Saturday 3 November 2018

Tanker om film - La den rette komme inn: filmatisering av John Ajvide Lindqvist sin roman av samme navn

En nifs vampyr-film med underliggende mening - den bygger på John Ajvide Lindqvist sin debut-roman - nå er han filmaktuell med Grensen
Jeg leste boken også - gitt ut på Damm forlag 2005, 521 sider ISBN13 9788204104960

Mine tanker om La den rette komme inn:

Fantasy filmer eller bøker har jeg aldri vært særlig interessert i, men jeg lot en gang (07.10.2010) denne filmen få en sjanse - boken også. Jeg lånte DVD på biblioteket - ble minnet om den nå, da forfatteren av boken (John Ajvide Lindqvist) var gjest hos Skavlan i kveld (03.11.2018). Dette var hans debut-roman - og nå er han aktuell med filmen Grensen
Kort om handlingen: Vi er i en forstad til Stockholm i året 1981 – en tenårings-gutt blir funnet drept med halsen overskåret, og blod borte fra kroppen – uhyggen sprer seg blant befolkningen, flere drap skjer -  men gutten Oskar blir tiltrukket av mysteriet – og blir blandet inn i dette. Oscar har sine problemer – han er ensom, han blir mobbet, foreldrene skilte seg – hevn blir også et tema i romanen.
Så flytter Eli inn som nabo, like gammel som Oskar - hun er også ensom - da er de to sammen  som støtter hverandre.
Jeg leste boken og så filmen fordi den ble anbefalt på en litterær lunch på mitt lokale bibliotek – jeg ble litt nysgjerrig på den.
Den hadde en trist, melankolsk stemning..det var det som gjorde den vakker synes jeg..rart egentlig med det vakre i dette groteske, og mobbingen og ensomheten og alt det vonde...så hadde den likevel en viss skjønnhet over seg; det må jeg vedgå.
Vemodig og vakker på mange måter, men jeg ble noe opphengt i at det var en vampyr med, (første gang jeg har lest om en)..og jeg fant ut at det ikke var helt min genre. Filmen så jeg etter boken for å se om det var noe jeg ikke hadde fått med meg, egentlig vakkert laget den også; men som sagt, det er en genre jeg ikke er helt bekvem med.
Jeg har full forståelse for at slike skumle, fantasi-vesener fascinerer mange. Og på en måte hadde nok denne romanen og filmen noe mer ved seg en ren vampyr-film, eller fantasy-film. Her var ensomhet i fokus - og to barn som søkte sammen og støttet hverandre mot kulde og en fiendtlig omverden.
Filmatiseringen var også effektfull med mørk vintertid og fallende snø og ikke minst gode skuespillere, så terningkast strekker seg mot 5


Her er en liten trailer fra filmen:  
John Ajvide Lindqvist talks about the film:

No comments:

Post a Comment