Wednesday 20 September 2023

Tanker om bok - Boklansering: Gyldendal Forlag inviterer - Forfatterne kommer - Trondheim - Royal Garden - 13.09.2023

Gyldendal Forlag - Det skjer mye på denne scenen utover kvelden - iPhonefoto:RandiAa©
Tradisjonen tro - Forfatterne kommer - Gyldendals høstlansering av bøker er et arrangement Anita og jeg har vært på mange år på rad - alltid like inspirerende og hyggelig - Bøker - Forfattere - Forlagsfolk - God mat og drikke - en setting som passer Anita og meg utmerket. I år var vi også sammen bokblogger Mariann. Vi samlet oss rundt bordene og startet med litt sosialisering, mye god mat og drikke - og ikke minst: Store forventninger om hva som skulle skje på den "ventende" scenen.
Funnet plassene våre - venter på servering - Royal Garden - iPhonefoto:RandiAa©
Mariann og Anita har fått servert - det smakte godt - iPhonefoto:RandiAa©
Salen er full av forventningsfulle bokelskere - iPhonefoto:RandiAa©
Her kommer et ørlite glimt fra en begivenhetsrik kveld med Gyldendals høst-lansering. Det var litt av hvert, og overveldende mye som ble presentert utover kvelden - for voksne og barn, romaner, dokumentar-litteratur, kokebøker, barnebøker, krim-litteratur og sang-glede. Den fyldige, innbydende katalogen fulgte med hjem - og vil bli nøye studert.
Salgssjef Jan-Frode Brenna-Hansen presenterte bøker og Hilde Sandvik snakket med forfattere. Noen bildeglimt fra scenen:
Anne Holt med ny krim - en solid krim-forfatter - iPhonefoto:RandiAa©
Show på scenen laget hun også med sine slående replikker og ditto humør - iPhonefoto:RandiAa©
Line Marie Warholm er psykolog og spesialist på barn og ungdom - huntar opp nyttige tips i forholdet foreldre barn og hennes bok har en talende tittel - Foreldrerevolusjonen - Fire veier til robuste barn:
Hilde Sandvik i samtale med Line Marie Warholm - iPhonefoto:RandiAa©
Skråpånatta - endelig kommer Lars Mytting sin siste romanen i trilogien om Heknefolket, nå er vi i Norge på 1930-tallet og går dystre tider i møte. Regner med dette blir spennende lesing - Jeg har likt alle romanene til Lars Mytting - Blant annet Svøm med dem som drukner og Søsterklokkene. Det var hyggelig å møte forfatteren igjen og hilse på han - han vet å skape forventninger med bøkene sine, de presenteres på en spennende måte:
Hilde S. i interessant bok-prat med Lars Mytting - iPhonefoto:RandiAa©
Lars Mytting - inspirerende forfatter - iPhonefoto:RandiAa©
Lars Mytting - iPhonefoto:RandiAa©   
Av de mange interessante forfattere og bøker vi fikk presentert utover kvelden - tilfeldig valgt nevner jeg noen få til i mitt korte referat:
Hilde Sandvik i samtale med Siri Pettersen - iPhonefoto:RandiAa©
Selv om ikke fantacy litteratur er det jeg leser spesielt mye av, så har jeg faktisk lest noen få bøker innen sjangeren - og forstår at Siri Pettersen er "spesialist" her. Hun er kjent for fantasyseriene Ravneringene og Vardari. Jeg har faktisk omtalt hennes Odinsbarn fra 2014.
X av Pascal Engman - svensk krim som ble med hjem - iPhonefoto:RandiAa©
Gunnar Staalesen kommer med bok nummer 20 om sin helt Varg Veum - det er mange som har fulgt han i mange ti-år nå. Jeg har lest flere av hans bøker, og omtalt noen også, blant annet Storesøster.
Jan-Frode Brenna-Hansen presenterer Gunnar Staalesen - iPhonefoto:RandiAa©
Annie Ernaux - vinner av Nobelprisen i litteratur for 2022 kommer med en ny bok på norsk nå, Skammen - her er det dyster, intens dramatikk ser det ut til. Jeg har lest fire av hennes romaner i norsk utgave: Årene, En lidenskap, Den unge mannen og Sommer 58 - jeg likte best Årene. 

Musikkens magi - en spennende bok om "demenskoret, livsglede og sangens kraft" - og sannelig fikk Kim Wigaard Johansen hele salen med seg i en flott utgave av Åges Levva Livet - du verden, han skapte feststemning i Royal Garden - det var litt av en opplevelse. Her er inspiratoren, kordirigenten og forfatteren i flere muntre posisjoner - Foto:RandiAa© - Takk for sist, sier jeg:


Takk til Gyldendak Forlag for nok en strålende bok-kveld - (Mariann tok denne selfien av tre fornøyde bok-bloggere):

Referater fra tidligere "Forfatterne kommer" - Gyldendal inviterer:
Forfatterne kommer - 2015
Forfatterne kommer - 2016
Forfatterne kommer - 2017
Forfatterne kommer - 2018 

Forfatterne kommer - 2019
Forfatterne kommer - 2023

2 comments:

  1. Fint referat Randi:) Og takk for fin kveld igjen. Jeg skal legge ut litt jeg også, om et par dager:)

    ReplyDelete
  2. Takk for det Anita - ja, riktig trivelig kveld. Dette ble bare et lite glimt av kvelden. Bedre enn ingenting. Ser jeg har ikke lagt inn kvelden for et år siden heller - fant kladden, men nå får det bare være.

    ReplyDelete