Thursday 7 September 2023

Tanker om bok - Kagge Forlag inviterer - Høstens bøker - Trondheim - Dokkhuset - 06.09.2023

I Dokkhuset på bokfest med Kagge Forlag

Kagge Høstmøte 06.09.2023
Forlagenes høstmøter går som normalt igjen, etter pandemien. Anita "bok-venninne" og jeg er på plass - det har blitt en mange-årig fin tradisjon dette. Det gir så absolutt inspirasjon, leseglede og i tillegg mye lærdom også. Her blir bøker og forfattere presentert på en profesjonell måte - i tillegg vanker det både mat og drikke, og ikke minst noen interessante litterære smakebiter får man med seg hjem også. Årets høstmøte foregikk i det lille spennende Dokkhuset, under glimrende ledelse av Tine Hvistendahl og Tuva Ørbeck Sørheim. (Slikt skal man kanskje ikke si men foruten å presentere høstens bøker på en meget engasjerende måte, så var begge damene kledd i elegante kjoler - kunne ikke unnlate å legge merke til det)
Tina og Tuva fra Kagge forlag
Bok-katalogen for 2023 viser et innhold som dekker de fleste områder - her er det noe for alle og enhver:
Kagge og Stenersen forlag er kjent for sin ekspertise på dokumentar- og sakprosa-bøker - foruten romaner av ulike kategorier, barnebøker, kokebøker og "morobøker" - her kommer et lite glimt inn i Kagge's bokverden:
 
Axel Frønes med diktbok
Axel Frønes skriver dikt om et viktig tema - det å kunne være til stedet akkurat her og nå, og det er jo ikke så dumt å tenke på innimellom - han spilte gitar og sang om det også - stemningsfullt.
Interessante bøker innen psykologi ble også presentert:
  
Peder Kjos - Du kan få det bedre 

Peder Kjos byr på seg selv i årets bok, Du kan få det bedre - hans egenerfaring kan kanskje hjelpe mange lesere. Boken ble med hjem.

Klipp fra forlaget
Hege Duckert med interessant bok om Katti Anker Møller
Et langt perspektiv på Norge
Trond Giske - Stadig aktuell_
Krimbøker er populære
Fotballbøker interesserer mange
Lisa og Maja får det til sammen - Snøsøsteren har jeg omtalt
Moa Herngren har skrevet fengslende roman om skilsmisse:


Klipp fra forlaget

Anne Sverdrup-Thygeson inspirerer med sine naturbøker, hun har skrevet mye om insekter før, i år er det skogen - ja, virkelig skogen i alle aspekter og sammenhenger - dette skal bli fascinerende lesing.
(Her har jeg omtalt hennes bok om insekter)
Klipp fra forlaget
Anne Sverdrup-Thygeson

Randi og Anita på bokfest med Kagge Forlag

 En takk til Kagge Forlag for et givende bokmøte - vi forlater fornøyde Solsiden:
Noen bøker fulgte med hjem også:
 

photos:RandiAa©


5 comments:

  1. Fint referat,Randi! Ser ut til at dere hadde en hyggelig kveld og fikk med dere hjem en pen knippe bøker.
    Begynte å følge Axel Frønes på insta i dag så jeg har ikke fått sjekket den ut ennå,men blir nysgjerrig på diktene han skriver.
    "Kaninburet" har jeg nettopp lastet ned som lydbok på Allbok,men skal lytte til "Vrakeren" først og den varer en stund..

    "Vindmakeren" blir et "must" denne høsten.

    Det er alltid kjekt å få presentert bøkene på denne måten i forhold til kun se i katalog eller på nett,man får ofte et litt annet inntrykk.

    Jeg ser frem til at vi skal med Kagge neste Tors, i kveld skal meg og Tine med VB-forlaget og selveste Lindmo, det tenker jeg blir kjekt.

    Ha en fin dag, Randi :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar Beathe - ja, det var en riktig inspirerende kveld - og i tillegg hengte jeg meg litt opp i kjolen til Tuva - jeg syntes den var så fin.(Ha,Ha) (Jeg går jo selv omtrent alltid i sports-tøy bare) - Takk for tipset med Kaninburet, finnes kanskje på BookBites - står i hvert fall på Ønsk Bok på den Skilsmissen nå på BookBites, VB-forlaget har vi visst ikke her - ikke fått invitasjon. Fin dag til deg også....

      Delete
  2. Så kjapp du er:) Jeg skrev også innlegg da jeg kom hjem i går kveld, en del senere enn deg, antar jeg. Skal linke ditt innlegg inn i mitt. Og takk for hyggelige møter sammen med deg:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, veldig hyggelig Anita - kjapp var jeg ikke - trodde jeg skulle bruke en time så ble det tre - fire, ikke i seng før 4 heller. Men den lange Bymarka-turen gikk likevel fint i dag.

      Delete
    2. Så bra turen gikk fint. Heldig med været da:)

      Delete