollega-venninne Hildegunn:"Tenkte jeg skulle varsle om at hvis du har den franske kanalen TV5, så sender de i kveld onsdag kl 23 og fredag kl 20 en filmatisering av A la recherche... av Proust" - I og med mitt ankelbrudd og stasjonære tilværelse, får jeg tid til litt mer TV-titting nå. Fransk TV5 har ikke norsk eller engelsk teksting, og min fransk er nokså begrenset - likevel synes jeg at jeg fikk med meg det mest vesentlige i denne todelte TV-filmen - sannsynligvis fordi jeg nå kjenner verket gjennom en god del lesing og skriving rundt mitt lille "Proust-prosjekt".
Her har jeg valgt et viktig situasjons-bilde fra filmen: Madeleine-kakene som dyppes i Lindeblomst-te - et viktig element for å komme på sporet av den tapte tid... 
Regi: Nina Companeez
Vi finner i noen av hovedrollene:
Dominique Blanc, som Madame Verdurin
Valentine Varela som Duchesse de Guermantes,
Bernard Farcy som Duc de Guermantes
Didier Sandre som Baron de Charlus
Eric Ruf som Charles Swann
Jean-Claude Drouot som maleren Elstir
Catherine Samie som bestemor
Dominique Valadier som moren
Caroline Tillette som Albertine
Micha Lescot som fortelleren/Marcel
Nina Companeez har tilpasset Prousts verk til en film for TV i to deler.  Den ble innspilt hovedsakligi Paris og Cabourg.
Vi møter fortelleren Marcel ca 20 år gammel rundt år 1900. Her er  han fremstilt som en beskyttet middelklassesønn, moren og bestemorens kjærlighet og beskyttelse kommer sterkt frem i filmen. Hans nevrotiske, følsomme personlighet kommer tydelig frem.
20 år senere, etter første verdenskrig møter vi han igjen sterkt preget av sykdom men han memorerer tidligere episoder av livet og personer som har stått han nær, trer på en drømmeaktiv måte inn i historien igjen…og filmen slutter med at han starter å skrive sitt liv før han dør.
Denne filmen har mange vakre scener og en god atmosfære og stemning, likevel faller den igjennom på mange måter…det virker som om den prøver på noe stort som ble mislykket - den er ujevn og det som virket mest negativt på meg er hovedpersonen som ikke var helt den Marcel jeg har forestilt meg...dette tippet litt over på den komiske siden, en slags Mr. Bean-figur.

 
Her er noen bilder fra TV-filmen:

Ujevnhetene ved denne TV-filmatiseringen gjør det vanskelig å vurdere den.Stemning, atmosfære, "scenery" og enkelte av rollefigurene fortjener terninkast 5, mens andre rollefigurer falt heller uheldig ut og fortjener ikke bedre enn 3. Likevel - jeg hadde stort utbytte av å se denne filmatiseringen - kanskje det var mest gleden over "gjenkjennelsen", alt det jeg husket fra verket som tross alt var kommet med i denne filmatiseringen. Derfor vil jeg helhetsvurdere den til:
terningkast: 4
Her er  et video-klipp som kanskje illustrerer noe av min oppfatning:
Se også:
Filming av Marcel Proust's verk Del 2

1 comment:

  1. Lenge siden jeg har Proust-et nå. Men der kom det et lite tilskudd til Proust-prosjektet mitt, takket være Hildegunn.

    ReplyDelete