Tuesday 21 October 2014

Tanker om bok - Gillian Flynn: Flink pike - Gone Girl


Tittle: Flink pike
Forfatter: Gillian Flynn
Produsert av: LBF
Først utgitt: 18.02.2013
Originaltittel: Gone Girl
Spilletid: 18:01:43
Antall CDer:14
ISBN CD: 9788242156174
Målform: Bokmål
Oversetter: Stian Omland
Sjanger: Krim og spenning
Lest av: Helge Winther-Larsen, Bodil Vidnes-Kopperud

Jeg brukte også papirutgaven:475 sider, fra Font forlag. Utgitt i 2013. ISBN 9788281692374 

Fra forlagets side:

Hvor godt kjenner du egentlig den du tror du elsker og blir elsket av?
Dette spørsmålet må Nick Dunne stille seg på sin femårs bryllupsdag, da hans kone Amy plutselig blir sporløst borte. Politiet mistenker - nærmest av gammel vane - ektemannen. Når de undersøker datamaskinen hans og finner spor av suspekte søk, og venner av hans kone Amy forteller at hun den siste tiden var redd for ham og holdt flere ting hemmelig for ham. Nick bedyrer at han er uskyldig. Han kan heller ikke forklare stadige telefonoppringninger. Men hva med den tilsynelatende bekymringsløse oppførselen hans og den forhøyede livsforsikringen, og fremfor alt, hvor er det blitt av Amy?
Med sitt varemerke - et suverent fortellergrep, en tidvis beksvart humor, drivende spenning og en dyp innsikt i forkvaklede menneskesinn - har Gillian Flynn skrevet en oppslukende og utspekulert thriller om kjærlighetens uhyggelige vrangside.
Gillian Flynn er kjent for norske lesere gjennom sine to første bøker Åpne sår og  Mørke rom. Denne tredje boken er hennes definitive gjennombrudd, og Flink pike (originaltittel: Gone Girl)  har ligget på amerikanske 10 på topp-lister siden utgivelsen og solgt i mer enn 2 millioner eksemplar

Gillian Flynn - bilde fra Wikipedia
Mer om forfatteren i Wikipedia, og på forfatterens Web-site.

Mine tanker om Flink pike:

Flink pike av Gillian Flynn - leste denne i april 2013, så jeg prøver ut i fra mine kladd-notater å gjenskape stemningen i den, og huske noe av alt det som skjedde i mysteriet rundt ekteparet Nick og Amy - romanen ble vekket til live hos meg igjen, da filmen Gone Girl nylig ble lansert.
Gillian Flynn har hevdet at hun har hatt en forkjærlighet for "slemme" karakterer. Om leseren får oppleve det i denne romanen, vil jeg ikke avsløre - Flink pike var hennes tredje roman og den ble raskt en bestselger med  over 7 millioner solgte bøker.
Man blir utvilsomt oppslukt av romanen, måten den er skrevet på virket nesten hypnotiserende på meg, dvs jeg ble nærmest tvunget til å lese videre, videre - måtte komme til løsningen av dette mysteriet.
Fra starten av romanen får vi kjennskap til at Amy er bortført eller drept og at ekteparet Amy og Nick har levd i et  tilsynelatende tradisjonelt og normalt "vellykket" ekteskap i 5 år.
Sporene i huset tyder på at hun er bortført med makt og kanskje hardt  skadet eller drept - og selvsagt er Nick, ektemannen, den første og mest sentrale å mistenke som gjerningsmann. Media-oppstyret tar skikkelig av, og det gjør etterforskningen og Nicks liv etter hvert også.
Realismen henger kanskje i en tråd i romanen, men forfatterens evne til å skape spenning og til å la historien ta "ville veier" gjør at man kanskje setter kravet til realisme litt til side.
Men til tross for spenningen,  av og til får man noen betenkeligheter - "hvordan kan dette gå ubemerket for seg, uten at politiet gjennomskuer noe?" - jeg skal ikke røpe noe av det "store mysteriet" i romanen - for det er sikkert noen som enda ikke har lest den. (Det er aldri lurt, eller morsomt å lese de siste sidene først i en spenningsroman)
Uten sammenligning forøvrig, annet enn spenningen og "galskap" - romanen ga meg assosiasjoner til en annen bestselger fra 1980-tallet av britiske Fay Weldon: She Devil (The Life and Loves of a She-Devil, 1983 ) ……..
Amy og Nick var kanskje kommet til et kritisk punkt i sine liv, både med hensyn til karriere og et fem års langt ekteskap. Fra et vellykket karriere-liv for begge innen media business mister de jobbene sine   - "papir media" er utkonkurrert av internett media, de flytter fra New York til Missouri, Nick blir bar-keeper og må føre tilsyn med sine syke foreldre, og Amy kan støtte økonomis med sin velstående bakgrunn.
Som ektepar flest som kommer i krise, har de hver sin oppfatning av situasjonen, stemningen fortettes - og hvem skal man tro på, hvem sin "side" skal man som leser stå på? (Må innrømme at jeg fikk sympati for Nick fra starten….) - romanen holder lenge på leseren før man begynner å skjønne litt mer av det hele. Hovedpersonene blir på en måte avslørt og "avkledd", men det skjer ganske mot slutten av romanen - skal ikke røpe for mye av "det mystiske" plottet her.
Flink pike er en psykologisk thriller - og på ett eller annet tidspunkt vil vel leseren skifte oppfatning av hovedpersonene - det er et bevisst knep forfatteren har brukt.
Forfatteren W. Somerset Maugham var kjent for en "moment og surprise"- effekt i sine noveller - Forfatteren av Flink pike har lagt inn mange slike "moments of surprise" - vel, plutselige øyeblikk var det kanskje ikke  - mer en langsom "surprise-avsløring"
Flink pike er full av overraskelser, Gillian Flynn lurer stadig leseren og mestrer å holde spenningen på topp, stort sett gjennom alle bokens 475 sider.
Tross spenning, romanen er heldigvis ikke voldelig og grotesk og brutal - det er et pluss, likeså at den har gode miljøskildringer, masse humor og en "kjapp" handling.
Det fungerte også godt med et vekslende "point of view" i romanen - Amy (i dagbokform) og Nick (muntlig fortellende) som hovedpersoner vekselvis i kapitlene.
Og moralen i romanen? -  kanskje har den et lite moralsk hint om at menneskesinnet er innfløkt å forstå - den setter et spørsmålstegn ved hvor godt vi egentlig kjenner hverandre - hvor godt kjenner man partneren sin?
Alt i alt er det mye positivt å si om romanen: Lettlest, spennende, engasjerende, det vil jeg huske den for. Så med tanke på dette, vil jeg gi den høyt terningkast - men noe litterært storverk vil den ikke bli husket for av meg.

Kommer det en oppfølger - noe som slutten av Flink pike ligger an til - så kommer jeg helt sikkert til å lese den også…….
Terningkast:5


Andre som har blogget om romanen:


Her er en omtale av filmen Gone Girl,  den skal jeg se når den kommer på DVD  
17.02.2015: Da har jeg sett filmen - Min omtale

Et par trailer-klipp fra filmen:

5 comments:

  1. Jeg likte Flink pike godt da jeg leste den. Så filmen i helgen og syntes det var en spennende film, men jeg sa til mannen da vi forlot kinosalen at dette er en sånn film vi like godt kunne sett på tv`en hjemme. Vent på DVD`en du :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akkurat Tine, MÅ ikke se den på kino jeg nei, skal vente til DVD'n, og jeg ser den mest av nysgjerrighet for å sammenligne med romanen - gjør ofte det.

      Delete
  2. Jeg skal se filmen med min datter i helga. Hadde lyst å se den premierehelga, men så ville hun se den når hun kommer til byen en tur.. (hun bor i Lofoten). Gleder meg veldig. Takk for linking.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir hyggelig ja, Anita - fint når man har lest boken først, morsomt å sammenligne. Spent på hva du synes. Jeg skal som sagt vente på DVD

      Delete