Tuesday 1 July 2014

Tanker om bok - Åsa Larsson: Solstorm


Produsert av:Lydbokforlaget
Serie:Rebecka Martinsson-bøkene
Forfatter: Åsa Larsson
Først utgitt: 16.05.2005
Originaltittel: Solstorm
Spilletid: 08:31:34
ISBN Lydfil:9788242132543
Målform:Bokmål
Oversetter:Andreas Eilert Østby
Sjanger:Krim og spenning
Innleser:Andrine Sæther


Boken er gitt ut i 2013 på Gyldendal Forlag. ISBN/EAN:9788205447745

Fra forlagets side:

"Solstorm" er en grøssende god – og sørgelig aktuell – krim om religiøs fanatisme og skjulte motiver. Dette er Åsa Larssons første kriminalroman med Rebecka Martinsson i hovedrollen.

Kiruna, en vinternatt i februar. I den nybygde Kraftkildens kirke blir forsamlingens åndelige leder, Viktor Strandgård, brutalt myrdet midt i altergangen. Neste morgen får stockholmsadvokaten Rebecka Martinsson, som er vokst opp i Kiruna og kjente Viktor, en uventet telefon. Det er søsteren hans, Sanna, som ber om hjelp. Sanna er overbevist om at politiet mistenker henne for drapet, og frykter at noen vil ta fra henne barna. Motvillig vender Rebecka tilbake til den snødekkede barndomsbyen. Hjemkomsten vekker til live sterke følelser, og snart jages hun både av sin egen fortid og av krefter som ønsker å bringe henne til taushet.

Åsa Larsson ble tildelt svenska deckarakademins pris for best svensk krimdebut 2003 for "Solstorm".

Åsta Larsson - Foto av Bengt Oberger

Åsa Larsson (f. 1966) er oppvokst i Kiruna, men forlot byen for å studere jus i Uppsala, og er nå bosatt i Mariefred like utenfor Stockholm. Som sin hovedperson, Rebecka Martinsson, er hun utdannet jurist med spesialområde skatterett. Hun utkom for første gang på norsk i 2004 med romanen «Solstorm», som ble tildelt Svenska Deckarakademins pris for beste svenske krimdebut. Hennes andre roman, «Spilt blod» (Gyldendal 2005), ble kåret til «Årets bästa svenska deckare 2004».

I Sverige har Åsa Larsson oppnådd stor suksess både blant lesere og kritikere, og bøkene hennes er totalt solgt i over 1,2 millioner eksemplarer. De er oversatt til 23 språk.

Mine tanker om Solstorm:

Åsa Larsson har gitt ut disse bøkene:
Jeg har de alle i lyd liggende, men har bare lest to av dem - kanskje de andre tre er verdt å lese?

Solstorm var Åsa Larssons debut roman - jeg begynte kanskje i den gale enden med lyttingen av disse. Altså jeg startet med den siste, Et offer til Molok, som jeg faktisk syntes var OK, tenkte så å starte med "begynnelsen" - svensk krim har jeg gode erfaringer med gjennom forfattere som Stieg Larsson, Camilla Läckberg, Henning Mankell, Liza Marklund, Håkan Nesser for å nevne noen.

Setting og tema i denne romanen burde innby til spenning nok, men den ble noe tam etter min mening - Hadde Knutby affæren kommet et år tidligere enn den gjorde, ville jeg trodd dette var inspirasjonen - men det finnes nok mange lignende historier fra virkeligheten om slikt som kan foregå i lukkede, spesielle religiøse samfunn. Så slik sett er settingen i romanen interessant - persongalleriet kunne også ha vært det, men man blir bare overfladisk "kjent" med hovedpersonene her - jeg synes romanen virker nokså grunn, det fungerte heller ikke helt godt med tilbakeblikkene som var strødd inn her og der, og kanskje skapte mer forvirring enn innblikk i det som har skjedd i fortiden - disse hintene kunne kanskje ha gitt et interessant og spennende innblikk i dette samfunnet og hvordan Rebecka var del i det tidligere osv - men her ble det med noen fattige glimt som ikke var interessant nok fremstilt, etter min mening.

Romanen var heldigvis ikke lang, så slik sett kjedet den ikke direkte - men noe særlig driv, stigning og spenning bød den ikke på - den manglet også en troverdig fremstilling og utvikling av de hovedpersonene som ble viktige i sluttfasen, og ja,  ikke engang slutten og oppklaringen ble noe høydepunkt, eller spesielt overraskende.

Det mest positive for meg, ble kanskje det lille innsynet roman ga av Kiruna og det "motstykke" et slikt avsidesliggende sted blir til storbyen, Stockholm. - (Jeg minnes også et TV program jeg så med forfatteren på besøk til dette hjemstedet sitt - det var nesten mer spennende og givende enn å lese hennes kriminalroman fra stedet). Positivt var vel også at det var rom for kvinnelige hovedpersoner i fremtredende roller som jurister og politietterforskere - men det skulle vel være et opplagt valg i et vestlig, moderne samfunn - skjønt her var det jo også lagt vekt på et "suspect" religiøst samfunn med dominerende maktsøkende menn…….

På det jevne, på det jevne - med en sterk helling mot det trivielle og kjedelige.
Terningkast:3
 

2 comments:

  1. Jeg har ikke lest boka, men sett filmen. Den likte jeg svært godt; og har hatt planer om å lese forfatteren også. Det skal jeg nok, men de ble flyttet et hakk lenger ned i den uendelige bunka av bøker på vent ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan godt tenke meg at filmen gir mer enn boken ja - interessant sted for settingen i hvert fall.

      Delete