Sunday 2 October 2011

Kapittel 11 - Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet 21.-25.09.2011 Del II - Festivalens Dag 1: onsdag 21.09.2011

Sølvberget - Stavanger Kulturhus -Foto:RandiAa©
Sølvberget - biblioteket - Foto:RandiAa©
Sølvberget - alltid livlig på "kulturtorget" -Foto:RandiAa©
For en litteraturelsker er det å være på et arrangement som dette virkelig å lande midt i smørøyet, en bemerkning brukt av min datter når jeg deltar på slikt.
 
Jeg hadde tenkt å gi et kortere referat i år av Kapittel 11 enn jeg gjorde i fjor med Kapittel 10, men det ble dager med så tett-pakket program, at jeg tror jeg bør begrense hver blogg-post til en dag.
Jeg ankom byen allerede tirsdag 20.september, slik at jeg skulle få med meg det meste fra første festivaldagen, onsdag.  Jeg bodde på samme sted som foregående år, greit og sentralt plassert. (Best Western Havly Hotel). Jeg rakk en vakker kveldstur til Sølvberget og litt rundt i byen…livlig alle steder - folk sitter ute. Var også innom Bøker og Børst, et intimt sted med atmosfære. Te-kos og lesing på rommet i de første nattetimene.

Onsdag 21.09.2011

Jeg hastet tidlig bort til Kulturhuset. Utenfor stod festivalsjefen selv, Eirik Bø, hyggelig å hilse på han igjen og takke for at han hadde reservert meg billetter til åpningsforestillingen. Han har nok nedlagt en enorm jobb i dette arrangementet; men han har nok også en del flinke og hyggelige medhjelpere…har møtt noen av dem i informasjonen på Sølvberget. 
Så la jeg ut på en liten fotovandring i byen…det er vakkert her - Stavanger har virkelig egenart og motivene tar aldri slutt. Gikk opp til Valberg-tårnet. Litt mye trær der så utsikten blir ikke helt god ned til Skagen og havnen. Noen glimt fra min lille vandring:
Foto:RandiAa©
Skagen - Foto:RandiAa©
Et en av de eldste husene i Stavanger, skjevt og skakt og fredet....med et lite Bakeri:
Skagen 18 - Foto:RandiAa©
Vågen - Foto:RandiAa©

MS Sandnes hvor mange av festivaldeltagerne bodde - Foto:RandiAa©
Valbergtårnet - Foto:RandiAa©
Se Vågen akkurat nå med WEB-kamera.
Noen regndråper…jeg hastet ned til Kult-kafeen. Kaffe og Mandelkake, en hyggelig prat med engelskmannen bak disken der, vi utvekslet meninger om Liverpool, det viste seg at jeg var mer fan av byen enn han, mens han likte fotballaget bedre enn meg.
Kult-kafeen - et sted med litterær atmosfære -  Foto:RandiAa©
GerdH kom fra Oslo etterhvert, vi satt en stund på Kult-kafeen og samkjørte våre program-preferanser før vi gikk til vårt første arrangement kl.17.00 på Galleriet: Et liv i Trass må man si var mottoet forfatteren Thomas Bernhard (1931–1989) levde etter. Det fikk vi også inntrykk av gjennom samtalen mellom Tomas Espedal, Erlend Loe og Kristian Lundberg ledet av festivalsjef Eirik Bø:
Eirik Bø - Foto:RandiAa©
Kristian Lundberg og Tomas Espedal - Foto:RandiAa©
Erlend Loe - Kristian Lundberg og Tomas Espedal - Foto:RandiAa©
Kort oppsummering av det jeg fikk med meg her:
I samtalen mellom de tre forfatterne kom det frem at Bernhard kanskje var den trassigste i litteraturens historie. Var han det? Her påpekes tegn i så måte: I sin trass hadde han nærmest opptegnet betingelser i sitt testament om ingen publisering i den østerrikske stat - en stat og et skolesystem han mente omtrent tok livet av han. Erlend Loe fokuserte imidlertid på at Bernhards hat ikke var uten humor - at forfatteren var nærmest lystent tiltrukket av grotesk hat - at han personifiserte nedrakkingen av staten - og at det er ganske paradoksalt at Bernhard som ikke ville ha noe med samfunns-institusjonene å gjøre, tar imot priser og lønn av statlige institusjoner.
I boken "Mine priser" (Meine Preise) - utgitt 20 år etter hans død - er utskjellingen av staten tydelig, ispedd en stor dose ironi og humor - han forteller om sine ni litterære priser og omstendigheten rundt disse. Et hån kanskje mot de som utdeler prisene og ikke engang "kjenner han" - men en av prisene gir han mulighet til å kjøpe sin første bil, et snarlig vrak som ender opp i Jugoslavia. I romanen får han frem hvor "krenket" han føler seg over disse prisene - men pengebehovet seirer over "krenkelsene". Det blir en slags kjærlighet til det å hate et system.

Det kommer også frem i samtalen at Bernhard velger ensomheten, dvs at hans prosa er noe "smal" - slik Jon Fosse har blitt kritisert for - språket er også spesielt med mangel på avsnitt og tegnsetting - man "tvinges videre i en messende rytme", tilføyer Eirik.
Konklusjon: Valget av denne forfatteren og samtale rundt hans verker og ideer passet ubeskrivelig inn under mottoet Trass - Thomas Bernhard hadde tydelig påvirket de fire som utvekslet tanker rundt forfatteren, og min nysgjerrighet ble i hvert fall vekket til å sette meg litt bedre inn i Bernhards forfatterskap - slik får man alltid inspirasjon på en litteratur-festival.
Da hastet vi videre til vår neste program-post i dag. (Det flerkulturelle Norge var strøket av programmet, erstatningen gikk vi på)
Kl.18.00 på Kulturbiblioteket:
"Noreg, Europa, Ekstremistan"
Historiker og forfattar Nils Rune Langeland i samtale med redaktør og forfattar Aslak Nore (tidligere uttalelser):

Aslak Nore og Nils Rune Langeland - Foto:RandiAa©
Her ble det snakket om betydningen av ABB's "manifest", om sosialdemokratiet, om en oppvekst i Oslo på 90-tallet - en oppvekst som mange kan gjenkjenne, men på samme tid blir den skremmende fjern.
www-samfunnet, og sms-samfunnet ble berørt - likeså tanken om "korsfarernes revival". Men har man reell grunn til å frykte en ekstremisme i samfunnet som blir varig destruktiv for våre multikulturelle idealer og håp? Dette er tanker man sitter igjen med etter denne samtalen...

Da var det å forberede seg til dagens høydepunkt:
Åpningsforestillingen i Rogaland Teater klokken 21.00
Flott musikk og litterære innslag. Kulturelle perler i rask rekkefølge og perfekt utførelse - greit bundet sammen og ledet av konferansier Pedro Carmona-Alvarez:
Foto:RandiAa©
Festivalsjef Eirik Bø ønsket velkommen:
Foto:RandiAa©
Helge Torvund leste fra sin siste samling Alabama:
Foto:RandiAa©
William T. Vollmann, meget interessant og annerledes  forfatter, journalist og essayist:
Foto:RandiAa©

Birgitta Jónsdóttir var et nytt og spennende bekjentskap. En allsidig dame fra Island: journalist, poet, parlamentsmedlem, aktivist og med Wikileak-tilknytning. En modig talskvinne for ytringsfrihet og et åpent samfunn. Egen blogg-side har hun også. En intens opptreden og en suggererende opplesing av eget dikt:

Foto:RandiAa©
En annen modig kvinne jeg ikke kunne ta bilde av var den afghanske poeten og bloggeren som har søkt tilflukt i Norge under navnet Norwan. Hun også med egen blogg-side. Hun leste et gripende dikt om kvinner/jenters  posisjon i det afghanske samfunn - men håpet var der, kanskje er det bedre kår for skolegang og utdannelse for kommende generasjoner.
Odd Noreger-stipend ble utdelt til Frode Fanebust:
Foto:RandiAa©
Her har jeg laget en liten "smaks-prøve" på de fengende musikalske innslag som fulgte åpnings-forestillingen.

Video:RandiAa©


Da var det å springe i striregnet fra teateret og til kveldens siste program - man må jo få med seg alt, eller i hvert fall nesten alt når man drar på litteraturfestival: Opplesingen på Bøker & Børst. "Festivalens faste vannhull". Det ble en fin avslutning på en lang og innholdsrik dag og kveld.
Eirik Bø annonserte kveldens opplesere - Jonny Halberg med romanen Trass,  Ole Robert Sunde og Ingvild Rishøi.
Foto:RandiAa©
Jonny Halberg leser fra Trass - Foto:RandiAa©
Ole Robert Sunde - Foto:RandiAa©
Ingvild H. Rishøi har jeg merket meg tidligere, en favoritt hos min datter som gjorde meg oppmerksom på novellesamlingen Historien om fru Berg. En utrolig fin og vakker novellesamling, følelsesladet, men likevel uten  klisjeer og sentimentalitet. Hun bruker en  fin teknikk med ikke å legge alt åpent, men man forstår så godt likevel hvordan det hele henger sammen i hver novelle. Jeg likte spesielt tittel-novellen.
Nå leste hun fra en av novellene i den, og så var det den sprudlende morsomme diktsamlingen Pling i bollen - både for barn og voksne den, dikt med mening. Jeg gikk straks og kjøpte den dagen etter og fikk en fin signering av forfatteren i den. Rishøi leste diktet Brennende kjærlighet - et intenst forhold beskrevet på en genial måte mellom Brenneslen og maneten (les mer):
Foto:RandiAa©
Mitt program onsdag 21.09.2011 så slik ut:

Kapittel10
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del I
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del II 
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del III
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del IV  
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del V  
Kapittel11
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 Del I
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del II 
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del III
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del IV  
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del V   
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del VI

Kapittel18
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 18 - Del I
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 18 - Del II
 
Dag 4
Og: September i Stavanger


Kapittel 11 Litteraturfestival, a set on Flickr - Photo:RandiAa©
Vigdis Hjorth - Siri Kvamme - Kapittel 11 - StavangerKult-kafeen - SølvbergetErlend Loe - Kristian Lundberg - Tomas EspedalEirik Bø - Et Liv i TrassErlend Loe - Kristian Lundberg - Tomas EspedalErlend Loe - Kristian Lundberg - Tomas Espedal
Aslak Nore og Nils-Rune LangelandSteffen Sørum - Birgitta JonsdottirEirik-Bø - Festivalsjef - Kapittell 11Pedro Carmona Alvarez - konferansierHelge Torvund leser fra AlabamaHelge Torvund - Åpningsforestillingen
William T. VollmannGjertrud Økland - Per Zanussi - Pål JackmanFrode Fanebust fikk Odd Noreger stipendBirgitta Jonsdottir - Åpningsforestillingen Kapittel 11Eirik Bø Bøker&Børst, StavangerBøker&Børst, Stavanger - Jonny-(Berg)-Halberg - Trass
Bøker&Børst, Stavanger - Ingvild RishaugBøker&Børst, Stavanger - Ingvild RishaugBøker&Børst, Stavanger - Ole-Robert SundeBøker&Børst, Stavanger - LadiesBøker&Børst, StavangerKapittel11-Åpningsforestilling-musikk

2 comments:

  1. Så flott, RAndi! Her har du virkelig gitt et godt inntrykk av festivalens dybde og bredde.

    ReplyDelete
  2. Takk, Gerd...det er virkelig innhold i Kapittel-festivalene i Stavanger ja. Det er så overveldende mye at det er vanskelig å begrense seg. Jeg skal prøve å ta for meg de neste tre dagene også...men må begrense meg litt.

    ReplyDelete