Thursday 12 March 2015

Tanker om bok - John Williams: Butcher's Crossing


Tittel: Butcher's Crossing
Forfatter: John Edward Williams
Forlag: Vintage
Serie: Vintage Classics
Språk: Engelsk
Heftet
År:2014 - først publisert 1960
Isbn: 9780099589679
Antall sider: 326 

Bok-cover - baksiden

Mine tanker om Butcher's Crossing:

Da har jeg lest min tredje bok av John Williams - og sannelig - det er også tredje gang han overrasker meg - denne var jo på sin måte like god som Stoner, helt annerledes, men like velskrevet - vel kanskje ikke så annerledes likevel - noen av temaene i denne er også identitets-leting og selv-realisering. Jeg har vel aldri vært noe spesielt tilhenger av å lese "western-bøker", har vel knapt lest en - men min nysgjerrighet på John Williams overskred den barrieren - og denne hadde nok noe mer enn det jeg har forbundet med en "western". Uvilkårlig så skjeler jeg litt til andre påvirkningskilder, og andre forfattere når jeg leser en ny forfatter. Med Butcher's Crossing kom kanskje Ralph Waldo Emerson og "transcendentalism" meg først i tankene. (Om Emerson's Nature) Hovedpersonen William Andrews "rømmer" fra Harvard University (samme universitet som Emerson var knyttet til) - han er tiltrukket av tanken om "get back in tune with the natural world" - og blir en slags pioner på vei inn i "the frontier zone", (beklager, bruker en del engelske uttrykk i denne omtalen, jeg leste boken på engelsk) 
Manndomsprøver og "kamp" med naturen fikk meg også til å tenke på forfatteren Ernest Hemingway. - Først kanskje på hans såkalte  Initiation stories ("innvielses" historier - det handler om å "bli en mann") med Nick Adams som hovedperson.  Will introduseres til villmarken, til naturen til manndomsprøver i naturen, liv og død-kamp - en erobring av naturen som en parallell til erobring av kvinnen Will er tiltrukket av - Slik Nick Adam ble introdusert til ulike fasetter av livet og tilværelsen, veiledet av sin far, slik blir Will i denne romanen veiledet på en måte av Miller.  Nick Adams gjennomgikk en utvikling som innebar "tapt uskyld", det samme skjedde med Will Andrews - han dro av gårde som en romantisk "emersonist" fra Harvard på leting etter en illusorisk, vakker verden i pakt med naturen - på veien var det nok en del illusjoner som brast - en uskyld som blant annet forsvant med sjokket over å se de flotte, stolte dyrene som dundret over prærien  for så i neste øyeblikk å bli slaktet ned og gjort om til livløse, groteske kadaver - ikke bare en gang skjedde det, men tusenvis av dyrene endte slik i løpet av en måneds tid.
Også uten å dra det for langt, finner jeg en del tråder å trekke til Hemingways The Old Man and the Sea 

Den store manndoms-bragden til den aldrende fiskeren, hans kamp for å fange den gigantiske sverdfisken - å realisere seg selv som mann og beherske naturen og elementene - (og så er det ikke noe igjen av den flotte fisken når "reisen" er slutt)
Slik ble det også for Will Andrews - vesten og illusjonene ble til noe annet etter "ekspedisjonen" - hva skjedde med buffalo hudene….og den vakre kvinnen han forelsket seg i? Var hun den samme da han kom tilbake etter ekspedisjonen? -  Hva som skjedde skal jeg ikke røpe - men vi undres: hvor går veien for Will Andrews etter hans reise vestover?
 

Jeg satt også med en følelse av at John Williams sannsynligvis må ha påvirket Cormac McCarthy - (Jeg har lest en del av han, og vil senere omtale noen av bøkene hans) - Jeg tenker da spesielt på Blood Meridian (Blodmeridianen) - Om the Kid, unggutten som slår seg sammen med Galton-gjengen og herjer med indianer-skalperinger på den meksikanske-amerikanske grensen på midten av 1800-tallet. (Men her har McCarthy en noe annerledes historie fylt med ondskap og grusomheter - men også the Kid bærer med seg en bibel i villmarken, slik Charley Hoge gjorde)
 

John Williams ser ut til å avmystifisere de gloriøse western-storyene i denne romanen.
Will Andrews setter ut på eventyr i villmarken der vest, og drømmer om et annet liv enn Harvard-studier kan gi han - letingen etter buffalo flokken starter - og farene står i kø for de fire mennene som er på leting av buffaloer på 1870 tallet i Kansas og Colorado - og småbyen Butcher's Crossing er stedet der det starter for William Andrews som søker naturen i stedet for "sivilisasjonen". Samtidig som han opplever og utforsker naturen, blir reisen også en utforskning av hovedpersonen selv.
I tillegg står jakten på buffalo sentralt i historien - den kan vel sees som et symbol og eksempel på menneskenes utnytting av naturen og levende organismer på jakt etter profitt og materialisme.

En romantisk illusjon som brast:
The Rocky Mountains, Lander's Peak - 1863 - av Albert Bierstadt
(kilde)
På pioner-ferden i villmarken var Miller  eksperten og veilederen for William  - ryktet om buffalo-flokken og fortjenesten på tusenvis av huder lokket dem - William Andrews har startkapital å sette inn - to andre er også med på ekspedisjonen, det er Charley Hoge, han mangler en hånd  - den mistet han i en tidligere ekspedisjon, men greier seg godt når han får whisky, og har sin bibel med seg, Fred Schneider må også være med, for han er eksperten på "flåingen" og vil innvie Andrews i dette.
På ferden utsettes disse fire for store påkjenninger - vannmangel, utmattelse, isolasjon - og midt i den store buffalo-slaktingen glemmer de tid og sted, blir overrasket av vinteren og store mengder snø som isolerer dem i ødemarken i seks måneder.
John Williams gir en glimrende beskrivelse av kampen for tilværelsen og kampen for å overleve - og i symbolsk betydning handler vel også dette om livet generelt - de sjansene og mulighetene man har, og de "hjelperne" man knytter forbindelse med underveis.
Beskrivelsene er glitrende livaktige, det er nesten så vi føler villmarken på kroppen, hører "tordenen" av buffalo over prærien og kjenner luktene - For  Williams ble denne romanen et vitnesbyrd om at den romantiske "West" bare har vært en besnærende illusjon - han bruker hovedpersonen Will Andrews til å bære vitne om at denne reisen til villmarken i Colorado ikke ble slik han hadde drømt om da han var i sitt trygge Boston, Massachusetts.
 

Utrolig at denne romanen ikke fikk den helt store anerkjennelsen da den ble publisert i 1960 - den er jo et storverk!
Også denne romanen av John Williams vil forbli en uforglemmelig leser-opplevelse.
Terningkast:5
 

Mine omtaler av John Williams romaner:

2 comments:

  1. Takk for tips! Jeg har faktisk ikke lest noe av Williams, ei heller Stoner (det er mulig jeg er den eneste selverklærte leseglade i Norden som ikke har gjort det). - Men etter Blodmeridianen kjenner jeg trang til en lengre pause fra ville vesten. Puh.

    Ellers: Det er så deilig med dine referanser til litteratur før og etter, sammenligninger og øvrig kontekst. Der har mange av oss VELDIG mye å lære.

    ReplyDelete
  2. Takk skal du ha Ellikken - Stoner kan du "trygt" lese ja. Den er helt spesiell - den romanen er en favoritt hos meg.

    ReplyDelete