Tuesday 28 November 2017

Tanker om hefte - Juleroser - Julehefte - Herborg Kråkevik

Årets vakreste Julehefte er nok Juleroser fra Samlaget. Jeg oppdaget det første året det kom ut 2015 - og nå har jeg alle tre årgangene. De to første kjøpte jeg, dette tredje fikk jeg i gave fra Samlaget - Takk for det.
Nå skal jeg ikke avsløre for mye av innholdet - men dette er en gammel tradisjon, fra den tiden da julehefter var den store kulturelle opplevelsen i heimen.
Her er det kunst både i bilder og tekst - se bare på de vakre forsidene - og innholdslisten på baksiden av hver årgang.

Juleroser 2015: 

Forlag: Egmont Samlaget
Redaktør: Herborg Kråkevik
Utgivelsesår: 2015
Format: Heftet
ISBN:13 9788242953322
EAN: 9788242953322
Språk: Bokmål Nynorsk Flerspråklig Svensk
Sider: 78
Utgave 1 




Juleroser 2016:

Forlag: Egmont Samlaget
Redaktør: Herborg Kråkevik
Utgivelsesår: 2016
Format: Heftet
ISBN:13 9788242955005
EAN: 9788242955005
Språk: Bokmål Nynorsk Flerspråklig Dansk
Sider: 86
Utgave 1



 


Juleroser 2017:

(Frontsiden - se første bilde)
Forlag: Egmont Samlaget
Redaktør: Herborg Kråkevik
Utgivelsesår: 2015
Format: Heftet
ISBN:13 9788242953322
EAN: 9788242953322
Språk: Bokmål Nynorsk Flerspråklig Svensk
Sider: 78
Utgave 1   


Det er Herborg Kråkevik som er redaktør for Juleroser - og utrolig mange kjente forfattere og billed-kunstnere har gitt sine bidrag. Herbjørg Kråkevik har tatt opp igjen tradisjonen på et litterært julehefte som ble gitt ut i årene 1881 til 1944 - det het også Juleroser.
Navnet har det fra stauden Helleborus niger som på norsk kalles Julerose:
Helleborus niger - Foto:RandiAa©
Det aller første Juleroser  kom ut i Norden  9. desember 1881, utgiveren var en papir og kunsthandler i København, Ernst Bojesen - illustrasjonen på forsiden er den hvite Helleborus niger, det er den vi på norsk kaller Julerose - hos meg kan den blomstre i bedet til jul, eller utpå vinteren om ikke den ligger under snøen. Her er et bilde av det første heftet - utgiveren var en papir og kunsthandler i København, Ernst Bojesen - illustrasjonen på forsiden er den hvite Helleborus niger, det er den vi på norsk kaller Julerose - hos meg kan den blomstre i bedet til jul, eller utpå vinteren om ikke den ligger under snøen. Bildet er "lånt" bilde fra Wikipedia - det kommer fra Egeskov Bibliotek - her er innholdslisten - og forstørret Helleborus, Julerose-tegningen:


 
Norden hadde tatt etter en fransk tradisjon, et julehefte som kom ut bare et par år før, i 1879 - Bojesen brukte dette juleheftet som "modell", det het Paris-Murcie. Her er noen bilder fra det franske - som det norske tok modell av:

Og redaktøren i Danmark ville gjerne utvide og ha med Norge og Sverige også - og det skjedde etter hvert. Hvert land med sin redaktør, og med kunstnerisk stoff fra alle tre landene.
Her er den vakre forsiden på Juleroser 1891 - (lånt bilde fra Nasjonalbiblioteket) - Kunstneren Carl Thomsen har designet omslaget:


Herbjørg Kråkevik gjenoppfrisker sin egen barndomsjul med disse juleheftene - hun har opplevd at de gamle årgangene av det opprinnelige Juleroser kom frem til jul - og har laget et vakkert minne som er fint å ta med seg i livet. Slik vil nok de fleste som leser og ser på de nye heftene med Juleroser finne en verdi i disse som er god å gjemme på - og så lager man en tradisjon: ta de frem i et varmt og julepyntet hus til glede for store og små. I hvert fall gjør jeg det med disse tre første nå. Her er utrolig mange fine fortellinger og vakre bilder.
Videoklipp med Herborg Kråkevik og det første moderne Juleroser:

Hvis man skal vurdere Juleroser med terningkast, kan ikke det bli annet enn:6 - de blir alltid fort utsolgt

God Jul med Juleroser og en av de flotte kunstverkene som man finner i heftet - denne av Håkon Bleken:

Flere omtaler av Juleroser:

Barnas Juleroser 2018 
Barnas Juleroser 2019 
Juleroser 2015-2016-2017 
Juleroser 2019 
Juleroser 2020
Juleroser 2021
Barnas Juleroser 2021


3 comments:

  1. For et flott innlegg du har laget om Juleroser. Har bladet liggende her jeg også, men må ta meg tid til å sette meg ned med det. Likte sangen til Anne Grethe Preus så godt, håper på å høre den en gang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, mye pent å se på i disse juleheftene. Jeg skal lese det siste skikkelig i julen. Fint å gi bort i gave også disse - det har jeg gjort foregående juler.

      Delete
    2. Veldig fine disse juleheftene - nå har jeg fått for 2018 - både det for voksne og det nye for barn. Har ikke sett på det enda. Skal vente til litt senere i desember. De er fine å ta vare på og ta frem ved senere juletider også.

      Delete