Sunday 1 October 2017

Tanker om bok - Trude Teige: Mormor danset i regnet

En vakker kjærlighetshistorie i all sin tristesse - og "tyskertøsene", ble de rettferdig behandlet? Trude Teige setter søkelyset på dette i denne romanen
Tittel: Mormor danset i regnet
Forfatter: Trude Teige
Produsert av: LBF
Først utgitt: 30.09.2015
Spilletid: 07:20:10
Antall CDer: 6
ISBN CD: 9788242170705
Målform: Bokmål
Innlesere: Anna Bache-Wiig, Ingrid Vollan

Jeg brukte lydbok fra biblioteket
Papirutgaven er utgitt på Aschehoug forlag i 2015, 314sider, ISBN978-82-03-35930-9


Oktober 2015 - Trude Teige i samtale med Anne Tønseth om Mormor danset i regnet -  Foto:RandiAa©

 Mine tanker om Mormor danset i regnet:

”Tyskertøser” og kjærligheten skriver Trude Teige ganske gripende om i romanen Mormor danset i regnet. (Jeg lyttet boken i 2015)  Og den har faktisk blitt like mye en dokumentarbok som en roman. Jeg ble først introdusert til denne på Aschehougs høstlansering ved Trondheim Hovedbibliotek 13.oktober 2015.
Boken vekket min interesse, det er faktisk to år siden jeg leste den nå – og som jeg sier i denne bloggposten, så bestemte jeg meg nå høsten 2017 at Trude Teige fortjente en plass i bloggen min.

Trude Teige sier hun må kjenne godt til de temaene hun skriver om, og hun gjør grundig research, og i tillegg kan hun bygge på dokumentariske hendelser. Mormor danset i regnet bærer preg av grundig forarbeid når det gjelder fakta-opplysninger. Teige har samlet historier om temaet og det er jo en tragisk historisk kjensgjerning at norske kvinner som slo seg sammen med tyske soldater mistet sitt norske statsborgerskap; de som ikke ”rakk” å reise til Tyskland ble straffet av ”folke-justis-mobben” - ikke bare med stygge ord, men også med snauklipping og utestengning fra det ”gode” selskap. Det var tilfeller med en del norske menn som gikk i tysk tjeneste på østfronten, for eksempel, som giftet seg med tyske kvinner - de ble ikke så hardt straffet som "tyskertøsene", de mistet heller ikke sitt norske statsborgerskap.

Her er en del fakta-opplysninger om emnet:
Om Tyskertøser - Wikipedia, De norske tyskerjentene, Kvinnene som fikk unngjelde etter krigen - NRK


Mormor danset i regnet er ingen kriminal-roman som de fleste andre bøkene til Trude Teige er, men likevel er det mye "grums" og mørke hemmeligheter som det ruskes opp i. Her handler det om tre generasjoner kvinner, og en familiehemmelighet som ikke har tålt ”dagens lys”.
Det starter  med Julie som har arvet et familehus på en øy ved kysten - hun "flykter" fra en voldelig ektemann, til jobben med opprydding i huset på øya. Der finner hun et bilde hun aldri har sett før – det er mormoren og en ung mann i uniform – et brev dukker også opp. Det er skrevet av mormoren i året etter krigen, og det er postlagt  fra Berlin. Nå blir Juni så nysgjerrig at hun setter seg fore å ”løse mysteriet” – avdekke både morens og mormorens hemmeligheter. De er begge døde nå. Hun må også til Berlin for å finne ut mer, god hjelp får hun - og sannelig dukker det opp noe romantisk i hennes eget liv også. Juni lærer noe om mormorens liv som gjør dypt inntrykk på henne. Avsløringen av familie-hemmeligheten ga Juni et nytt syn på hva livet kan romme – selv om historien er nokså melankolsk og litt trist, så inneholder den en vakker kjærlighetshistorie også. Kanskje litt sentimental og banal, vil mange si - men jeg prøvde å fokusere på det positive mens jeg lyttet denne: En god historie, engasjerende fortalt og godt underbygd med fakta-kunnskaper. Dessuten tar den opp en urett som ble begått mot en gruppe norske kvinner - en unnskyldning overfor disse kom nok litt for sent - de fleste var døde da det ble bestemt at de kunne få tilbake sine norske pass.

Romanen er interessant og lærerik - den anbefales.
Terningkast: 5

Mine omtaler av noen av Trude Teiges bøker:

4 comments:

  1. Hun er nok veldig opptatt av disse kvinnene som ble kjærest med tyskerne, og de som fikk barn med dem, og barna.. Samme tema som i Svik.
    Har enda Mormor liggende ulest her, skal leses.. takk for påminnelsen:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den er bra. Teige virker veldig engasjert i slike samfunns-spørsmål. Den kan kanskje være litt på kanten til det banale, men det lot jeg ikke overskygge alt det positive.

      Delete
  2. Leste denne i 2015 og likte den faktisk veldig godt. (Du har feil sidetall, utrolig tykk bok med 3144 sider)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk skal du ha, Sissel - skal rette opp.

      Delete