Saturday 29 February 2020

Tanker om bok - Vibeke Klemetsen: Sunn pasta, helt enkelt

Inspirerende matbok med spennende pastaretter - og Vibeke har lagt vekt på å gjøre de sunne også. Her er det lett å finne en favoritt eller flere.
Tittel: Sunn pasta, helt enkelt - Grønn vri på din favorittmat
Forfatter: Vibeke Klemetsen
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 171
Forlag: Gyldendal
Illustrasjonsbilder: Mats Dreyer
Bokmål
ISBN/EAN: 9788205522268

Jeg hadde Lese-eksemplar fra forlaget.
Vibeke Klemetsen - foto: Mats Dreyer - fra Gyldendals side

Om forfatteren:

Vibeke Klemetsen er yogainstruktør, opptatt av helse og sunn livsstil - og sunn mat. Hun har kokkelert på TV og vant MasterChef konkurranse på TV3 i 2013 - og ellers så er hun delvis av italiensk avstamming gjennom Santi-familien, som i fire generasjoner var tilknyttet Nidaros-katedralens restaureringsarbeider. Vibeke er blitt en ekspert på pasta, hun har hatt TV program om sine streiftog i Toscana på jakt etter oppskrifter og de rette pasta-knepene som gir de beste resultater. "Bare Pasta" i Matkanalen

Mine tanker om Sunn pasta, helt enkelt:

Jeg må bare innrømme at jeg er ingen kreativ person innen oppskrifter og kokkelering. Men flere omstendigheter gjorde at dette var en oppskriftsbok som virkelig fanget min interesse - kanskje den setter meg på et bedre spor innen temaet mat og kokekunst. Mitt første møte med denne var på Gyldendals høstmøte i Trondheim, med lansering av nye bøker september 2019. (Scroll ned og finn referat fra møtet mellom Ingar S. Kolloen og Vibeke Klemetsen her).
Interessen for Vibekes bok ble vekket av flere grunner: Jeg har ikke spist pastaretter ofte, men de gangene jeg har smakt det, har jeg likt det. (Jeg er noe kresen i matveien) - og her har sannelig Vibeke greid å gjøre rettene ekstra sunne også, et stort pluss. En annen grunn til at jeg måtte ha denne boken var Vibekes tilknytning til Santi-slekten (som jeg kjente til fra Domkirken), jeg hilste på Vibekes mor og tante under boklanseringer - døtre av Wedel Santi, som hadde vært gipsmakere i Domkirken.

Tilbake til boken og oppskriftene - jeg skal ikke gå i detaljer på oppskrifter, det anbefales å prøve ut disse selv - men jeg skal oppsummere noe av det jeg likte her: Et rikholdig innholdsregister taler for seg selv - og i mange av rettene er det spennende tillegg av grønnsaker og frukter. Tydelige oppskrifter med fine illustrasjons-bilder av Mats Dreyer - og et rikholdig stikkord-register til slutt - det er alltid et pluss for slike bøker synes jeg. Her innholdslisten:
Og her bokens inside-cover - fristende og variert:
Vinterferien med besøk av datter og barnebarn ble en slags innvielse av boken - hvor datteren har kokke-kunstene sine fra, vet ikke jeg, men jeg blir alltid imponert over rettene hun tryller frem - og begge småguttene likte retten de hadde valgt ut. (De gjorde forskjellige valg)
Oppskriftene i boken har noe både for de som spiser kjøtt, og de som holder seg bare til vegetar-retter. Jeg ble overrasket over at det finnes så mye forskjellig pasta å få kjøpt – men boken har også et kapittel om å lage pasta selv, helt fra grunnen – noe som kan være en samlende familie-aktivitet, helt i tråd med italienske tradisjoner.
I rettene vi prøvde var kombinasjonen av pasta og ost og urter og chili helt fortreffelig. 65 oppskrifter finner vi i boken, noen "gamle, tradisjonelle", men de fleste er nye og overraskende.
Her kommer to bilder scannet fra boken - en oppskrift og "pasta"-grønnsaker, og noen fotografier fra vår innvielse av boken. (Bilder av kokken blir ikke publisert....):

 
Vi lager pastasausen - Foto:RandiAa©
Vel-lagret parmesan-ost må til - Foto:RandiAa©
Pastaen kokes i stor kjele, rikelig med vann, ikke for mye salt - Foto:RandiAa©
Velsmakende og enkelt - Foto:RandiAa©
Denne oljen var god, det syntes guttene - Foto:RandiAa©
Jeg la merke til at datteren min fulgte oppskriften ganske nøye og gjorde det helt riktig med koking av pastaen, 7gr salt til 100gr pasta og en liter vann, fosskoke uten lokk - økologisk, god extra -  virgin olivenolje hører også med - vi er enig med Vibeke at alt man kan få i økologisk "utgave" er å foretrekke. Og nykvernet pepper og godt lagret Parmesan setter en spiss på det meste.
Vibeke har virkelig fokusert på å gjøre pastaretter, til litt mer enn "bare" pasta - ved å bruke mye grønnsaker - her er mange forslag til "spiraliserte" grønnsaker, man kan bytte ut vanlig pasta med bønnepasta og linsepasta også.
Konklusjon: 

Dette tror jeg er en matbok som bokstavelig talt vil falle i smak hos mange - se og lag selv. Anbefales
Terningkast:6

9 comments:

  1. For en herlig bok, og flotte bilder du har tatt. Fikk veldig lyst til å lage grønnsakpasta igjen, har utstyret i orden, men det er lenge siden jeg har brukt det. Takk for spark bak Randi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikke brukt pasta noe jeg, men datteren har - så ble det fart i sakene. Utrolig inspirerende bok, og veldig gode retter......

      Delete
  2. Herlig friskt innlegg med spreke bilder. Gode farger. Fikk lyst på pasta, selv om jeg sjelden spiser det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har nesten aldri spist det, men dette var godt - virkelig; og boken er oversiktlig og inspirerende.(Vi var jo på flott lansering av den sammen, Anita)

      Delete
    2. Ja, vi var det. Husket det når jeg leste innlegget ditt.:)

      Delete
    3. Mange interessante lanseringer vi har vært så heldige å være med på ja, Anita - og alltid hyggelig å gå sammen deg.

      Delete
    4. Takk, det samme Randi. Håoer vi får dra på flere slike til høsten igjen.)

      Delete
  3. Flott og frisk bok, ser det ut til å være. Vibeke er fra Oppdal, datter av et par jeg kjenner der. Artig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, tiltalende bok - og Vibeke er også fra Santi familien som i generasjoner var tilknyttet Domkirkens Restaureringsarbeider.

      Delete