Sunday 8 January 2012

Tanker om bok - Julie Orringer: Den usynlige broen - Del 1


Da har vi valgt bok for januar-februar i Lese-Forumet. Det ble denne, som først ble foreslått av Sissel, og denne gangen kom støtten raskt fra de andre i Lesesirkelen. Likevel tok vi en demokratisk avstemming fra en liste som i utgangspunktet bestod av alle disse:
Borderline av Liza Marklund
Dager i stillhetens historie av Merete Lindstrøm
Dei tek ikkje tran i Texas av Sigmund Falch
Den usynlige broen av Julie Orringer
Det dyrebare av Linn Ullmann
En svunnen tid/The Distant Hours av Kate Morton
Glitre av Marit Opeide
Gravlunden i Praha av Umberto Eco
Huset du elsket av Tatania de Rosnay
Imot naturen av Tomas Espedal
Jeg kan se i mørket av Karin Fossum
Jeg skal gjøre deg så lykkelig av Anne B. Ragde
Lykkeprosjektet av Gretchen Rubin
Mannen i Mongomery Street - Portrett av en norsk emigrant av Karin Sveen
Min kamp 6 av Karl Ove Knausgård
Nonnen av Simonetta Agnello Hornby
Saganatt av Frode Grytten
Simon og eiketrærne av Marianne Fredriksson
Tredve dager i Sandefjord av Vigdis Hjort
Tysteren av Jan-Erik Fjell


Listen ble videre redusert til disse vi stemte over:
Borderline av Liza Marklund
Den usynlige broen av Julie Orringer
Det dyrebare av Linn Ullmann
En svunnen tid/The Distant Hours av Kate Morton
Jeg kan se i mørket av Karin Fossum
Saganatt av Frode Grytten
Simon og eiketrærne av Marianne Fredriksson
Tysteren av Jan-Erik Fjell


Da alle hadde stemt, og Orringer fikk flertall, kunne jeg sette opp en "tråd" for bok og forfatter i lese-forumet.
Og litt bakgrunns-stoff ble som vanlig fremskaffet:
Wikipedia
o.a.kultur
Forfatterens side
Fra forfatterens side
Kikk i forfatterens "Notebooks" 


Forlag:  Gyldendal
Språk:  Bokmål
Format:  Innbundet
Utgitt:  2011
Antal sider:  714

Den Norske Bokdatabasens omtale:
"Paris, 1937: Andreas Lévi, en ung jødisk arkitektstudent, ankommer fra Budapest. Med seg har han et mystisk brev som han har lovet å levere til den vakre ballettdanserinnen Klara. Han innleder et forhold til Klara, og blir samtidig innviklet i en mørk hemmelighet som skal komme til å forandre livene deres for alltid".

Forlagets omtale:
"En uforglemmelig historie om tre brødre, og en stor kjærlighetsroman fra andre verdenskrig med Budapest og Paris som bakteppe. Paris 1937: Andras Lévi, en ung arkitektstudent, ankommer fra Budapest med et stipend, en enkel koffert og et mystisk brev han har lovet å levere til en C. Morgenstern på rue de Sévigné. Her treffer han den unge enken og ballettdanseren Klara og forelsker seg hodestups. Men Klara bærer på en mørk hemmelighet, og når hun innvier Andras i den, tar livet hans en ny vending. Samtidig rykker Europa stadig nærmere krigen. Og mens Andras forsøker å skape en tilværelse i Paris, reiser hans eldre bror Tibor til italienske Modena for å studere medisin, og hans yngre bror slutter skolen for å følge kunstnerdrømmen om et liv på scenen. Da krigen bryter løs, blir de alle kastet ut i usikkerhet. Fra den ungarske landsbyen Konyár til de storslåtte operahusene i Budapest og Paris, fra den bitende kulden på Andras‘ loftsrom til den varme lidenskapen hos Klara i rue de Sévigné, fra den håpløse karpatiske vinteren til det skjebnesvangre livet i arbeidsleirene; Den usynlige broen forteller historien om kjærlighet satt på prøve, om en jødisk families kamp mot tilintetgjørelse og om tre brødre for alltid bundet sammen av felles historie.Julie Orringer har skrevet en stor roman med en voldsom emosjonell kraft; en roman om familie, kjærlighet og krig. Den er fremragende konstruert, praktfullt skrevet og umulig å legge fra seg. Den usynlige broen er nok en bekreftelse på Julie Orringers posisjon som en av dagens mest imponerende unge, litterære stemmer".



Egne betraktninger:

Denne finnes ikke i lydbok foreløpig, så jeg måtte "ta til takke med" papirutgaven. Jeg har bare lest 80 sider enda, så jeg kommer tilbake med min egen vurdering når boken er ferdiglest. Mitt første inntrykk er i hvert fall at Orringer er en god forteller….dernest lurer jeg litt på hvor autentisk hennes skildring av Paris på slutten av 1930-tallet er. I hvert fall er det morsomt å høre om alle de interessante stedene i Paris hvor jeg selv har prøvd å gjøre meg kjent  - en del spenning har hun øyensynlig lagt opp til også, så disse 714 sidene tror jeg ikke det skal bli vanskelig å fordøye.
Det vanlige er at vi diskuterer boken litt underveis i lese-prosessen, da uten å avsløre for mye av historiens spennings-momenter. Deretter blir vi enige om en dato for den avsluttende diskusjonen. Rundt denne romanen vil jeg tro det blir en god del interessant å ta fatt i…..

Mens jeg sitter stasjonær med gipset fot og ikke kan gå og lytte til lydbok, har jeg prøvd å disiplinere meg litt og sette opp en "papir-bok-kvote" for hver dag. Nå er jeg så godt som ferdig med Del 1 - og har hygget meg på skøyteisen i Bois de Vincennes med madame Morgenstern og Andras. Orringer  kan fortellerens kunst. Man føler nesten man er der..og kjenner den gryende interessen og sitringen Andras føler i nærheten av Claire/Klara. 
Fra tradisjonelle student-dager går det mot et klimaks i slutten av Del 1, Andras deltar på møte i i Le Grand Occident - med slagord som "stopp de franske hitleristene". (s.125) - vi merker tegnene på et stigende jødehat. Samtidig følger vi utviklingen av det intense forholdet mellom Andras of Klara - og vi øyner at Klara har en mørk hemmelighet i sin fortid, en hemmelighet knyttet til datteren Elisabeth?
Da er jeg klar for Del 2

En liten rundtur til fine steder i Paris ble det også....her er et lite utvalg jeg dvelte litt ved:
Rue de Sevigne der Klara bor
Théâtre Sarah Bernhard  - heter i dag Théâtre de la Ville
Synagogue de la Victoire

Var det her Andras bodde? Fra gaten kan man skimte Notre Dame
Det kommer mer etter hvert........

Julie Orringer: Den usynlige broen Del 2

6 comments:

  1. Dette var et interessant innlegg. Jeg likte boken veldig godt og synes ekteparet Risvik har gjort en fin oversettelse. Som deg synes jeg Orringer er en veldig god forteller. Er spent på hva du tenker om boken når du er ferdig.

    ReplyDelete
  2. Takk skal du ha, Bokelskerinnen....jeg var kanskje litt skeptisk i begynnelsen; er litt på vakt for litteratur som kan virke sentimental og klisje-betont...men foreløpig så har jeg ikke fått det inntrykket. Er også overrasket over hvor godt kjennskap forfatteren har til Paris, det virker ganske realistisk og autentisk - også interessant at en kvinnelig forfatter skriver så bra ut fra en mannlig-hovedpersons synsvinkel.

    ReplyDelete
  3. Jeg synes denne romanen har mange kvaliteter, blant annet det at den ikke er full av klisjeer slik som historiske romaner kan være. Jeg tror også at den i langt større grad enn andre historiske romaner, dem som noen ville kalt dameromaner, appellerer også til menn. Jeg følte også at den historiske researchen var god.

    ReplyDelete
  4. Interessant at du nevner dette med "dameromaner"..jeg er litt "anti" når det gjelder den "sjangeren"; men jeg sitter ikke med følelsen av at denne kommer i den kategorien.

    (PS. Fikk et hint fra en at det legger seg noen forstyrrende bilder over teksten i bloggen min, ser ikke det selv, men er det andre som oppdager noe slikt???)

    ReplyDelete
  5. Da har jeg fått rettet opp dette med bilder som ruller nedover tekst - (Tester bare klokkeslettet for innlegg-kommentar, det har gått litt i surr for blogspot i det nye året)

    ReplyDelete
  6. skrevet 17.14 så blir det 08:13

    ReplyDelete