Saturday 31 August 2024

Tanker om bok - Bonnier forlag inviterer - Høstens bøker - Trondheim - Britannia Hotell - 28.08.2024

Bonnier Forlag - Høstmøte - iPhonefoto:RandiAa©
Bonnier Norsk Forlag har på kort tid etablert seg som en nyskaper med et variert innhold av litteratur i ulike genre - Det startet egentlig med Strawberry Publishing i 2017 som Norges fjerde største forlag. I 2021 ble det svensk eierskap med Bonniers Books, men etter ett år ble navnet endret til Bonnier Norsk Forlag.
Dette er andre året jeg er på høstmøte til dette forlaget (høsten 2023) - Sammen bok-venninne Anita, som vanlig på slike bok-samlinger. Det ble en interessant og givende opplevelse - det var en fin gjennomgang av bøker innen ulike områder og flere forfattere var til stede og presenterte sitt siste verk.
Her er noen få bildeglimt fra et givende møte med bøker, bokinteresserte, forfattere og forlagsfolk.

Vi mingler litt før møtet starter - iPhonefoto:RandiAa©

Først var det litt mat og drikke og hyggelig prat og ved nabobordet satt to forfatter-venninner:

Anne B. Ragde og Unni Lindell satt ved nabobordet

 Her kommer en del bok-presentasjoner:
Litt fornyelse på dette området trenger vi alltid
Kan det være noe positivt ved ADHD?
Hanseatene - interessant lesing...
Bøker fra 2.verdenskrig - stadig nye vinklinger
Med humor og innsikt om våre nordiske naboer
Thomas Korsgaard har jeg fulgt siden debuten i 2017 - nå med tankevekkende fabler i moderne drakt
Anne B. Ragde var til stede og presenterte sin siste bok - Hennes siste fantastiske dager - mer personlig kanskje enn tidligere bøker - jeg har lest det meste av henne og vil nok lese denne også - Ragde forteller om da sykdommen rammet, hjerneslag, ble dette en altoverskyggende opplevelse for forfatteren - og nå har hun greid å skape litteratur over hendelsen, hun forteller hvordan sykdommen ble en tankevekker, og hvordan tiden har fortonet seg mens hun var på vei til en slags "normalitet" igjen - og humoren er aldri fraværende når Anne B. Ragde skriver.(Jeg har omtalt flere av hennes bøker - Her er min omtale av Alltid tilgivelse)
Anne B. Ragde med humor og alvor i sin bokprat
Gode krim-bøker er en fin avveksling til sakprosa-bøker og andre roman-genre. Unni Lindell har alltid noe spennende å by på (Jeg har likt de fleste av bøkene hennes - denne for eksempel)
Dukken i tauet er hennes siste utgivelse - og bakgrunnsteppet er kjente trakter i Oslo-området. "Storyien" i denne er to forsvinningssaker, to 6 årige jenter i samme familie, men med 30 års mellomrom. Her ser det ut til å ligge mørke familie hemmeligheter og mye grums må sikkert nøstes frem før man kommer til bunns i hva som har skjedd.Horst/Fjell har jeg allerede rukket å lese - likte Skriket godt, og gir den terningkast 5 - (Jeg har omtalt alle "Wisting-bøkene" til Jørn Lier Horst)

Unni Lindell sin siste krim-roman
Bokprat om Dukken i tauet - og litt mer..
 Godt samarbeid Fjell og Horst - jeg ga den terningkast 5
Horst leverer også jevnlig spenningsbøker for barn
På bok-høstfesten fikk vi også innblikk i noen "feelgood" romaner. Her er to velrennomerte forfattere som var til stede: Marcus Jarl (f. 1985) er svensk og utdannet spesialsykepleier. Han debuterte i 2019, og ble raskt populær - Nå er han ute med sin andre feelgood roman: Dine farger var blå.
Santa Montefiore (f.1970) er en britisk forfatter, hun er blitt veldig populær blant mange lesere i Norge. Hun har gitt ut en bok omtrent hvert år siden 2002
Guinness World Records er også en populær utgivelse fra Bonnier.
Åge er ikke populær BARE i Trøndelag
Interessant å bla i denne rikholdige katalogen
Et hyggelig møte med forfattere og forlagsfolk

Takk for innbydelsen fra Bonnier Forlag!


Bonnier Forlag - Boklansering Høst 2024 

6 comments:

  1. Artig og grundig reportasje Randi:) Og takk for følget og en fin kveld:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mye inspirasjon å få på høst-møtet ja - og mye mer kunne vært nevnt i referatet - men jeg velger å gi bare et lite glimt inn i det som kvelden bød på.....

      Delete
  2. Veldig fin reportasje, Randi! Jeg kom ikke så langt at jeg har skrevet referat ennå, men kanskje jeg skriver litt om de andre jeg skal på..
    Ble også nysgjerrig på den med Hanseatene, samt at Korsgaard skal komme med enda en ny bok, det blir spennende.
    Litt andre forfattere som var i Bergen, men de skifter vel litt på det. Vi fikk ikke besøk av Lindell og Ragde, mens Horst Lier og han Ole Sirnes med kokeboken var på plass, i tillegg til et par andre, blant annet hun britiske.
    Fortsatt fin bokhøst, Randi :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk skal du ha Beathe - og ja, Hanseatene ble jeg fascinert av da jeg studerte historie - og den boken frister, den er vel et "must" for dere som bor i "hanseat-området" også.....

      Delete
  3. Veldig kjekt å se hva du har opplevd på Bonniers høstmøte. Jeg la også merke til vågen i Bergen på bokcoveret der, jeg må snuse litt på den boken tror jeg.
    Ha en fin september Randi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, forfriskende med disse bokmøtene på høsten - man finner alltid bøker man blir nysgjerrig på. Fin september til deg også Tine.

      Delete