Thursday 22 November 2018

Kapittel 18 - Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet - 19. - 23. september 2018 - Del II

Vi "går på" Kapittel 18 - Foto:RandiAa©
Så ble det en tur til Litteraturfestivalen i Stavanger, Kapittel 18 igjen da. Denne gangen spesielt fordi Bokbloggertreff og Bokbloggerpris-utdeling ble lagt til Stavanger, tidligere har Oslo alltid vært stedet - under Bokfestivalen der.
Men nå hadde vi fått Bokbloggerpris som egen programpost på Kapittel 18 - og i tillegg fikk vår lille gruppe fritt adgangs-tegn til alle arrangementer vi rakk å få med oss:

Registrert som presse på Kapittel 18 - Foto:RandiAa©
Anita og jeg reiste fra Trondheim og skulle være i tre dager. 21.-23.september
Hotellet ble også denne gang Best Western Havly og jeg har allerede booket rom der for Kapittel 19.

Her kommer noen små glimt fra noe av det jeg var med på under Kapittel 18:
Festival bokhandel utenfor Sølvberget - Foto:RandiAa©
Fredag 21. september ankom Anita og jeg med et grytidlig fly fra Trondheim - værmeldingene var litt skremmende, men det fortrengte vi - her var det snakk om litteraturfestival, bøker, forfattere og Bokbloggerprisen - så å trosse storm og regn var det minste vi kunne gjøre for å oppleve noen interessante bok-dager.
Etter litt samling på Sølvberget og kontakt med diverse bokvenner som allerede hadde kommet, litt forfriskninger i kafeen og der stod jeg og tok imot den lokale vertinnen ved inngangen til Sølvberget - Marianne.

Her er programmet for fredag 21. september.
Min første post på programmet var klokken 12 på Møteplassen - Åslaug og jeg benket oss langt fremme og både hørte og så godt - vi overvar en både munter og interessant samtale mellom den finlandssvenske forfatteren  Kjell Westö i samtale med Alf van der Hagen:

Full sal for å høre på Kjell Westö og Alf van der Hagen
 - Foto:RandiAa©
 Alf van der Hagen i samtale med Kjell Westö - Foto:RandiAa©
Senere på fredagen var jeg på Mor om natten-arrangementet. Det vil si Niels Fredrik Dahl som snakket om sin ganske selvbiografiske roman - i samtale med Rune Christiansen. Og denne har jeg gitt en spesiell omtale her
Niels Fredrik Dahl i samtale med Rune Christiansen
  - Foto:RandiAa©
Lørdag 22.september ser programmet slik ut. Og da fikk jeg med meg blant annet disse arrangementene spredd utover dagen: Frå Stovner til Bryne. Lars Lillo Stenberg om Nini. Bokbloggerprisen. Steffen Kverneland: En frivillig død. Nini av Lars Lillo Stenberg har jeg omtalt spesielt her.
Lars Lillo Stenberg, Brita Strand Rangnes og Camilla Stoltenberg - Kapittel 18 - Foto:RandiAa©
Det ble også tid til noen turer på by'n og besøk på Bøker og Børst - og på den hyggelige Backstage caféen på Sølvberget:

Backstage caféen - Sølvberget - Foto:RandiAa©
På Backstage caféen møtte jeg også disse kreative Performance kunstnerne - (Liv Reidun Brakstad):
Performance kunstnere på Backstage caféen - Sølvberget - Foto:RandiAa©
Steffen Kverneland fikk jeg også en prat med på Backstage caféen - hyggelig forfatter og "kunstner":
Steffen Kverneland på Backstage caféen - Sølvberget - Foto:RandiAa©
Tid for en rask runde i byen før neste programpost:
Skagen gaten - Foto:RandiAa©
Vandre under Valberg-tårnett - Foto:RandiAa©
Skagen gaten - Foto:RandiAa©
Ved Stavanger Domkirke - Foto:RandiAa©
Soltre på Domkirkeplassen - Kunstner: Arne Vinje Gunnerud - Foto:RandiAa©
Så var tiden inne for en samling for Bokblogger-gruppen før vi gikk til Bokbloggerpris-utdeling - (eget referat om dette):

Forfattere som var til stede ved Bokbloggerpris-arrangement: 
Z.Shakar, I.Sennesett, M.Flatabø, O.Nilssen - Foto:RandiAa©
På kvelden lørdag 22.september var jeg på arrangementet med Steffen Kverneland og Erle Marie Sørheim i samtale om En frivillig død. (Det har jeg en separat blogg-post om her)
Steffen Kverneland i samtale med Erle Marie Sørheim
 - Foto:RandiAa©
Dette var bare en ganske liten del av det som foregikk på Kapittel 18 - neste år, på et Kapittel 19, tror jeg vi skal få med oss noen flere dager. Her kommer flere bilder og referater fra Kapittel festivaler.
Mine referater fra tre av Kapittel-festivalene jeg har vært på:
Kapittel 10
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del I
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del II 
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del III
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del IV  
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del V  
Kapittel 11
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 Del I
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del II 
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del III
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del IV  
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del V   
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del VI
Kapittel 18
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 18 - Del I
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 18 - Del II
 Mine foto-album Flickr fra Kapittel 10 og Kapittel 11 og Kapittel 18

4 comments:

  1. Fine glimt Randi. Neste år skal jeg ta meg tid til å se mer av Stavanger også:)
    Kverneland og Sørheim møtte jeg på litteraturhuset her i byen for en liten stund siden. Så ham også på Brenne live i forrigårs.. Har kjøpt meg boka.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, visste han skulle i Trondheim - og jeg så også Brenner. Stavanger har jeg flere Flickr album på - mye fint å se rundt omkring. Fargerikt

      Delete
  2. Veldig kjekt tilbakeblikk på Kapittelfestival og Bokbloggertreff. Jeg gleder meg allerede til neste år!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det var vellykket treff Marianne - har allerede bestilt hotell for 2019 - tar en dag ekstra da kanskje. Håper på bedre vær da.....

      Delete