Wednesday 4 February 2015

Tanker om bok - Simon Stranger: De som ikke finnes


Tittel: De som ikke finnes
Forfatter: Simon Stranger
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 174
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202417949
Kategori: Ungdomsromaner

Forlagets omtale:

Overalt lever papirløse mennesker, de som ikke finnes. Samuel fra Ghana vet hva det vil si å ofre alt i håp om et nytt og bedre liv i Europa, da han flyktet til Gran Canaria. Den gangen forsøkte norske Emilie å hjelpe. Til slutt ble Samuel likevel funnet og tvangsreturnert. Det siste han fikk av Emilie, var en lapp med adressen hennes. Nå står han utenfor huset hennes i Bærum. Bak seg har han opplevelser ingen i dette landet vet noe om.

Med den tredje og siste boka om Emilie har Simon Stranger skrevet en aktuell, medrivende og politisk ungdomsroman. De to første bøkene i trilogien, Barsakh (2009) og Verdensredderne (2012) er solgt til oversettelse i en rekke land, deriblant Brasil, Tyskland, Sør-Korea og Japan.

Simon Stranger (f. 1976) debuterte som barnebokforfatter med bildeboka Krusedullen (2005). Året etter mottok han Riksmålsprisen for Gjengangeren. Ungdomsromanene Barsakh (2009), Verdensredderne (2012) og De som ikke finnes (2014) er solgt til oversettelse i flere land.
NOMINERT TIL UPRISEN 2014
NOMINERT TIL BOKBLOGGERPRISEN 2014, ÅPEN KLASSE

Simon Stranger - Bilde fra forfatterens web-side

Mine tanker om De som ikke finnes:

Denne ungdomsromanen leses i april 2015, som samlesing Bokbloggerprisen 2014, Åpen klasse.

Det handler om å synlig-gjøre, og for en lesergruppe av unge mennesker er dette en viktig intensjon - Jeg prøvde å lese denne romanen ut i fra et ståsted langt yngre enn mitt eget -
Ikke for det, jeg setter pris på forfattere som har en mening med sin litteratur - et budskap å komme med. Når det er sagt, dette er for så vidt ikke en type roman jeg velger å lese i den fasen jeg selv er i livet - men jeg har jo undervist ungdommer i et langt liv i skolen, så jeg leste romanen ut i fra en slags "ungdoms-synsvinkel" - og da fungerte den. En annen grunn til at jeg valgte å lese denne: Den er kommet med på "Kort-listen" for Bokbloggerprisen 2014.
Dette er den tredje boken i en trilogi, jeg burde kanskje ha lest de to foregående - men den fungerte godt alene også.
Jeg skjønte jo straks at det var en forhistorie med Emilie og Samuel - før han dukket opp og bokstavelig talt rykket henne opp av søvnen. Her ble det noe annet for Emilie å ha han på kjøkkenet eller badet i Norge, enn da hun hadde svermeriske tanker om han i det solfylte Gran Canaria noen år tidligere - der hun var med og reddet han som båtflyktning - Kontrastene var nok store fra begynnelsen av - han underernært som flyktning, hun underernært av spiseproblemer - Og mye tragisk  hadde nok skjedd med den kjekke afrikanske gutten fra Ghana siden den gang - og det får vi også fortalt i tilbakeblikk i boken. Selv om jeg ikke hadde lest de to foregående bøkene om Emilie, skjønner jeg at hun er en jente som bryr seg, som er politisk og samfunnsmessig engasjert.
Men det viser seg å ikke være en enkel oppgave hun tar på seg - gutten er en annen etter sterke opplevelser, han er skitten og skadet og hun føler seg truet av han - samtidig som hun er skamfull fordi hun har et helt annet liv i sin overflod. Emilie må også være litt forsiktig med det hun foretar seg i "idealismens navn"  - hvis hun aktivt skjuler han, kan hun bli straffet, det "hefter" politiadvarsler på Emilie fra tidligere aksjoner.
Beretningen kan kanskje bli litt klisjebetont og sentimental - men her tenker jeg nok ut ifra eget ståsted igjen - kan denne romanen vekke ungdom til en bevisstgjøring på urettferdighetene i verden, og det å ikke ta våre vestlige goder og rettigheter som noe gitt hver dag, og kanskje til å tenke i baner "hva kan hver enkelt gjøre for å skape en mer rettferdig verden?"
Denne romanen er vel først og fremst en god roman for ungdom fordi den er tankevekkende, de litterære kvalitetene blir ikke så viktige da - jeg vil ikke bedømme denne ut ifra annet enn tema og handling, og kanskje også berømme den for den spennende og engasjerende måten den er skrevet på. Den gir ungdom lærdom, spenning og "action".
Dette er for så vidt en av mange lignende historier som vi dessverre er nærmest overdynget av de siste årene - gjennom TV, nyheter, massemedia - men ved slike enkelthistorier i en ungdomsroman går det nok mer rett inn i hjertene våre, for å si det slik. En "løsning" på slike saker er ikke gitt - det viser slutten på denne romanen også - skal ikke avsløre den.
Tittelen på romanen velger jeg å tolke på to måter: De som ikke finnes i kartoteker, i folketellinger, i registreringer med jobb, bopel etc er den opplagte meningen med bokens tittel, men vi kan jo også tenke på "de som ikke finnes" i vår egen bevissthet, fordi vi gjerne fortrenger elendigheten og lidelsen hos andre, fordi det lager skygger i vår egen glans-verden.
Terningkast:4

Forfatterens web-side


Bokbloggerprisen for 2014 Del 1
Bokbloggerprisen for 2014 Del 2
Bokbloggerprisen for 2014 Del 3
 

6 comments:

  1. Tøff og viktig bok, tror jeg. Skal lese den så snart jeg får tak i den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikkert OK for ungdom å lese, men noe litterært høydepunkt var det ikke. Selvsagt et viktig tema, en trist skjebne blant mange lignende - og lett å leve seg inn i en slik "story" for ungdom - litt på grensen til det klisje-aktige og sentimentale, selv om det var hard og trist virkelighet som ble skildret.

      Delete
  2. Jeg har en skoleoppgave der jeg skal skrive om problemstillingen i boken? Har noen tips til hva problemstillingen kan være og hva jeg skal skrive om den? Plis svar!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er lenge siden jeg har lest boken - og jeg er ferdig med min undervisning i videregående skole, har pensjonert meg - men du får sikkert hjelp av din lærer - det er mye som kan være problemstillinger her - du kan jo for eksempel ta utgangspunkt i bokens tittel.

      Delete
  3. hvordan vil du beskrive Emile som en person og Samuel som en person?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er lenge siden jeg har lest boken og har den ikke foran meg nå - men om du jobber med slike temaer er det nok lurt å gjøre seg notater om personene under-veis mens man leser, skrive stikkord rundt person-beskrivelsen og eventuell utvikling......

      Delete