Friday 16 October 2015

Tanker om bok - Boklansering: Gyldendal inviterer - Forfatterne kommer - Trondheim - Byscenen - 14.10.2015

Bokdryss fra Gyldendal - Foto:RandiAa©
Onsdag kveld 14.10.2015  var avsatt til den store Bokfesten med Gyldendal forlag - Forfatterne kommer - Og det gjorde de sannelig i stort antall: Jørn Lier Horst, Heidi Linde, Ingar Sletten Kolloen, Marius Molaug, Kjartan Skjelde, Berit Nordstrand, Bjørn Olav Jahr, Johan Harstad, Helle Stensbak og i tillegg "skjerm-møte" med David Lagercrantz
Stedet var Byscenen og programleder var Mona B. Riise. Som ofte på "litteratur-begivenheter" var jeg sammen med gode venner, her var Anita og Britt og jeg bordplassert rett ved scenen. (Jeg ble faktisk litt nostalgisk der inne i salen, hadde ikke vært der på mange, mange år - det var den salen jeg visiterte da jeg gikk på Almas Danseskole i barne- og ungdoms-år - en renommert institusjon i byen)
Vi startet allerede kl.18 - her var det full sal, servering av en smakfull middag med vin til - foruten humørfylte og interessante forfatter-bokbad gjennomført av et fyrverkeri av en bokbaderske, Mona - fikk hver av oss et velfylt "bok-nett" før vi vendte hjem - og her måtte nok "lese-prioriterings-listen" min oppdateres litt - det var flere av kveldens omtalte bøker jeg så absolutt ville se nærmere på.
Her en liten billed-kavalkade over kveldens forfatter-møte - først var det lansering av noen av høstens bøker ved Ronny Solibakke- her var det et variert bokutvalg:

Høst-bøker fra Gyldendal - Evna - Ronny Solibakke - Foto:RandiAa©
Min omtale av Odinsbarn (Siri pettersen)
 
Vakker strikk - Foto:RandiAa©
Krim: Dahl - Enger - Mehlum - Foto:RandiAa©
Manuelas Bakebibel - Foto:RandiAa©
Patrick Melrose romanene - Foto:RandiAa©
Barnekrim av Jørn Lier Horst - Foto:RandiAa©
Så var det mange lystige bokbad med Mona B. Riise:
Heidi Linde og Mona B. Riise - Foto:RandiAa©
Heidi Linde leser fra Norsk sokkel - Foto:RandiAa©
Jørn Lier Horst - Blindgang - Foto:RandiAa©
Bjørn Olav Jahr - Birgitte Tengs-saken - Foto:RandiAa©
Kolloen skriver også roman - Foto:RandiAa©
I pausen minglet vi litt:
Anita - Ingar Sletten Kolloen - Randi - (dårlig iPhone-foto)
Så fortsatte bokbadene:
Helle Stensbak og Mona B. Riise - Monopol - Foto:RandiAa©
Familiekokebok - Nordstrand og Skjelde - Foto:RandiAa©
Marius Molaug og Mona B. Riise - Foto:RandiAa©
Mona B. Riise og David Lagercrantz - Skjerm-foto:RandiAa©
Johan Harstad og Mona B. Riise - Foto:RandiAa©

Gyldendal leverte en flott bok-kveld for alle oss bokelskere. Takk for det! På Flickr er noen flere bilder fra arrangementet

Anita i Artemisias verden har også laget et referat fra Bokfesten
 

Referater fra tidligere "Forfatterne kommer" - Gyldendal inviterer:
Forfatterne kommer - 2015
Forfatterne kommer - 2016
Forfatterne kommer - 2017
Forfatterne kommer - 2018 

Forfatterne kommer - 2019
Forfatterne kommer - 2023


10 comments:

  1. Flott gjensyn Randi. Jeg har ikke fått mine bilder inn på dataen enda, men får vel gjort det i løpet av helga. Linker til deg da.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var en fin "Bokfest" ja Anita. Skal bli morsomt å se dine bilder.

      Delete
    2. Ja, det var det, altid trivelig slike arrangement. Det er også alltid litt vanskleige lysforhold ift fotografering, særlig fordi vi satt så nært, jeg så at ansiktene ble vanskelig lyslagt da jeg knipset, så vi får de hva det blir noe bra nok ut av..

      Delete
    3. Beklager ordleifer,,, gikk litt fort i tastinga her..God natt!

      Delete
    4. Det skjer ofte i taste-stunder det ja, spesielt i de nattlige.

      Delete
    5. Hei igjen. Jeg har lagt inn bildene mine, og var så uheldig, måtte kassere mesteparten, over 30 stk. Har linket til deg. Her er innlegget mitt: http://artemisiasverden.blogspot.no/2015/10/forfatterne-kommer-med-gyldendal-i.html#more

      Delete
  2. Det er så kjekt med slike referat og ikke minst veldig kjekt å få presentert bøkene på denne måten. Forfatterne kommer til Bergen på torsdag og meg og Tine er selvfølgelig klar! Det gledes. Takk for referat og bilder

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dere har noe å glede dere til da - dette var riktig storslagent.

      Delete
  3. No har vi vært der :) Kjempegøy å være med på. Beathe og jeg satt på første rad og fikk med oss hvert blink. Gøy å se oppsummeringen din med de fine bildene, det ser ut som vi fikk besøk av de samme forfatterne :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint at vi får oppleve det samme - om dere skriver referat, vil jeg gjerne linke til det. Jeg kunne jo ha skrevet et mye fyldigere referat, men alt tar sin tid, så det ville jeg ikke prioritere.....

      Delete