Saturday 8 August 2015

Tanker om bok - Agnar Mykle: Til minne - 100 år siden forfatteren ble født i Trondheim 8.august 1915

Foto:1956 - Fred Monclair - Nasjonalbiblioteket
Akkurat i dag - 8.august 2015 - blir det fokusert litt på Agnar Mykle igjen - 100 år siden han ble født i Trondheim. Trondheims mest sentrale forfatter - hevder mange, likevel har han vel kanskje ikke fått all den ære og oppmerksomhet som bør komme en stor forfatter til del - Ikke har han fått en statue i byen, ikke en gate eller plass oppkalt etter seg - så vidt jeg vet.Dagens UKE-Adressa gir forfatteren en god del oppmerksomhet i dag - En flott artikkel - Forfatter Fredrik Skagen har vært på en liten vandring i strøk av byen der Mykle har hatt tilknytning. 
Forsiden av UKEadressa 08.08.2015
En oversikt "lånt" fra Adresseavisen
Oppstyret rundt romanen Sangen om den røde rubin - og rettssaken overskygget mye av Mykles forfatterskap, og storheten i det.

Min Mykle-favoritt er en novellesamling - Kors på halsen fra 1958 - det var først og fremst gjennom denne novellesamlingen at jeg skjønte at Mykle var betydningsfull forfatter - ja, nesten like stor som den storheten han selv angivelig ga seg. (Han omtalte seg selv som “the greatest writer in the world”)

Novellesamlingen leste jeg mange år etter at jeg hadde lest romaner som Lasso rundt fru Luna (1954) og Sangen om den røde rubin.
Mykle brakte noe nytt inn i litteraturen på 1950-tallet - han brøt mange tabuer med sine åpne sex-skildringer - og det var dette folk fokuserte mest på kanskje, slik at det overskygget andre temaer og hans glitrende språklige uttrykksform. Dristig var vel også hans bruk av levende modeller og egen familie - ikke alle forfattere gjorde det så åpenlyst på den tiden.

På mange måter ble romanene hans et oppgjør med trangsynthet, seksuelle fordommer, dobbeltmoral og intoleranse - men tiden var kanskje ikke helt moden for oppgjøret. Selv levde han ut noen av disse "idealene" - etter endt skolegang på "handelsgym" i Trondheim, med glimrende resultater, ble han lærervikar langt nord i landet - og der ble to unge kvinner med hans barn.
I 2014 ga sønnen Arne Bust Mykle ut en slags memoarbok: Agnar Mykle - Prinsessen på bordet! En rapsodi.
Den gir et glimrende innblikk i Agnar Mykles liv og forfatterskap da den bygger på Mykles egne ord og skriverier.
Min omtale av Prinsessen på bordet!



Annen relevant informasjon:

7 comments:

  1. Gratulerer med 100 års dagen :) Artig å lese om Agnar Mykle, i lys av at jeg denne uken har lest to bøker fra trønderske forfattere av i dag. Ser at jeg skal velge meg ut noe Mykle har skrevet, for jeg tror ikke jeg har lest noen ting av denne forfatteren. Kanskje han er med i 1001?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Mykle bør man få med seg - synes det har vært lite om forfatteren på TV nå ved 100års-dagen, men aviser har hatt bra dekning.

      Delete
  2. Flott innlegg om en god forfatter! Har lest bøker og noveller for lenge siden.. Sangen om den røde rubin fant jeg under hodeputa til min mor da jeg var tretten - fjorten år, og måtte selvfølgelig lese den. Men skjønte nok ikke helt hva det dreide seg om.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han skrev ikke så mange romaner, og det er lenge siden jeg har lest de - men skal ta en repetisjon snart.

      Delete
  3. Flott at du trekker frem og hedrer Mykle! Det er trist at ikke byen vår har en eneste minneplakett om ham…
    Han var/er en av mine favorittforfattere, har vel lest det meste tror jeg, med unntak av Prinsessen på bordet, men det skal bli en dag… Lasso rundt fra Luna er favoritten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pst-- ser av artikkel i Ukeadressa at jeg har bodd i nabolaget til Mykle på tre steder (Innherredsveien 69 b, Elgesentergate nært samfunnet og Øvre Møllenberg gate/Gamle Kongevei 15. Bygget går over i Øvre Møllenberg gate ved Buranparken) Artig.. Men vi var nok ikke der samtidig.;(

      Delete
    2. Jeg likte også "Lasso" bedre enn "Rubinen" - du har flyttet litt på deg da, Anita. Synd at ikke den røde rubin, huset i Klostergaten fikk stå....

      Delete