Blind Kjærlighet
Original tittel:Bez końca,
Engelsk tittel: No End
Regi:Krzysztof Kieślowski
Manuskript: Krzysztof Piesiewicz
Musikk:Zbigniew Preisner
Skuespillere:Grazyna Szapolowska, Artur Barcis, Michel Bajor, Marek Kondrat
År:1985
Lengde:107 min
Regi:Krzysztof Kieślowski
Musikk:Zbigniew Preisner
Skuespillere:Grazyna Szapolowska, Artur Barcis, Michel Bajor, Marek Kondrat
År:1985
Lengde:107 min
Denne filmen var enda vakrere enn Skjebnens luner, men langt mer dyster og trist. Zbigniew Preisners musikk var en utrolig fin ledsager til scenene i filmen.
Temaet var kjærlighet på forskjellige plan, og i flere parallelle historier eller skjebner.
Det var den "livstruende" (får jeg si) kjærligheten til en mann som døde brått, en dyktig advokat, Antek Zyro,som så ut til å gjøre viktig arbeid i en vanskelig tid i Polens historie. (Handlingsåret var 1982, som er et stormfylt år med streiker, unntakstilstand og forfølgelser). Antek fortsetter å være der hos Ula, sin kone etter sin død, hun blir ikke kvitt han eller hans kjærlighet, selv om hun til og med går til hypnose for å bli fri ham...(kanskje Anteks tilstedeværelse bare er i hennes tanker selvsagt, men i filmen er han der lys levende, selv om han er død - vi møter han i mange situasjoner i periferien der Ula beveger seg.)
En annen kjærlighet er den en ung kvinne føler for sin fengslede mann. Darek er av politiske grunner kastet i fengsel, han har vært aktivist under streikebølgen. Antek var hans advokat før han døde, nå prøver Ula å fortsette mannens sak...av kjærlighet for mannen eller for ikke å glemme, eller gi slipp på mannen. Ula formidler kontakt med advokaten Labrador som skal hjelpe den fengslede aktivisten Darek. (Labrador er jo et hundenavn...og vi ser en svart labrador i mange av senene, en pålitelig og hjelpsom, trygg hund) Advokaten Labrador ser dette som sin siste sak før han går av med pensjon - han ser ut til å ha et nøkternt, realistisk, eller kanskje heller resignert syn på hvordan man kan gå "fri" fra en retts-sak i Polen året 1982.
Hos Darek kommer en annen form for kjærlighet til syne, han føler nasjonal kjærlighet til Polen og ønsker frihet og demokrati, advokaten ser ikke dette som en løsning for å gå fri av fengsel....her kommer det råtne systemet til syne, man må snakke med de "rette" personer, her er irrganger og smisking, man må unngå de "gale" bekjentskapene.
For sin kone og datters skyld oppgir Darek sine politiske idealer, sin frihet som et fritt-tenkende menneske, for å gå fri av fengselsstraff. At de vinner saken slik, ser ikke ut til å gjøre han lykkelig - han har gått på akkord med seg selv.
Kjærligheten blir et dilemma på mange måter i denne filmen også, for Ula blir det et spørsmål om å velge kjærligheten til sønnen og kjærligheten til livet, eller å møte sin mann igjen i det "hinsidige"....hva hun velger? Det avslører jeg ikke her....Kjærlighetens dilemma for Darek er jo hans kjærlighet til familien, om han skal bli en "fri" mann og forenes med kone og barn, eller om han skal følge kjærligheten til sak, idealer og dermed være nødt til å gå i fengsel.
Uansett hva disse velger, er det ingen enkel løsning...det er en Catch 22 sak.....
Et valg må Ula og Darek ta, kjærligheten kan være selvutslettende og den kan være selvoppholdende..enten man tar det ene eller det andre valget, så har det moralske implikasjoner. Kieślowski viser oss at livet ikke er lett, valgene man tar har alltid sine konsekvenser. Kieślowski gir ingen løsning eller enkle svar på livets gjenvordigheter.
Denne filmen var ladet av følelser, av valgets kvaler av lengsler som så ut til å være vanskelig å tilfredsstille...mon tro om ikke lengslene, kjærligheten, søken etter noe "bortenfor" var mer knyttet til Polens skjebne enn til de menneskene vi så i filmen....bildene gjorde i hvert fall et sterkt inntrykk.
Temaet var kjærlighet på forskjellige plan, og i flere parallelle historier eller skjebner.
Det var den "livstruende" (får jeg si) kjærligheten til en mann som døde brått, en dyktig advokat, Antek Zyro,som så ut til å gjøre viktig arbeid i en vanskelig tid i Polens historie. (Handlingsåret var 1982, som er et stormfylt år med streiker, unntakstilstand og forfølgelser). Antek fortsetter å være der hos Ula, sin kone etter sin død, hun blir ikke kvitt han eller hans kjærlighet, selv om hun til og med går til hypnose for å bli fri ham...(kanskje Anteks tilstedeværelse bare er i hennes tanker selvsagt, men i filmen er han der lys levende, selv om han er død - vi møter han i mange situasjoner i periferien der Ula beveger seg.)
En annen kjærlighet er den en ung kvinne føler for sin fengslede mann. Darek er av politiske grunner kastet i fengsel, han har vært aktivist under streikebølgen. Antek var hans advokat før han døde, nå prøver Ula å fortsette mannens sak...av kjærlighet for mannen eller for ikke å glemme, eller gi slipp på mannen. Ula formidler kontakt med advokaten Labrador som skal hjelpe den fengslede aktivisten Darek. (Labrador er jo et hundenavn...og vi ser en svart labrador i mange av senene, en pålitelig og hjelpsom, trygg hund) Advokaten Labrador ser dette som sin siste sak før han går av med pensjon - han ser ut til å ha et nøkternt, realistisk, eller kanskje heller resignert syn på hvordan man kan gå "fri" fra en retts-sak i Polen året 1982.
Hos Darek kommer en annen form for kjærlighet til syne, han føler nasjonal kjærlighet til Polen og ønsker frihet og demokrati, advokaten ser ikke dette som en løsning for å gå fri av fengsel....her kommer det råtne systemet til syne, man må snakke med de "rette" personer, her er irrganger og smisking, man må unngå de "gale" bekjentskapene.
For sin kone og datters skyld oppgir Darek sine politiske idealer, sin frihet som et fritt-tenkende menneske, for å gå fri av fengselsstraff. At de vinner saken slik, ser ikke ut til å gjøre han lykkelig - han har gått på akkord med seg selv.
Kjærligheten blir et dilemma på mange måter i denne filmen også, for Ula blir det et spørsmål om å velge kjærligheten til sønnen og kjærligheten til livet, eller å møte sin mann igjen i det "hinsidige"....hva hun velger? Det avslører jeg ikke her....Kjærlighetens dilemma for Darek er jo hans kjærlighet til familien, om han skal bli en "fri" mann og forenes med kone og barn, eller om han skal følge kjærligheten til sak, idealer og dermed være nødt til å gå i fengsel.
Uansett hva disse velger, er det ingen enkel løsning...det er en Catch 22 sak.....
Et valg må Ula og Darek ta, kjærligheten kan være selvutslettende og den kan være selvoppholdende..enten man tar det ene eller det andre valget, så har det moralske implikasjoner. Kieślowski viser oss at livet ikke er lett, valgene man tar har alltid sine konsekvenser. Kieślowski gir ingen løsning eller enkle svar på livets gjenvordigheter.
Denne filmen var ladet av følelser, av valgets kvaler av lengsler som så ut til å være vanskelig å tilfredsstille...mon tro om ikke lengslene, kjærligheten, søken etter noe "bortenfor" var mer knyttet til Polens skjebne enn til de menneskene vi så i filmen....bildene gjorde i hvert fall et sterkt inntrykk.
Ula og hennes avdøde mann, Antek |
Darek, i Blind kjærlighet |
Denne filmen vurderer jeg til:5
Klipp med intervju og musikk: Zbigniew Preisner
Fortsetter med: Du skal ikke slå ihjel
Se også mine omtaler av:
Se også mine omtaler av:
- Skjebnens luner
- Blind kjærlighet
- Du skal ikke slå i hjel
- En liten film om kjærlighet
- Veronikas to liv
- THREE COLORS TRILOGY: BLUE, WHITE, RED - Krzysztof Kieslowski
Jean Paul Sartre: We are our choices
ReplyDeleteDette innlegget var fascinerende lesing. Jeg har sett hverken "Skjebnens luner" eller "Blind kjærlighet". Spennende at du fremhever det dualistiske i kjærlighetens vesen, at den kan være "selvutslettende og den kan være selvoppholdende", og at du åpner for muligheten for at filmens tema og motiver knytter seg til Polens skjebne. Nå står filmene på listen min!
ReplyDeleteDisse Kieślowski-filmene er litt annerledes enn det man er vant til, i hvert fall det jeg er vant til. Nå har jeg sett fire, og da begynner jeg å føle at jeg har fått litt kjennskap til "hvordan de fungerer". Jeg tenkte jeg skulle blogge alle disse i 5-collection i en post, men det blir så langt, velger derfor å lage fem poster. Nå er det tre filmer igjen. Jeg tror det er Polen på 80-tallets Solidaritets-bevegelse og oppbruddet med kommunismen som er underliggende i alle. Jeg vet de som studerte senere enn meg, på 80-tallet fikk med seg denne film-kunstneren, men det gjorde altså ikke jeg i studietiden. Aldri forsent, vet du...
ReplyDelete