Wednesday 9 October 2019

Tanker om bok - Dag Solstad: Tredje, og siste, roman om Bjørn Hansen

Forunderlige Bjørn Hansen - ikke lett å bli klok på han. En utrolig karakter denne mannen som Solstad har skapt - mon tro om han ikke er forfatterens alter ego? (iPhone foto:RandiAa© fra mitt lokale bibliotek der jeg leste boken)
Tittel: Tredje, og siste, roman om Bjørn Hansen
Forfatter: Dag Solstad
Innbundet
Antall sider: 106
Språk: Bokmål
Forlaget Oktober
Serienavn: Bjørn Hansen (3)
EAN: 9788249521432
Utgivelsesår: 2019  

Boken ble lånt på biblioteket

Dag Solstad - Oktober Forlag - Foto:Baard Henriksen

Mine tanker om Tredje, og siste, roman om Bjørn Hansen:

Jeg har med stor interesse - og noe bekymring - fulgt Bjørn Hansens liv siden han kom i bok. Jeg har forundret meg over livet hans slik det artet seg i ytre begivenheter og på det indre plan i underfundige tanker. For å lære han å kjenne er det nok best å følge han i alle tre bøkene.
Kort skissert handlingsforløp i denne siste boken: Bjørn Hansen er nå blitt 77, han bor trangt og minimalistisk i en leilighet på Grønland – har bare så vidt det han trenger for å eksistere, han har sine daglige rutiner han må følge, og han unngår sosiale settinger. Han kommuniserer best med seg selv, og tankespinnet hans omfatter også nære mennesker som har forlatt denne veden.
Det fornemmes at Bjørn Hansen i denne tredje boken har alderdommen og døden i tankene - beretningen er sterkt eksistensiell og alvorlig i sin noe groteske humor. Han har ingen kontakt med sin vesle familie - sønn, svigerdatter og barnebarn – men plutselig en dag skjer det noe som bryter hans strenge rutiner - svigerdatteren Thea Nielsen fra Bø kommer til leiligheten, ”medbrakt” barnebarnet Wiggo som nå er klar til å studere ved universitetet i Oslo. Svigerdatteren har bestemt at Wiggo skal bo hos farfaren, og slik blir det. Madrass på gulvet og tilværelsen blir en annen. Etter hvert blir vi presentert for enda verre  forstyrrende elementer - jeg skal ikke røpe mer av handlingen her.....(men kommer tilbake til det som skjer) - det handler i hvert fall om å være asosial - ja, til de grader.

Vi har  fått glimt av denne litt rare kemneren fra Kongsberg i tidligere bøker, hans forhold til kone og elskerinne, hans forhold til sønnen og barnebarnet Wiggo, og hans fengselsopphold på grunn av trygde-svindel.
Han er fortsatt opptatt av bøkene sine, han har mange av dem – det har tidligere forundret meg hans opptatthet av Søren Kirkegård og eksistensialismen - og det uten å ha tatt særlig lærdom av filosofien.
I denne tredje boken handler det da om Wiggo og farfaren – det er ni år siden de så hverandre sist, og det var ikke noe særlig vellykket møte.
Det tegner ganske positivt, med Wiggo plassert på madrass på gulvet - og bøker farfaren plukker fra hyllene sine og anbefale barnebarnet. Litt stolthet vekker det også når Wiggo ytrer "Du er en slags opprører,du, farfar....." (S74)
Det var ord som Bjørn likte, og han kunne se litt av seg selv i denne gutten.....
Bjørn har fått et ”levende" menneske å snakke med, og det til og med en han er i slekt med, og faktisk føler slektskap med. Så dette tegner jo riktig bra for Bjørn Hansen på hans gamle dager – de har et liv sammen, de går ut og spiser sammen, og Bjørn Hansen begynner nesten å åpne seg litt for et annet menneske.
Men akk og ve, hvor lenge var Adam i paradiset. Wiggo forelsker seg, damen er litteraturstudent og blogger er hun visst også – ja, ja – kanskje Bjørn Hansen får to unge mennesker å forholde seg til nå. Det begynner jo ganske bra når Wiggo tar henne med hjem til farfaren og presenterer henne.

Her har Solstad gitt oss en interessant karakter - en slags personifisering, eller inkarnasjon av dette "andre livet" og samfunnet som han har latt Bjørn Hansen så tydelig vise oss at han ikke er noen tilhenger av.
(Et trekk ved Bjørn Hansen har forundret meg - han er  en karakter med store motsetninger. Han kan fremstå forsiktig og anonym, men så virker det som om han utfordrer seg selv og omgivelsene, at han får en slags kick av dette - tenk bare hvilken "modig" handling det var at han spilte lam og endte opp i fengsel).
Tilbake til "vendepunktet" - "The Moment of Truth", Wiggo og kjæresten på besøk for første gang hos Bj. Hansen. Her skjer det noe helt fatalt - man kan spekulere, er det skjebnen eller er det tilsiktet av Bj. Hansen? Er det dette man kaller å sparke bein på seg selv?
Dette var litt av en avslutning - man slutter ikke å forundres over denne Bjørn Hansen. En utrolig karakter som jeg anbefaler lesere å gjøre seg kjent med, man glemmer han ikke.
Konklusjon: I denne tredje boken om Bjørn Hansen kulminerer historien om livet hans - romanen trekker fint trådene fra de to tidligere Bjørn Hansen romaner - og jeg velger å se dette som Dag Solstads form for selverkjennelses-litteratur. Bjørn Hansen er trolig Solstads alter-ego, vel, Solstad er kanskje ikke SÅ ekstrem som Bjørn Hansen, men en god del slik på siden av samfunnet og tiden anser jeg Solstad også.
(Jeg så filmen En mann uten fortid, produsert for over ti år siden, og allerede den gang viser Solstad sterkt slektskap med sin karakter Bjørn Hansen.)

Bjørn Hansen er ingen personlig kristen, men likevel har livet hans, tankene hans om himmel og "perleport" noe sakralt over seg.
Bjørn Hansen fant igjen barnebarnet sitt, men like brått og uventet som Wiggo kom inn i hans liv, forsvant han igjen - eller gjorde han ikke det? Mon tro om det ikke burde bli enda en bok til om Bjørn Hansen? Jeg har ikke så lyst til å gi slipp på han enda.

Terningkast: 6
 

Anita har også omtalt denne.

Mine blogg-poster om Dag Solstad:

27 comments:

  1. Hm... du overbeviser meg, tror jeg må bli kjent med denne Bjørn Hansen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det må du så absolutt Tine - Solstad er en av mine favoritter; rart forresten at du ikke har lest disse. Genanse og verdighet er vel kanskje min favoritt. Og disse Bjørn Hansen bøkene bør leses i kronologisk rekkefølge. Da blir man best kjent med karakteren.

      Delete
    2. Nå har jeg bestilt alle tre på biblioteket, denne siste er jeg nummer 62 i køen, og biblioteket har 1 bok!

      Delete
    3. Så bra Tine, jeg bestilte den før den ble utgitt, og ble derfor førstemann på den. De er korte alle tre. Jeg leste den der og da på biblioteket.

      Delete
    4. Tine: Jeg bestillte den forleden, og her er det 4 mnd ventetid. Men så er det greit å lese de to først først, da..

      Delete
  2. PS. Tine, jeg er spent på hva du vil synes om Bjørn Hansen, han er en "raring", (slik som forfatteren, he,he)

    ReplyDelete
  3. Veldig inspirerende anmeldelse Randi.:) Jeg skal soleklart ta for meg disse tre bøkene, for Bjørn Hansen ble jeg nysgjerrig på. Har likt det lille jeg har likt av Dag Solstad før, bl.a den fra Berlin, der han går rundt og tråkker. Den leste jeg før jeg selv dro dit.. "16.07.41. "Og så "Gymnaslærer Pedersen", selvsagt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk Anita, ja tror han passer inn i "yrket" ditt. Følte omtalen ble litt rotete, som sagt ble det 6 fullskrevne ark jeg hadde i notater, Stream of Consciousness - som jeg måtte prøve å komprimere. Håper jeg fikk frem det viktigste. Jeg har likt alt jeg har lest av Dag Solstad jeg, det har så mye underliggende, som får deg til å tenke.....

      Delete
    2. Nei da, den ble ikke rotete. Vet at du jobbet mye med den og at det ble mange sider kladd..
      Solstad har en underfundig humor også, som jeg synes er morsom.

      Delete
    3. Måtte hente frem innlegget om boka Alf van der Hagen skrev om Solstad. Artig. Han skriver ikke selvbiografisk, sier han (apropos din teori om hans alter ego)
      Dette skrev jeg før jeg leste 16.07.41.
      På tide å lese mer:
      https://artemisiasverden.blogspot.com/2015/08/biografilesesirkel-dag-solstad-uskrevne.html

      Delete
    4. Har du lest denne? https://artemisiasverden.blogspot.com/2018/06/bker-om-berlin-1-160741-av-dag-solstad.html#more

      Delete
    5. Fin den biografien du nevner - det kommer mye av dette frem i filmen "Mann uten fortid" som jeg har skrevet om. Ja, jeg har lest den med "fødselsdatoen" hans - har den selv.

      Delete
  4. Har egentlig ikke lydt til å lese noe mer av en forfatter som har sagt at han ikke leser aviser, ser på TV eller er oppdatert på verden rundt seg. Lite interessant fyr. Men jeg kan jo lese av den nysgjerrighet, en gang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jada Åslaug, han har gått inn for å være slik - og skiller seg veldig ut, og det gjør sannelig Bjørn Hansen også. (Jeg har psykologi i fagkretsen min, og finner denne karakteren en "studie" verdt)

      Delete
    2. Ok.kanskje jeg gir ham en sjanse!

      Delete
  5. Du gjør meg veldig nysgjerrig på disse bøkene og den godeste Bjørn Hansen,så jeg noterer meg titlene. Har ikke lest noe av ham før så kanskje dette blir noe å ta fatt på på nyåret. Takk for inspirerende omtale,Randi 🙂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk Beathe, Solstad er et "must" for litteratur-elskere ja - men han er spesiell, ikke til å underslå det. Rene anakronismen.....

      Delete
    2. Så et intervju med han en gang,mener det var hos Brenner eller noe og virket som en spesiell type ja men spesiell kan være bra det!

      Delete
    3. Beathe, jeg har lagt inn i en av blogg-postene om han en video med Eva Bratholm - ganske fornøyelig. (Tror den ligger under Professor Andersens natt, forøvrig en roman jeg likte kjempegodt)

      Delete
    4. Ok,tusen takk for tips! Har bestilt disse tre bøkene på biblioteket og jeg er "snart" klar for å møte Solstad. Takk for link, skal få sjekket den ut.

      Delete
    5. Fint Beathe, ser ut som vi er mange da som får med oss han. Og til Anita: Terje Eidsvåg kom jo ut i ordveksling med Håkon Bleken om denne nylig - ganske fornøyelig. Var i Adresseavisen, og ligger også på FB siden hans.

      Delete
    6. Ja, det mener jeg at jeg leste, men husker ikke alt.. Har reservert de to første nå jeg også.. er ventetid på dem også, men ikke så mye som på den nye.

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. TIPS: Norli har begge de to første bøkene i en felles pocketutgave til 99,-. Jeg har reservert på klikk og hent. For lang venteid på "Ellevte roman" på bib her, så da så

      Delete
    9. Takk for tips, Anita. Her var det 2 mnd ventetid på de to første bøkene...🙄

      Delete
  6. Jeg har lest halve boka til og nå er redd jeg tenker i baner som keiserens nye klær … Mer senere.

    ReplyDelete